Laaja-alaista oppimista leikkien -hanke : Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia
Kettunen, Mari (2020)
Kettunen, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922429
Tiivistelmä
Leikki nähdään hyvin merkittävänä asiana lasten oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta. Leikin rinnalla myös lasten osallisuus on merkittävästi yhteydessä koettuun hyvinvointiin. Laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueet pitävät sisällään lapsille tärkeitä kehityksen alueita. Leikin ja leikillisyyden kautta lapsen on mahdollista oppia uusia taitoja nimenomaan lapselle mielenkiintoisilla tavoilla. Leikin, leikillisyyden ja laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuden merkitys on hyvin keskeinen varhaiskasvatuksessa. Leikin pedagoginen dokumentointi taas toimii apuna, kun toimintaa kehitetään, suunnitellaan ja arvioidaan.
Opinnäytetyön yhteistyökumppaneina toimivat neljä päiväkotia Kajaanista. Kyseiset neljä päiväkotia olivat mukana Opetushallituksen rahoittamassa Laaja-alaista oppimista leikkien -hankkeessa syksystä 2018 kesään 2020 saakka. Hankkeessa oli mukana kustakin neljästä päiväkodista yksi ryhmä. Yhteensä pilottiryhmiä oli mukana neljä. Hankkeessa tavoiteltiin sitä, että leikkiä hyödynnettäisiin entistä laaja-alaisemmin ja vahvemmin kaikessa varhaiskasvatuksen toiminnassa. Leikki pyrittiin samalla saamaan laaja-alaisen osaamisen perustaksi, jonka kautta osa-alueita harjoiteltiin. Tavoitteet liittyivät myös henkilöstöön, sillä heidän tietoansa, ymmärrystä ja arvostusta leikistä ja siihen liittyvistä asioista pyrittiin vahvistamaan hankkeen avulla.
Tavoitteena itse opinnäytetyöllä oli kuvailla hankkeessa mukana olleiden varhaiskasvatuksen opettajien omia kokemuksia. Heidän kokemustensa avulla etsittiin vastauksia opinnäytetyön tutkimus- kysymyksiin. Jokaisella tutkimuskysymyksellä haluttiin selvittää varhaiskasvatuksen opettajien omia kokemuksia, nimenomaan hankkeen ajalta. Ensimmäisenä leikin ja leikillisyyden suhteen osana varhaiskasvatusta. Toisena lasten osallisuuden edistymiseen liittyen ja kolmantena leikin pedagogisen dokumentoinnin kehittymisestä. Tarkoituksena oli, että saadut tutkimustulokset muodostaisivat laajemman kuvan koko hankkeesta yhteistyökumppaneille. Tulokset voivat myöhemmin toimia suunnan näyttäjänä jatkokehitysideoissa.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee varhaiskasvatuksen teoriaa, liittyen lapsen kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin. Viitekehys on muodostunut tarkemmin tutkimuskysymyksiä ajatellen. Viitekehyksessä painottuvat suurelta osin leikki ja leikillisyys, laaja-alainen osaaminen, lasten osallisuus sekä pedagoginen dokumentointi. Leikin ja leikillisyyden osalta esitellään leikin määritelmää, sen muotoja sekä tarkempaa merkitystä. Myös hanke avautuu viitekehyksessä enemmän.
Tutkimustuloksina esiin voidaan nostaa leikin ja leikillisyyden kehittyminen hankkeen myötä. Leikki on saanut enemmän aikaa ja huomiota pilottiryhmissä. Laaja-alaisen osaamisen osa-alueiden kokonaisuutta pidettiin alkuun vaikeana sisäistää. Hankkeen myötä muutoksia on tapahtunut aikuisilla jo osa-alueiden tarkastelussa, sillä niihin on kiinnitetty enemmän huomiota. Tuokioiden tilalle on tullut entistä enemmän juonellista leikkiä ja sen kautta erilaisia aikuisten esittämiä hahmoja. Tutkimustulokset osoittavat, että lasten osallisuutta on ollut ennen hankettakin. Hankkeen myötä lasten osallisuus on pilottiryhmissä parantunut. Tutkimustulosten mukaan lasten osallisuuden muutoksiin on vaikuttanut merkittävästi pilottiryhmien aikuiset ja muutokset heidän ajattelussaan sekä toiminnassaan. Leikin pedagoginen dokumentointi on jäänyt hankkeessa vähäisemmälle huomiolle. Muu- tosta on kuitenkin tapahtunut jokaisessa ryhmässä. Lasten pedagogisessa dokumentoinnissa on ollut eroja eri pilottiryhmien välillä. Pääsääntöisesti lapset ovat dokumentoineet leikkiä hyödyntäen iPadin kuvaus- ja videointitoimintoja. Lapset sekä aikuiset ovat dokumentoineet pedagogisesti niin vapaan leikin hetkiä kuin myös juonellista leikkiä.
Johtopäätöksenä tehdystä tutkimuksesta voidaan todeta, että aikuisten toiminnan ja ajattelun muutokset olivat suoraan yhteydessä myös lapsiin ja sai aikaan positiivisia muutoksia myös heissä. Tämä liittyi jokaiseen tutkimuskysymykseen. Aikuisten toiminnan ja ajattelun muutoksiin johtivat tietoisuuden ja ymmärryksen lisääntyminen hankkeen aikana. Tämän seurauksena muutokset näkyivät lasten toiminnassa, joka puolestaan oli suoraan yhteydessä myös koko ryhmän toimintaan ja ilmapiiriin. Muutokset ovat olleet kokonaisuudessaan mielekkäitä niin aikuisille kuin lapsillekin pilottiryhmissä. Toteutetun opinnäytetyön myötä kehitysehdotuksena esiin nousi se, että tutkittaisiin, miten leikin pedagoginen dokumentointi onkaan kehittynyt hankkeen päättymisen jälkeen. Tai miten leikin pedagogista dokumentointia pystyisi kehittämään edelleen hankkeen jälkeenkin.
