Sisäisen talouspalvelukeskuksen kehittämiskohteet case-yrityksessä
Isopahkala, Maria (2020)
Isopahkala, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322779
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on hyvä case-yrityksen sisäinen talouspalvelukeskus sisäisten asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää talouspalvelukeskuksen tarjoamien palveluiden ja prosessien kehittämiskohdat sisäisten asiakkaiden näkökulmasta sekä laatia tulosten pohjalta kehittämissuunnitelma, jossa hyödynnettiin kahta kehittämismenetelmää, leania ja palvelumuotoilua.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi yksityinen konserni, jolla on ympäri Suomea yhteensä noin 100 osakeyhtiötä, joiden talousasiat hoidetaan keskitetyssä talouspalvelukeskuksessa. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajan tarpeeseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kesän 2020 aikana. Aineistoa kerättiin haastattelemalla osittain tarkoituksenmukaisesti valittuja henkilöitä ja osittain satunnaisesti valittuja henkilöitä heidän toimenkuvansa perusteella. Kerätty aineisto litteroitiin ja siitä tehtiin yhteenveto sekä analyysi toimeksiantajan käyttöön. Tämän opinnäytetyön tutkimusongelma oli: ’’Millainen on case-yrityksen hyvä sisäinen talouspalvelukeskus?’’
Teoreettinen viitekehys muodostui taloushallinnon prosesseista, palvelukeskus-mallista sekä kahdesta kehittämismenetelmästä leanista ja palvelumuotoilusta. Teoriassa käsitellään ensin taloushallinnon palvelun tarjoamisen kehittymistä, jonka jälkeen siirrytään palvelukeskusmalliin sekä taloushallinnon prosesseihin. Teoriaosuudessa käsitellään viimeisenä kehittämismenetelmiä leania ja palvelumuotoilua.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kehittämissuunnitelmaan valittuja kahta kehittämismenetelmää voidaan käyttää samanaikaisesti prosessien ja palveluiden kehittämisessä. Haastatteluissa ilmenneiden tulosten perusteella suurimmat kehittämiskohteet olivat viestintä ja perehdytys.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi yksityinen konserni, jolla on ympäri Suomea yhteensä noin 100 osakeyhtiötä, joiden talousasiat hoidetaan keskitetyssä talouspalvelukeskuksessa. Tutkimus toteutettiin toimeksiantajan tarpeeseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kesän 2020 aikana. Aineistoa kerättiin haastattelemalla osittain tarkoituksenmukaisesti valittuja henkilöitä ja osittain satunnaisesti valittuja henkilöitä heidän toimenkuvansa perusteella. Kerätty aineisto litteroitiin ja siitä tehtiin yhteenveto sekä analyysi toimeksiantajan käyttöön. Tämän opinnäytetyön tutkimusongelma oli: ’’Millainen on case-yrityksen hyvä sisäinen talouspalvelukeskus?’’
Teoreettinen viitekehys muodostui taloushallinnon prosesseista, palvelukeskus-mallista sekä kahdesta kehittämismenetelmästä leanista ja palvelumuotoilusta. Teoriassa käsitellään ensin taloushallinnon palvelun tarjoamisen kehittymistä, jonka jälkeen siirrytään palvelukeskusmalliin sekä taloushallinnon prosesseihin. Teoriaosuudessa käsitellään viimeisenä kehittämismenetelmiä leania ja palvelumuotoilua.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kehittämissuunnitelmaan valittuja kahta kehittämismenetelmää voidaan käyttää samanaikaisesti prosessien ja palveluiden kehittämisessä. Haastatteluissa ilmenneiden tulosten perusteella suurimmat kehittämiskohteet olivat viestintä ja perehdytys.