Prosessien mallinnus laadunvaihtelun vähentämiseksi
Mertanen, Miikka (2020)
Mertanen, Miikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522895
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksellä oli tarve kartoittaa ja kuvata erään yksikön palveluntuotantoprosessit osana laatukäsikirjaa ja tulevaa ulkoista auditointia varten. Tämän opinnäytetyön empiirisessä osiossa kartoitettiin ja kuvattiin toimeksiantajana olleen yrityksen yhden osaston prosessit. Prosessien kartoittaminen suoritettiin hyödyntäen fasilitoinnin menetelmiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään prosessijohtamista, prosessien tunnistamiseen liittyviä tekijöitä ja joitakin yleisimpiä tapoja kuvata prosesseja. Työssä myös käsitellään prosessien tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä, tarkastellaan erilaisia prosessien kehittämisen muotoja ja keinoja, kuinka mitata prosesseja sekä niiden
tehokkuutta.
Kuvauksen tuloksena syntyivät ydin- ja aliprosessit tarvittavine lisätietoineen. Lopuksi ne vietiin osaksi yrityksen toimintakäsikirjaa. Toimeksiantaja voi hyödyntää syntyneitä prosessikuvauksia uusien työntekijöiden perehdytyksessä, riskienhallinnassa, prosessien kehittämisessä, mittareiden asettamisessa ja tietysti myös yhtenä prosessijohtamisen välineenä.
Prosessijohtaminen sopii johtamisen välineeksi yrityskoosta riippumatta. Yrityksen toimivat ydin- ja tukiprosessit muodostavat vahvan selkärangan yrityksen kustannustehokkaille perustoiminnoille ja niiden kehittämiselle sekä mittaamiselle. Oikean tasoiset prosessikuvaukset ja työohjeistukset helpottavat yrityksen toimintaa yrityksen koosta riippumatta ja tekevät toiminnoista yhdenmukaisia ja laadukkaita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään prosessijohtamista, prosessien tunnistamiseen liittyviä tekijöitä ja joitakin yleisimpiä tapoja kuvata prosesseja. Työssä myös käsitellään prosessien tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä, tarkastellaan erilaisia prosessien kehittämisen muotoja ja keinoja, kuinka mitata prosesseja sekä niiden
tehokkuutta.
Kuvauksen tuloksena syntyivät ydin- ja aliprosessit tarvittavine lisätietoineen. Lopuksi ne vietiin osaksi yrityksen toimintakäsikirjaa. Toimeksiantaja voi hyödyntää syntyneitä prosessikuvauksia uusien työntekijöiden perehdytyksessä, riskienhallinnassa, prosessien kehittämisessä, mittareiden asettamisessa ja tietysti myös yhtenä prosessijohtamisen välineenä.
Prosessijohtaminen sopii johtamisen välineeksi yrityskoosta riippumatta. Yrityksen toimivat ydin- ja tukiprosessit muodostavat vahvan selkärangan yrityksen kustannustehokkaille perustoiminnoille ja niiden kehittämiselle sekä mittaamiselle. Oikean tasoiset prosessikuvaukset ja työohjeistukset helpottavat yrityksen toimintaa yrityksen koosta riippumatta ja tekevät toiminnoista yhdenmukaisia ja laadukkaita.