myARC – identitet med hjälp av varumärke : Varumärkesutveckling av stödfunktioner för studerande på Yrkeshögskolan Arcada
Hörhammer, Wilhelm (2020)
Lataukset:
Hörhammer, Wilhelm
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522289
Tiivistelmä
Som uppdragsgivare för detta examensarbete fungerade Yrkeshögskolan Arcada. Syftet med arbetet var att utveckla ett varumärkeskoncept för Arcadas stödfunktioner till studerande, där det skapas en enhetlig identitet för funktionerna som kan marknadsföras både internt inom Arcada och externt. Arcada upplevde att det finns många bra existerande funktioner men att kunskapen om dessa tjänster hos studenterna inte var tillräckligt hög och således användningsgraden för låg. Fokus för arbetet låg på arbetsprocessen i utvecklandet av varumärket. Arbetet resulterar i ett förslag på ett varumärke baserat på den kvalitativa forskningen om nuläget för stödfunktionerna, men tar inte ställning till möjliga omstruktureringar eller implementeringar kopplade till det förslagna varumärket. Arbetet utfördes som ett aktionsforskningsprojekt baserat på kvalitativ datainsamling från en fokusgrupp på sex anställda från Yrkeshögskolan Arcada med expertis inom det aktuella området. Processen för varumärkesutvecklingen baserade sig på material om varumärkesutveckling och särdrag som gäller för varumärken för tjänster och tjänsteprocesser. Som stöd för datainsamlingen i fokusgrupp nyttjades Kanomodellen som ett verktyg för att identifiera värdeskapande behov hos kunderna, studenterna, och hur tjänstehelheten inom det nya varumärket bättre kunde svara på dessa behov. Varumärkets utvecklingsprocess avgränsades till en inledande process av skribenten, vilket resulterade i ett varumärke med namn, preliminär logotyp, slogan och budskap. Namnet myARC anspelar dels på Arcada men även på kunden, studenten, och att fokus skall ligga på var och ens personliga erfarenhet av Arcada och dess stödfunktioner. Det personliga fokuset byggs upp via budskapet som bygger en story kring varje enskild students tid på Arcada som en viktig del av deras historia, och deras utveckling under studietiden som en utvecklingsbåge, en så kallad character arc. Varumärket myARC skall förutom att det fungerar som en identifierande helhet av tjänsteutbudet av stödfunktioner också kunna fungera som ett sätt att belysa möjligheten för studenterna att bidra till sin egen utveckling under studietiden.