Ruokamatkalle Keski-Suomeen : Elämyksellisyys osana ruokamatkailua
Karhu, Susanna; Lehtinen, Johanna (2020)
Karhu, Susanna
Lehtinen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622996
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tuoda esille ne elementit, joilla saataisiin lisättyä Keski-Suomen ruokamatkailun- ja ruokamatkailutuotteiden tunnettavuutta ja löytää ne elementit, joilla kuluttajien tarpeet ja Keski-Suomen matkailu- ja ravitsemusyritysten tar-jonta kohtaavat. Työssä tutkittiin myös, kuinka elämyskolmion eri elementit koetaan osana ruokamatkailua sekä selvitettiin milleniaalien matkailumieltymyksiä sekä verrattiin niitä yritysnäkökulmiin.
Tutkimus toteutettiin määrällistä ja laadullista menetelmää käyttäen. Yrityksille haastattelu toteutettiin laadullisella menetelmällä strukturoituna lomakehaastatteluna. Milleniaaleille tutkimus toteutettiin anonyymisti määrällisenä kyselynä. Kysymykset liittyivät ruokamat-kailun houkuttelevuuteen sekä elämyksellisyyteen. Yrityksiltä saatiin 4 vastausta ja milleni-aaleilta 19 vastausta.
Tuloksissa nousi esille samojen asioiden tärkeys sekä yrityksillä että kohderyhmällä. Tulok-sissa korostuivat teemat, esimerkiksi luonto, lähiruoka, aitous ja elämys. Tulokset osoitta-vat, että Keski- Suomessa on hyvä potentiaali ruokamatkailulle, koska kiinnostusta keski-suomalaista matkailua ja ruokaa kohtaan löytyy. Useammassa keskisuomalaisessa yrityk-sessä ja heidän arvoissansa kumpuaa halu tuottaa elämyksellisiä palveluja sekä tuotteita. Ruoka on suuressa roolissa ja siinä rinnalla kulkee vastuullisuus sekä toiminnassa että ruo-assa: kotimaiset raaka- aineet, lähiruoka, aidot maut sekä miljöö.
Ruokamatkailu kasvaa koko ajan ja kiinnostus sitä kohtaan lisääntyy. Tutkimustuloksia voi-daan hyödyntää toimeksiantajan hankkeessa sekä muiden matkailu- ja ravitsemusyrityk-sien toiminnassa ja niiden kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin määrällistä ja laadullista menetelmää käyttäen. Yrityksille haastattelu toteutettiin laadullisella menetelmällä strukturoituna lomakehaastatteluna. Milleniaaleille tutkimus toteutettiin anonyymisti määrällisenä kyselynä. Kysymykset liittyivät ruokamat-kailun houkuttelevuuteen sekä elämyksellisyyteen. Yrityksiltä saatiin 4 vastausta ja milleni-aaleilta 19 vastausta.
Tuloksissa nousi esille samojen asioiden tärkeys sekä yrityksillä että kohderyhmällä. Tulok-sissa korostuivat teemat, esimerkiksi luonto, lähiruoka, aitous ja elämys. Tulokset osoitta-vat, että Keski- Suomessa on hyvä potentiaali ruokamatkailulle, koska kiinnostusta keski-suomalaista matkailua ja ruokaa kohtaan löytyy. Useammassa keskisuomalaisessa yrityk-sessä ja heidän arvoissansa kumpuaa halu tuottaa elämyksellisiä palveluja sekä tuotteita. Ruoka on suuressa roolissa ja siinä rinnalla kulkee vastuullisuus sekä toiminnassa että ruo-assa: kotimaiset raaka- aineet, lähiruoka, aidot maut sekä miljöö.
Ruokamatkailu kasvaa koko ajan ja kiinnostus sitä kohtaan lisääntyy. Tutkimustuloksia voi-daan hyödyntää toimeksiantajan hankkeessa sekä muiden matkailu- ja ravitsemusyrityk-sien toiminnassa ja niiden kehittämisessä.