VAIKUTTAJAMARKKINOINTI SOSIAALISESSA MEDIASSA - OIKEANLAISEN VAIKUTTAJAN VALINTA
Routa, Rufus; Vauhkonen, Juho (2020)
Routa, Rufus
Vauhkonen, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422201
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on kasvava nykyaikainen markkinoinnin muoto. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja selvittää sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointia, sekä kuinka yritys valitsee oikeanlaisen vaikuttajan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tulosten analysoinnin helpottamiseksi. Tutkimukseen haastattelimme markkinoinnin asiantuntijoita eri mainostoimistoista saadaksemme erilaisia näkemyksiä vaikuttajamarkkinoinnista.
Vaikuttajan valitseminen on koettu hankalaksi yrittäjien keskuudessa ja tutkimuksessa selvisikin mitkä asiat vaikuttavat valintaan. Tietoperustan ja haastattelujen avulla on selvitetty mitkä asiat ovat tärkeitä yrityksen ja vaikuttajan yhteistyössä. Tutkimustuloksissa selvisi, että erityisen tärkeitä asioita ovat vaikuttajan ja yrityksen arvomaailman kohtaaminen, vaikuttajan aitous sekä tuotteen tai palvelun sopivuus vaikuttajan elämäntyyliin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tulosten analysoinnin helpottamiseksi. Tutkimukseen haastattelimme markkinoinnin asiantuntijoita eri mainostoimistoista saadaksemme erilaisia näkemyksiä vaikuttajamarkkinoinnista.
Vaikuttajan valitseminen on koettu hankalaksi yrittäjien keskuudessa ja tutkimuksessa selvisikin mitkä asiat vaikuttavat valintaan. Tietoperustan ja haastattelujen avulla on selvitetty mitkä asiat ovat tärkeitä yrityksen ja vaikuttajan yhteistyössä. Tutkimustuloksissa selvisi, että erityisen tärkeitä asioita ovat vaikuttajan ja yrityksen arvomaailman kohtaaminen, vaikuttajan aitous sekä tuotteen tai palvelun sopivuus vaikuttajan elämäntyyliin.