Opas nuorten mielenterveyspalveluiden tuottajista Porin alueella
Navarro Lehtimäki, Dani; Voipio, Tuomas (2020)
Navarro Lehtimäki, Dani
Voipio, Tuomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622957
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas palvelukeskus Soteekille nuorten (12-17-vuotiaiden) mielenterveyspalveluiden tuottajista Porin alueella. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda palvelukeskus Soteekille lisätietoa palveluntuottajista Porin alueella sekä mahdollistaa oppaan avulla yhteydenotot tuottajiin, joiden kanssa tehostaa palveluita. Työn tilaajana toimi Satakunnan ammattikorkeakoulun tiloissa toimiva hyvinvointi- ja terveyspalveluita tuottava oppimisympäristö Soteekki.
Oppaassa on esitelty niin julkisen, yksityisen kuin kolmannenkin sektorin nuorten mielenterveyspalveluiden tuottajia. Soteekilla ei ole ollut aikaisemmin kyseistä opasta. Päivitystyö on myös tulevaisuudessa helppoa tehdä, koska opas on toimitettu Soteekille Word tiedostona.
Oppaan menetelmänä oli tuotekehitys ja sen kokoamiseen käytettiin lumipallomenetelmää. Yhteydenottoja oli järjestöihin ja toimijoihin sekä yksityishenkilöihin, joiden ansiosta saatiin kerättyä ajankohtaisimmat tiedot yksiin kansiin. Opas on luotu helppolukuiseksi ja siitä on poistettu kaikki ylimääräinen tieto. Opas on Palvelukeskus Soteekin hallinnassa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan työn keskeisiä käsitteitä, joita ovat nuori, mielenterveys, mielenterveysasiakas ja mielenterveyspalvelut. The purpose of this thesis was to produce a guide for the service center Soteekki on the providers of mental health services for young people (12-17 years old) in the Pori area. The aim of the thesis was to provide the service center Soteekki with additional information about service providers in the Pori area and to enable contacts with producers with whom the services are made more efficient. The work was commissioned by Soteekki, a company providing well-being and health services operating on the premises of Satakunta University of Applied Sciences.
The guide presents youth mental health service providers in the public, private and third sectors. Soteekki did not previously have a guide on these topics. The upgrade will also be easy to make in the future, as the guide has been delivered to Soteekki in an online version.
The procedure of the guide was product development and the snowball sampling that was used to compile it. There were contacts with both organizations and operators as well as individuals. Thanks to which it was possible to gather the most up-to-date information in one cover. The guide has been created to be easy to read and all unnecessary information has been removed. The guide is managed by the Service Center Soteekki. In the theoretical part of the thesis, the key concepts of the work are opened, which are young people, mental health, mental health client and mental health services.
Oppaassa on esitelty niin julkisen, yksityisen kuin kolmannenkin sektorin nuorten mielenterveyspalveluiden tuottajia. Soteekilla ei ole ollut aikaisemmin kyseistä opasta. Päivitystyö on myös tulevaisuudessa helppoa tehdä, koska opas on toimitettu Soteekille Word tiedostona.
Oppaan menetelmänä oli tuotekehitys ja sen kokoamiseen käytettiin lumipallomenetelmää. Yhteydenottoja oli järjestöihin ja toimijoihin sekä yksityishenkilöihin, joiden ansiosta saatiin kerättyä ajankohtaisimmat tiedot yksiin kansiin. Opas on luotu helppolukuiseksi ja siitä on poistettu kaikki ylimääräinen tieto. Opas on Palvelukeskus Soteekin hallinnassa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan työn keskeisiä käsitteitä, joita ovat nuori, mielenterveys, mielenterveysasiakas ja mielenterveyspalvelut.
The guide presents youth mental health service providers in the public, private and third sectors. Soteekki did not previously have a guide on these topics. The upgrade will also be easy to make in the future, as the guide has been delivered to Soteekki in an online version.
The procedure of the guide was product development and the snowball sampling that was used to compile it. There were contacts with both organizations and operators as well as individuals. Thanks to which it was possible to gather the most up-to-date information in one cover. The guide has been created to be easy to read and all unnecessary information has been removed. The guide is managed by the Service Center Soteekki. In the theoretical part of the thesis, the key concepts of the work are opened, which are young people, mental health, mental health client and mental health services.