Valjastetaan AR ja VR rikastamaan puhdistuspalvelualan koulutusten sisältöjä
Paajanen, Pirkko (2020)
Paajanen, Pirkko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022478
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten puhdistuspalvelualan koulutusta voi rikastaa
lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden keinoin ja miten sitä voi hyödyntää erilaisissa oppimisympäristöissä helppokäyttöisen digiteknologian avulla. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin aiemmista tutkimuksista, alan kirjallisuudesta, työelämän tutkimuksista sekä käytännön kehittämistyöstä. Opinnäytetyö oli kehittämistutkimus, jossa käytettiin konstruktiivista
tutkimusotetta.
Digitaalisesti tuotetun AR-, VR-pohjaisen alustan suunnittelun ja testaamisen aineisto kerättiin laadullisen teemahaastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin keinoin, testaamiseen
osallistui kohdeorganisaation edustajia ja alan opiskelijoita. Tutkimuksen aineistoa kerrytettiin haastattelemalla alan asiantuntijoita. Tutkimuksen laadullisen aineiston analyysissä
hyödynnettiin erilaisia näkökulmia ja lähestymistapoja. Tutkimus sisälsi sekä AR- ja VRpohjaisen oppimisalustan suunnitteluprosessin sekä käytännön testauksen. Tutkimuksen
tuotoksen avulla voidaan selvittää digiteknologisen koulutussisällöin käytön nykytilaa, tarpeita ja hyötyjä koulutukselle ja työelämälle.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että älykkään digiteknologian avulla tuotettua AR- ja VRalustapohjaista materiaalia voidaan hyödyntää ammattialan koulutuksissa ja työpaikoilla.
Tutkimustulokset vastasivat teoriassa esiin nostettua, tulosten avulla tutkimuskysymykset
ratkaistiin uudella konstruktiolla. Tutkimuksesta kävi ilmi, että koulutusta voidaan rikastaa
helppokäyttöisten mobiililaitteiden käyttämän AR- ja VR -teknologian sisällöillä erilaisissa
oppimisympäristöissä. Johtopäätöksenä todettakoon, että modernin teknologian ratkaisut,
kuten VR ja AR tuovat erilaisille organisaatiolle kilpailullista lisäarvoa, jota ja jonka osaamista kannattaa jatkossa kehittää nopeasti muuttuvassa maailmassa.
lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden keinoin ja miten sitä voi hyödyntää erilaisissa oppimisympäristöissä helppokäyttöisen digiteknologian avulla. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin aiemmista tutkimuksista, alan kirjallisuudesta, työelämän tutkimuksista sekä käytännön kehittämistyöstä. Opinnäytetyö oli kehittämistutkimus, jossa käytettiin konstruktiivista
tutkimusotetta.
Digitaalisesti tuotetun AR-, VR-pohjaisen alustan suunnittelun ja testaamisen aineisto kerättiin laadullisen teemahaastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin keinoin, testaamiseen
osallistui kohdeorganisaation edustajia ja alan opiskelijoita. Tutkimuksen aineistoa kerrytettiin haastattelemalla alan asiantuntijoita. Tutkimuksen laadullisen aineiston analyysissä
hyödynnettiin erilaisia näkökulmia ja lähestymistapoja. Tutkimus sisälsi sekä AR- ja VRpohjaisen oppimisalustan suunnitteluprosessin sekä käytännön testauksen. Tutkimuksen
tuotoksen avulla voidaan selvittää digiteknologisen koulutussisällöin käytön nykytilaa, tarpeita ja hyötyjä koulutukselle ja työelämälle.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että älykkään digiteknologian avulla tuotettua AR- ja VRalustapohjaista materiaalia voidaan hyödyntää ammattialan koulutuksissa ja työpaikoilla.
Tutkimustulokset vastasivat teoriassa esiin nostettua, tulosten avulla tutkimuskysymykset
ratkaistiin uudella konstruktiolla. Tutkimuksesta kävi ilmi, että koulutusta voidaan rikastaa
helppokäyttöisten mobiililaitteiden käyttämän AR- ja VR -teknologian sisällöillä erilaisissa
oppimisympäristöissä. Johtopäätöksenä todettakoon, että modernin teknologian ratkaisut,
kuten VR ja AR tuovat erilaisille organisaatiolle kilpailullista lisäarvoa, jota ja jonka osaamista kannattaa jatkossa kehittää nopeasti muuttuvassa maailmassa.