Kajaani City Trail -polkujuoksukilpailun markkinoinnin kehittäminen : kohdistettu sisältömarkkinointi urheilutapahtumassa
Viljamaa, Niklas (2020)
Viljamaa, Niklas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322129
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on reflektoida Kajaanissa vuonna 2019 järjestetyn Kajaani City Trail -polkujuoksutapahtuman onnistuneisuutta. Reflektoinnin pohjalle muodostettiin ratkaisuja, joilla pyrittiin korjaamaan ilmenneitä kehittämis- ja ongelmakohtia tapahtuman tiedotuksessa ja toteutuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Mikko Alakärppä, Juoksuopisto Oy:n toimitusjohtaja. Vuoden 2019 tapahtuman osallistujilta kerätyn asiakaspalautteen perusteella työn aiheeksi rajattiin sisältömarkkinointi polkujuoksutapahtuman kontekstissa. Opinnäytetyön varsinaiseksi kehittämistyöksi muodostui reflektoinnin pohjalta uuden markkinointiviestintäsuunnitelman kehittäminen Kajaani City Trail -tapahtumalle. Työn teoreettinen viitekehys keskittyy Kajaani City Trail -tapahtuman laatuun vaikuttaviin seikkoihin, jotka on purettu asiakaspalautteista. Teoria-aineiston tarkoitus on vaikuttaa asiakaskokemukseen kokonaisvaltaisesti markkinoinnilla. Samalla työ tarjoaa kvalitatiivisen työkalun tapahtuman onnistuneisuuden, laadun kehittymisen ja asiakaskokemuksen seuraamiseen.
Opinnäytetyön rakenne mukailee konstruktiivisen kehittämistoiminnan rakennetta, erityisesti sen kolmea ensimmäistä vaihetta. Työ alkaa kehittämiskohteiden tunnistamisesta. Ongelmakartoitusta seuraa kattavan teoriapohjan luominen tutkimusaineistojen pohjalta, joiden avulla rakennetaan käytännönläheisiä ratkaisuja alkuperäisiin ongelmiin ja kehittämiskohtiin. Opinnäytetyön lopputulos on markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka toimivuus ja oikeellisuus osoitetaan kehittämistoiminalle poikkeuksellisesti vain teoriatasolla.
Opinnäytetyön markkinointiviestintäsuunnitelma on asiakkaan palvelupolkuun ja tarinalliseen draaman kaareen sidottu työkalu Kajaani City Trail -polkujuoksukonseptin viestinnän kehittämiseksi. Lopputulos on sidottu jokaiselle asiakkaan palvelupolun askelmalle tarjoamaan tapahtuman tuleville jatkokehittäjille mahdollisuuden tutkia viestinnän johdonmukaisuutta sekä eriteltynä että kokonaisuutena. Lisäksi työ sisältää kvalitatiivisen haastattelupohjan, joka on muotoiltu vastaamaan Kajaani City Trail -tapahtuman tarpeita ja seuraamaan tapahtuman laadun kehittymistä ensisijaisesti asiakaskokemukseen perustuen. Lopputulos on sidottu vuoden 2019 Kajaani City Trail -tapahtuman asiakastyytyväisyyden seurantaan ja vastaa sen esiin nostamiin markkinoinnillisiin kehityskohtiin. Näin ollen johtopäätöksiä voidaan pitää realistisina, oikeina ja ne tarjoavat työkaluja tapahtuman jatkokehitykselle.
Opinnäytetyö toimii toimeksiantajalle suorana toimintasuunnitelmana Kajaani City Trail -tapahtuman laadun parantamisessa sekä apuna tapahtuman jatkokehittämisessä ja kasvattamisessa. Työ on tarkoitettu ensisijaisesti Kajaani City Trail -tapahtuman kehittämiseen ja laadun seurantaan, mutta haastattelupohja sekä työn markkinoinnilliset johtopäätökset eivät ole suoraan paikkasidonnaisia. Opinnäytetyön runko on hyödynnettävissä eri tapahtumakonseptien tarpeissa ja omaa uutuusarvoa sen askelit-taisessa rakenteessa. Erityisesti uusien tapahtumien ja muulla, kuin kävijävolyymillä kilpailevien tapahtumien käyttöön Kajaani City Trail -kehittämistyö on toimiva ja siirrettävissä muuhun toimintaympäristöön.
Opinnäytetyön rakenne mukailee konstruktiivisen kehittämistoiminnan rakennetta, erityisesti sen kolmea ensimmäistä vaihetta. Työ alkaa kehittämiskohteiden tunnistamisesta. Ongelmakartoitusta seuraa kattavan teoriapohjan luominen tutkimusaineistojen pohjalta, joiden avulla rakennetaan käytännönläheisiä ratkaisuja alkuperäisiin ongelmiin ja kehittämiskohtiin. Opinnäytetyön lopputulos on markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka toimivuus ja oikeellisuus osoitetaan kehittämistoiminalle poikkeuksellisesti vain teoriatasolla.
Opinnäytetyön markkinointiviestintäsuunnitelma on asiakkaan palvelupolkuun ja tarinalliseen draaman kaareen sidottu työkalu Kajaani City Trail -polkujuoksukonseptin viestinnän kehittämiseksi. Lopputulos on sidottu jokaiselle asiakkaan palvelupolun askelmalle tarjoamaan tapahtuman tuleville jatkokehittäjille mahdollisuuden tutkia viestinnän johdonmukaisuutta sekä eriteltynä että kokonaisuutena. Lisäksi työ sisältää kvalitatiivisen haastattelupohjan, joka on muotoiltu vastaamaan Kajaani City Trail -tapahtuman tarpeita ja seuraamaan tapahtuman laadun kehittymistä ensisijaisesti asiakaskokemukseen perustuen. Lopputulos on sidottu vuoden 2019 Kajaani City Trail -tapahtuman asiakastyytyväisyyden seurantaan ja vastaa sen esiin nostamiin markkinoinnillisiin kehityskohtiin. Näin ollen johtopäätöksiä voidaan pitää realistisina, oikeina ja ne tarjoavat työkaluja tapahtuman jatkokehitykselle.
Opinnäytetyö toimii toimeksiantajalle suorana toimintasuunnitelmana Kajaani City Trail -tapahtuman laadun parantamisessa sekä apuna tapahtuman jatkokehittämisessä ja kasvattamisessa. Työ on tarkoitettu ensisijaisesti Kajaani City Trail -tapahtuman kehittämiseen ja laadun seurantaan, mutta haastattelupohja sekä työn markkinoinnilliset johtopäätökset eivät ole suoraan paikkasidonnaisia. Opinnäytetyön runko on hyödynnettävissä eri tapahtumakonseptien tarpeissa ja omaa uutuusarvoa sen askelit-taisessa rakenteessa. Erityisesti uusien tapahtumien ja muulla, kuin kävijävolyymillä kilpailevien tapahtumien käyttöön Kajaani City Trail -kehittämistyö on toimiva ja siirrettävissä muuhun toimintaympäristöön.