Pienryhmätoiminnan kehittäminen päivätoimintakeskus Mistelissä
Heikkinen, Katja (2020)
Heikkinen, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322801
Tiivistelmä
Porin kaupungin kehitysvammaisten päivätoimintakeskuksiin tarvittiin lisää asiakaspaikkoja yksiköiden ollessa täynnä. Kehittämistyölle oli akuutti tarve, sillä sekä perus- että ammattikouluista oli siirtymässä uusia asiakkaita päivätoiminnan piiriin. Kehittämistyön tavoitteena oli määrällisesti saada lisää asiakaspaikkoja sekä laadullisesti selkeyttää arkea niin, että tuokiot olisivat yhtenäisempiä ja henkilökunnalla olisi enemmän aikaa asiakkaille.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoilua käyttäen. Palvelua suunniteltiin ja kehitettiin yhdessä sekä koko Päivätoimintakeskus Mistelin henkilökunnan että asumisyksiköiden kanssa. Suunnittelutyön jälkeen lähdettiin kokeilemaan uudenlaista toimintamallia. Toimintaa muokattiin ja muutettiin toimivammaksi kokemusten myötä ja pyrittiin näin kehittämään toimintaa.
Tietoperustana tutkin kehitysvammaisten päivätoiminnassa olennaisia teemoja, kuten osallisuus, ohjaaminen ja etiikka. Tietoperustaan nostamani aiheet ovat tärkeimmät osa-alueet, jotka on otettava huomioon asiakkaan laadukkaan elämän ja päivätoiminnan suunnittelussa sekä arjen jokapäiväisessä toiminnassa. Tarkastelin näitä teemoja pääasiassa asiakasnäkökulmasta, sillä perustehtävämme on tuottaa asiakkaille sellaista laadukasta toimintaa, jossa he mielellään käyvät ja nauttivat siitä. Toisaalta nostin esiin myös henkilökunnan ja palvelun tuottajan haastavaa näkökulmaa, sillä useimmiten asioilla on toinenkin puoli ja halusin tuoda esiin arjen tilanteiden kompleksisuutta.
Palautetta pyysin yksiköittäin sekä päivätoimintayksikkö Mistelistä, että kolmesta asumisyksiköstä. Pienryhmän ohjaaja teki palautelomakkeen avoimilla kysymyksillä, jotka vietiin asumisyksiköihin. Yksiköiden henkilökunta on saanut lomakkeisiin kirjoittaa ajatuksiaan ja mielipiteitään, jonka jälkeen he palauttivat lomakkeet Misteliin. Saadut palautteet kokosin työssäni yhteen niin, että kaikki mielipiteet ja ajatukset on tuotu esille. In the city of Pori wasn’t any free places in day activity center for mentally handicapped people. There was acute demand for development work, because there was several new customers moving from primary and vocational schools to day activity centers. Objective of development work was quantitatively to get some new customer seats and in quality clarify everyday so, that activity moments were more uniform and staff would have more time for customers.
I implemented this thesis using service desing. I planned and developped service together with hole staff of Day Activity Center Misteli and with housing units. After the desing work, we tested new operating model. After receiving we modified and changed activities to more efficient.
As a basis for information I explored essential themes in day activity center of mentally handicapped people like participation, guidance and ethics. Topics I brought up are most important areas in planning as high quality life for our customers as possible. I looked these themes principally from customer perspective, because our basic task is to produce activity for customers, where they enjoy to visit. On the other hand I brouht up challenging perspective of the personnel and service provider, because I wanted to bring up complexity of everyday.
I and the instructor of the small group made a feedback form with open questions. The staff of the Misteli and three housing units could write their thoughts and opinions about our new operating model. All feedbacks and thouhts has been highlighted in this thesis.
Opinnäytetyö toteutettiin palvelumuotoilua käyttäen. Palvelua suunniteltiin ja kehitettiin yhdessä sekä koko Päivätoimintakeskus Mistelin henkilökunnan että asumisyksiköiden kanssa. Suunnittelutyön jälkeen lähdettiin kokeilemaan uudenlaista toimintamallia. Toimintaa muokattiin ja muutettiin toimivammaksi kokemusten myötä ja pyrittiin näin kehittämään toimintaa.
Tietoperustana tutkin kehitysvammaisten päivätoiminnassa olennaisia teemoja, kuten osallisuus, ohjaaminen ja etiikka. Tietoperustaan nostamani aiheet ovat tärkeimmät osa-alueet, jotka on otettava huomioon asiakkaan laadukkaan elämän ja päivätoiminnan suunnittelussa sekä arjen jokapäiväisessä toiminnassa. Tarkastelin näitä teemoja pääasiassa asiakasnäkökulmasta, sillä perustehtävämme on tuottaa asiakkaille sellaista laadukasta toimintaa, jossa he mielellään käyvät ja nauttivat siitä. Toisaalta nostin esiin myös henkilökunnan ja palvelun tuottajan haastavaa näkökulmaa, sillä useimmiten asioilla on toinenkin puoli ja halusin tuoda esiin arjen tilanteiden kompleksisuutta.
Palautetta pyysin yksiköittäin sekä päivätoimintayksikkö Mistelistä, että kolmesta asumisyksiköstä. Pienryhmän ohjaaja teki palautelomakkeen avoimilla kysymyksillä, jotka vietiin asumisyksiköihin. Yksiköiden henkilökunta on saanut lomakkeisiin kirjoittaa ajatuksiaan ja mielipiteitään, jonka jälkeen he palauttivat lomakkeet Misteliin. Saadut palautteet kokosin työssäni yhteen niin, että kaikki mielipiteet ja ajatukset on tuotu esille.
I implemented this thesis using service desing. I planned and developped service together with hole staff of Day Activity Center Misteli and with housing units. After the desing work, we tested new operating model. After receiving we modified and changed activities to more efficient.
As a basis for information I explored essential themes in day activity center of mentally handicapped people like participation, guidance and ethics. Topics I brought up are most important areas in planning as high quality life for our customers as possible. I looked these themes principally from customer perspective, because our basic task is to produce activity for customers, where they enjoy to visit. On the other hand I brouht up challenging perspective of the personnel and service provider, because I wanted to bring up complexity of everyday.
I and the instructor of the small group made a feedback form with open questions. The staff of the Misteli and three housing units could write their thoughts and opinions about our new operating model. All feedbacks and thouhts has been highlighted in this thesis.