"Se rauha, se luonnonrauha." Ostajapersoonien luominen luontomatkailijoista Nuorisokeskus Metsäkartanolle
Kaipiainen, Maija; Piippo, Anne (2020)
Kaipiainen, Maija
Piippo, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111422865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111422865
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä luotiin kaksi ostajapersoonaa kotimaisista luontomatkailijoista Nuorisokeskus Metsäkartanon toimeksiannosta. Metsäkartanolla oli tunnistettu kasvavan luontomatkailutrendin myötä tarve syventää asiakasymmärrystä ja kehittää liiketoimintaansa sen pohjalta. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä aineistoa kerättiin markkinoinnin ja matkailun kirjallisuudesta ja tutkimuksista sekä Metsäkartanon nykyisten asiakkaiden ja henkilökunnan haastatteluista. Asiakashaastatteluja toteutettiin neljä kappaletta ja henkilökunnasta haastateltiin kahta henkilöä.
Aineistoista saatuja tietoja analysoitiin ja yhdisteltiin ostajapersoonakuvauksiksi Metsäkartanon potentiaalisista asiakkaista. Kuvaukset koostuvat henkilön elämäntilannetta ja ajatusmaailmaa avaavista taustatiedoista sekä ostajapersoonan arkipäivää kuvaavasta tarinasta. Sisältö muodostui asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Kuvaukset luotiin käytännölliseksi työkaluksi markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kehittämiseen ja toteutukseen. Ostajapersoonia laadittaessa havaittiin, että luotettava ja faktapohjainen kuvaus edellyttää tiedonkeruuta monipuolisista lähteistä sekä tietojen analysointia ja tiivistämistä. Lopputulosta voidaan pitää luotettavana ja uskottavana, koska valinnat on perusteltu kerätystä aineistosta saaduilla tiedoilla.
Metsäkartano pystyy kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisesti ostajapersoonia hyödyntäessään. Samaistuttava ostajapersoona voi auttaa paremmin huomioimaan asiakkaan näkökulman kaikissa palveluprosessin vaiheissa. Metsäkartano voi käyttää luotuja kuvauksia mallina muiden asiakassegmenttiensä ostajapersoonien laadintaa varten.
Avainsanat
Ostajapersoona, asiakasymmärrys, luontomatkailu, kotimaanmatkailu Abstract
In this thesis two buyer personas were created out of domestic nature travellers as an assignment from Youth Centre Metsäkartano. While Metsäkartano had identified the rising trend of nature-based tourism, they recognised their need to deepen the customer understanding and to develop business based on that. In this practice-based thesis material was collected from the marketing and tourism literature and research, together with interviews of current customers and personnel of Metsäkartano. Four customers were interviewed and two persons from Metsäkartano staff.
The material collected were analysed and pieced out as buyer persona profiles of potential customers of Metsäkartano. The profiles consist of information about the background of the persons’ life situation and thoughts, and the story about the everyday life of the buyer persona. The content was formed from factors affecting the customer’s buying decision. The profiles were created to be a practical tool for developing and implementing marketing, sales and the customer service. While compiling the profiles it was noticed that the reliable and fact-based description requires collecting information from multiple sources and analysing and summarizing the information. The result can be considered reliable and credible, as the choices have been rationalized with information collected.
While utilizing the buyer personas, Metsäkartano can develop its operation customer-oriented way. Relatable buyer persona can help to notice the customer´s point of view in every stage of the service process. Metsäkartano can use the created profiles as an example for designing profiles for its other customer segments.
Keywords: Buyer persona, customer understanding, nature-based tourism, domestic travel
Opinnäytetyönä luotiin kaksi ostajapersoonaa kotimaisista luontomatkailijoista Nuorisokeskus Metsäkartanon toimeksiannosta. Metsäkartanolla oli tunnistettu kasvavan luontomatkailutrendin myötä tarve syventää asiakasymmärrystä ja kehittää liiketoimintaansa sen pohjalta. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä aineistoa kerättiin markkinoinnin ja matkailun kirjallisuudesta ja tutkimuksista sekä Metsäkartanon nykyisten asiakkaiden ja henkilökunnan haastatteluista. Asiakashaastatteluja toteutettiin neljä kappaletta ja henkilökunnasta haastateltiin kahta henkilöä.
Aineistoista saatuja tietoja analysoitiin ja yhdisteltiin ostajapersoonakuvauksiksi Metsäkartanon potentiaalisista asiakkaista. Kuvaukset koostuvat henkilön elämäntilannetta ja ajatusmaailmaa avaavista taustatiedoista sekä ostajapersoonan arkipäivää kuvaavasta tarinasta. Sisältö muodostui asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Kuvaukset luotiin käytännölliseksi työkaluksi markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kehittämiseen ja toteutukseen. Ostajapersoonia laadittaessa havaittiin, että luotettava ja faktapohjainen kuvaus edellyttää tiedonkeruuta monipuolisista lähteistä sekä tietojen analysointia ja tiivistämistä. Lopputulosta voidaan pitää luotettavana ja uskottavana, koska valinnat on perusteltu kerätystä aineistosta saaduilla tiedoilla.
Metsäkartano pystyy kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisesti ostajapersoonia hyödyntäessään. Samaistuttava ostajapersoona voi auttaa paremmin huomioimaan asiakkaan näkökulman kaikissa palveluprosessin vaiheissa. Metsäkartano voi käyttää luotuja kuvauksia mallina muiden asiakassegmenttiensä ostajapersoonien laadintaa varten.
Avainsanat
Ostajapersoona, asiakasymmärrys, luontomatkailu, kotimaanmatkailu
In this thesis two buyer personas were created out of domestic nature travellers as an assignment from Youth Centre Metsäkartano. While Metsäkartano had identified the rising trend of nature-based tourism, they recognised their need to deepen the customer understanding and to develop business based on that. In this practice-based thesis material was collected from the marketing and tourism literature and research, together with interviews of current customers and personnel of Metsäkartano. Four customers were interviewed and two persons from Metsäkartano staff.
The material collected were analysed and pieced out as buyer persona profiles of potential customers of Metsäkartano. The profiles consist of information about the background of the persons’ life situation and thoughts, and the story about the everyday life of the buyer persona. The content was formed from factors affecting the customer’s buying decision. The profiles were created to be a practical tool for developing and implementing marketing, sales and the customer service. While compiling the profiles it was noticed that the reliable and fact-based description requires collecting information from multiple sources and analysing and summarizing the information. The result can be considered reliable and credible, as the choices have been rationalized with information collected.
While utilizing the buyer personas, Metsäkartano can develop its operation customer-oriented way. Relatable buyer persona can help to notice the customer´s point of view in every stage of the service process. Metsäkartano can use the created profiles as an example for designing profiles for its other customer segments.
Keywords: Buyer persona, customer understanding, nature-based tourism, domestic travel