Urheiluorganisaation yhteistyösuhteiden kehittäminen : Case: Rauman Lukko Oy
Tuovinen, Paavo (2020)
Tuovinen, Paavo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222679
Tiivistelmä
Urheilusponsorointi on ottanut merkittävän roolin Suomessa yritysten markkinointistrategioissa. Urheiluorganisaatioilla on tarjota uniikkeja palveluita yrityksille, mikä on johtanut urheilusponsoroinnin ja kilpailun lisääntymiseen. Pärjätäkseen kiristyvässä kilpailussa, organisaatioiden tulee kehittää toimintaansa esimerkiksi asiakastyytyväisyyden kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona ammattilaisjääkiekko-organisaatio Rauman Lukolle (myöhemmin Lukko). Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa asiakastyytyväisyydestä niiltä yhteistyökumppaneilta, joiden toiminnan ydin on B2C-liiketoiminnassa. Tiedon pohjalta selvitettiin kehityskohteita palveluille sekä Lukon ja kumppaneiden väliseen yhteistyöhön. Tutkimuksessa kiinnitettiin erityishuomiota mainostamiseen ja mainoskanaviin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelmäksi
valittiin sähköinen kyselylomake, joka laadittiin Webropol-työkalulla. Sähköinen kysely lähetetiin 154 yhteistyökumppanille. Vastauksia kertyi 31 kappaletta, ja vastausprosentti oli 20,1. Aineistoa analysoitiin käyttäen suoria jakaumia, ristiintaulukointia ja keskiarvoja.
Tulosten perusteella Lukon yhteistyökumppanit ovat melko tyytyväisiä palveluihin ja yhteistyön onnistumiseen. Yritykset tavoittelevat sponsoroinnilla yleisimmin parempaa imagoa, näkyvyyttä ja verkostoitumismahdollisuuksia. Tulosten mukaan kehitettävää on yhteistyökumppaneiden osalta sponsoroinnista ulospäin viestimisessä.
Opinnäytetyön tutkimus tarjoaa alustan pitkäjänteiselle kehittämistyölle Lukossa. Näiden
tulosten perusteella Lukko voi parantaa toimintaansa esimerkiksi uusia yhteistyösopimuksia solmittaessa. Saadun tiedon pohjalta yhteistyölle kumppaneiden kanssa pitäisi asettaa selkeämmät tavoitteet ja mittarit, jotta yhteistyötä voidaan seurata paremmin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona ammattilaisjääkiekko-organisaatio Rauman Lukolle (myöhemmin Lukko). Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa asiakastyytyväisyydestä niiltä yhteistyökumppaneilta, joiden toiminnan ydin on B2C-liiketoiminnassa. Tiedon pohjalta selvitettiin kehityskohteita palveluille sekä Lukon ja kumppaneiden väliseen yhteistyöhön. Tutkimuksessa kiinnitettiin erityishuomiota mainostamiseen ja mainoskanaviin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelmäksi
valittiin sähköinen kyselylomake, joka laadittiin Webropol-työkalulla. Sähköinen kysely lähetetiin 154 yhteistyökumppanille. Vastauksia kertyi 31 kappaletta, ja vastausprosentti oli 20,1. Aineistoa analysoitiin käyttäen suoria jakaumia, ristiintaulukointia ja keskiarvoja.
Tulosten perusteella Lukon yhteistyökumppanit ovat melko tyytyväisiä palveluihin ja yhteistyön onnistumiseen. Yritykset tavoittelevat sponsoroinnilla yleisimmin parempaa imagoa, näkyvyyttä ja verkostoitumismahdollisuuksia. Tulosten mukaan kehitettävää on yhteistyökumppaneiden osalta sponsoroinnista ulospäin viestimisessä.
Opinnäytetyön tutkimus tarjoaa alustan pitkäjänteiselle kehittämistyölle Lukossa. Näiden
tulosten perusteella Lukko voi parantaa toimintaansa esimerkiksi uusia yhteistyösopimuksia solmittaessa. Saadun tiedon pohjalta yhteistyölle kumppaneiden kanssa pitäisi asettaa selkeämmät tavoitteet ja mittarit, jotta yhteistyötä voidaan seurata paremmin.