Koulusosionomi/ koulussa toimiva perhetyöntekijä toiminnanohjaustaitojen tukijana
Siirtonen, Helena (2020)
Siirtonen, Helena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022486
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena olivat kouluikäisten lasten toiminnanohjaustaidot ja niiden tukeminen. Tutkimuksessa kysyttiin, miten toiminnanohjaustaitojen haasteet näkyvät koulusosionomien/ koulussa toimivien perhetyöntekijöiden työssä ja millaisia keinoja heillä on näiden taitojen tukemiseen. Lisäksi tavoitteena oli selkiyttää sitä, mistä eri osa-alueista koulusosionomien/ koulussa toimivien perhetyöntekijöiden työ voi koostua sekä vahvistaa ajatusta työn tärkeydestä ja tarpeellisuudesta.
Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna, jossa haastateltiin kolmea koulussa työskentelevää sosionomia. Aineisto analysoitiin teemoittelulla ja lähiluvulla.
Haastateltavat kokivat, että heidän roolinsa kouluyhteisössä on melko selvä ja heidän apuunsa turvaudutaan matalalla kynnyksellä. Haasteltavien työ painottuu oppilaiden perheissä tehtävään työhön, mutta myös koululla läsnä oleminen on osa heidän työtään. Heillä on tärkeä rooli linkkinä kodin ja koulun välillä sekä osana moniammatillista yhteistyötä.
Haastateltavat ovat työssään paljon tekemisissä toiminnanohjaustaitojen kanssa ja myös haasteet näissä taidoissa tulevat vahvasti esiin. Heillä on toiminnanohjaustaidoista ja niiden tukemisesta paljon tietoa ja laaja kirjo erilaisia menetelmiä ja apuvälineitä käytettävissään. Opinnäytetyössä näitä toiminnanohjauksen haasteita ja tukemisen keinoja tarkastellaan osa-alueittain.
Lasten toiminnanohjaustaitoja pyritään tukemaan pääasiassa arjen toimintojen kautta ja tavoitteena on sujuva arki. Olennaista on mallintaa toimivia toimintatapoja ja juurruttaa ne osaksi lasten ja perheen arkea.
Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna, jossa haastateltiin kolmea koulussa työskentelevää sosionomia. Aineisto analysoitiin teemoittelulla ja lähiluvulla.
Haastateltavat kokivat, että heidän roolinsa kouluyhteisössä on melko selvä ja heidän apuunsa turvaudutaan matalalla kynnyksellä. Haasteltavien työ painottuu oppilaiden perheissä tehtävään työhön, mutta myös koululla läsnä oleminen on osa heidän työtään. Heillä on tärkeä rooli linkkinä kodin ja koulun välillä sekä osana moniammatillista yhteistyötä.
Haastateltavat ovat työssään paljon tekemisissä toiminnanohjaustaitojen kanssa ja myös haasteet näissä taidoissa tulevat vahvasti esiin. Heillä on toiminnanohjaustaidoista ja niiden tukemisesta paljon tietoa ja laaja kirjo erilaisia menetelmiä ja apuvälineitä käytettävissään. Opinnäytetyössä näitä toiminnanohjauksen haasteita ja tukemisen keinoja tarkastellaan osa-alueittain.
Lasten toiminnanohjaustaitoja pyritään tukemaan pääasiassa arjen toimintojen kautta ja tavoitteena on sujuva arki. Olennaista on mallintaa toimivia toimintatapoja ja juurruttaa ne osaksi lasten ja perheen arkea.