Opinnäytetyön yhteistyökumppaneina toimivat neljä päiväkotia Kajaanista. Kyseiset neljä päiväkotia olivat mukana Opetushallituksen rahoittamassa Laaja-alaista oppimista leikkien -hankkeessa syksystä 2018 kesään 2020 saakka. Hankkeessa oli mukana kustakin neljästä päiväkodista yksi ryhmä. Yhteensä pilottiryhmiä oli mukana neljä. Hankkeessa tavoiteltiin sitä, että leikkiä hyödynnettäisiin entistä laaja-alaisemmin ja vahvemmin kaikessa varhaiskasvatuksen toiminnassa. Leikki pyrittiin samalla saamaan laaja-alaisen osaamisen perustaksi, jonka kautta osa-alueita harjoiteltiin. Tavoitteet liittyivät myös henkilöstöön, sillä heidän tietoansa, ymmärrystä ja arvostusta leikistä ja siihen liittyvistä asioista pyrittiin vahvistamaan hankkeen avulla.
Tavoitteena itse opinnäytetyöllä oli kuvailla hankkeessa mukana olleiden varhaiskasvatuksen opettajien omia kokemuksia. Heidän kokemustensa avulla etsittiin vastauksia opinnäytetyön tutkimus- kysymyksiin. Jokaisella tutkimuskysymyksellä haluttiin selvittää varhaiskasvatuksen opettajien omia kokemuksia, nimenomaan hankkeen ajalta. Ensimmäisenä leikin ja leikillisyyden suhteen osana varhaiskasvatusta. Toisena lasten osallisuuden edistymiseen liittyen ja kolmantena leikin pedagogisen dokumentoinnin kehittymisestä. Tarkoituksena oli, että saadut tutkimustulokset muodostaisivat laajemman kuvan koko hankkeesta yhteistyökumppaneille. Tulokset voivat myöhemmin toimia suunnan näyttäjänä jatkokehitysideoissa.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee varhaiskasvatuksen teoriaa, liittyen lapsen kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin. Viitekehys on muodostunut tarkemmin tutkimuskysymyksiä ajatellen. Viitekehyksessä painottuvat suurelta osin leikki ja leikillisyys, laaja-alainen osaaminen, lasten osallisuus sekä pedagoginen dokumentointi. Leikin ja leikillisyyden osalta esitellään leikin määritelmää, sen muotoja sekä tarkempaa merkitystä. Myös hanke avautuu viitekehyksessä enemmän.
Tutkimustuloksina esiin voidaan nostaa leikin ja leikillisyyden kehittyminen hankkeen myötä. Leikki on saanut enemmän aikaa ja huomiota pilottiryhmissä. Laaja-alaisen osaamisen osa-alueiden kokonaisuutta pidettiin alkuun vaikeana sisäistää. Hankkeen myötä muutoksia on tapahtunut aikuisilla jo osa-alueiden tarkastelussa, sillä niihin on kiinnitetty enemmän huomiota. Tuokioiden tilalle on tullut entistä enemmän juonellista leikkiä ja sen kautta erilaisia aikuisten esittämiä hahmoja. Tutkimustulokset osoittavat, että lasten osallisuutta on ollut ennen hankettakin. Hankkeen myötä lasten osallisuus on pilottiryhmissä parantunut. Tutkimustulosten mukaan lasten osallisuuden muutoksiin on vaikuttanut merkittävästi pilottiryhmien aikuiset ja muutokset heidän ajattelussaan sekä toiminnassaan. Leikin pedagoginen dokumentointi on jäänyt hankkeessa vähäisemmälle huomiolle. Muu- tosta on kuitenkin tapahtunut jokaisessa ryhmässä. Lasten pedagogisessa dokumentoinnissa on ollut eroja eri pilottiryhmien välillä. Pääsääntöisesti lapset ovat dokumentoineet leikkiä hyödyntäen iPadin kuvaus- ja videointitoimintoja. Lapset sekä aikuiset ovat dokumentoineet pedagogisesti niin vapaan leikin hetkiä kuin myös juonellista leikkiä.
Johtopäätöksenä tehdystä tutkimuksesta voidaan todeta, että aikuisten toiminnan ja ajattelun muutokset olivat suoraan yhteydessä myös lapsiin ja sai aikaan positiivisia muutoksia myös heissä. Tämä liittyi jokaiseen tutkimuskysymykseen. Aikuisten toiminnan ja ajattelun muutoksiin johtivat tietoisuuden ja ymmärryksen lisääntyminen hankkeen aikana. Tämän seurauksena muutokset näkyivät lasten toiminnassa, joka puolestaan oli suoraan yhteydessä myös koko ryhmän toimintaan ja ilmapiiriin. Muutokset ovat olleet kokonaisuudessaan mielekkäitä niin aikuisille kuin lapsillekin pilottiryhmissä. Toteutetun opinnäytetyön myötä kehitysehdotuksena esiin nousi se, että tutkittaisiin, miten leikin pedagoginen dokumentointi onkaan kehittynyt hankkeen päättymisen jälkeen. Tai miten leikin pedagogista dokumentointia pystyisi kehittämään edelleen hankkeen jälkeenkin.