”Vaikkei olisi koulutusta auttamiseen, sydämellä pystyy auttamaan.” : Ohjaava toimintamalli Ensi- ja turvakotien liitto ry:lle vapaaehtoisten chat-ohjaajien mukaan ottamiseksi chat-päivystykseen
Kansikas, Terhi (2020)
Kansikas, Terhi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122573
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen kohdeorganisaationa oli Ensi- ja turvakotien liitto ry ja tavoitteena oli luoda toimintamalli vapaaehtoisten chat-ohjaajien kouluttamiseksi Ensi- ja turvakotien liiton ja sen jäsenyhdistysten käyttöön.
Toimintamallin tuella Ensi- ja turvakotien liitto sekä sen jäsenyhdistykset saavat luotua toimivat tavat uuden vapaaehtoistoiminnan muodon käynnistämiseksi ja uudet vapaaehtoiset chat-ohjaajat saavat riittävän hyvät valmiudet chat-ohjaajina toimimiseen. Toimintamalli tukee verkkoauttamista sekä koko vapaaehtoistoiminnan käynnistämistä ja ylläpitämistä laadukkaasti.
Tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena ja keskeisenä menetelmänä käytettiin benchmarkingia. Tiedonkeruussa käytettiin teemahaastattelua. Lisäksi perehdyttiin benchmarkingin kohdeorganisaation vapaaehtoisten chat-ohjaajien kirjalliseen perehdytysmateriaalin. Saatu aineisto analysointiin sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysin ja tutkimuksellisen kehittämishankkeen tietoperustan pohjalta luotiin ohjaava toimintamalli.
Toimintamallin keskeisiksi teemoiksi nousivat resurssit, rekrytointi, perehdytys sekä tuki ja palaute vapaaehtoisten chat-ohjaajien mukaan ottamisessa chat-palvelun päivystäjiksi. Ohjaavan toimintamallin tarkoitus on toimia toimintaohjeena ja sitä voi soveltaa.
Toimintamallin tuella Ensi- ja turvakotien liitto sekä sen jäsenyhdistykset saavat luotua toimivat tavat uuden vapaaehtoistoiminnan muodon käynnistämiseksi ja uudet vapaaehtoiset chat-ohjaajat saavat riittävän hyvät valmiudet chat-ohjaajina toimimiseen. Toimintamalli tukee verkkoauttamista sekä koko vapaaehtoistoiminnan käynnistämistä ja ylläpitämistä laadukkaasti.
Tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena ja keskeisenä menetelmänä käytettiin benchmarkingia. Tiedonkeruussa käytettiin teemahaastattelua. Lisäksi perehdyttiin benchmarkingin kohdeorganisaation vapaaehtoisten chat-ohjaajien kirjalliseen perehdytysmateriaalin. Saatu aineisto analysointiin sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysin ja tutkimuksellisen kehittämishankkeen tietoperustan pohjalta luotiin ohjaava toimintamalli.
Toimintamallin keskeisiksi teemoiksi nousivat resurssit, rekrytointi, perehdytys sekä tuki ja palaute vapaaehtoisten chat-ohjaajien mukaan ottamisessa chat-palvelun päivystäjiksi. Ohjaavan toimintamallin tarkoitus on toimia toimintaohjeena ja sitä voi soveltaa.