Urheiluseuran markkinoinnin kehittäminen : Case: Tampere Saints ry
Raunio, Oskari (2020)
Raunio, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampere Saints ry. Saints on tamperelainen amerikkalaisen jalkapallon erikoisseura, jolla on noin 300 jäsentä. Seuran edustusjoukkueet pelaavat joko Suomen korkeimmalla tai toiseksi korkeimmalla sarjatasolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää seuran markkinointia luomalla markkinointisuunnitelma vuosille 2021–2025. Markkinointisuunnitelma on tämän raportin luottamuksellinen liite.
Suomi on väkilukuunsa nähden yksi menestyneimpiä valtioita kansainvälisessä urheilussa, mutta urheilumarkkinoinnin ja -liiketoiminnan saralla löytyy vielä reilusti kehitettävää. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää suomalaista urheilumarkkinointia luomalla vaiheittainen ohjeistus, jota urheiluseurat voivat käyttää markkinointinsa kehittämiseen. Tätä ohjeistusta käytettiin myös toimeksiantajan markkinointisuunnitelman laatimiseen. Ohjeistus koostuu kolmesta vaiheesta, jotka ovat strateginen vaihe, brändivaihe ja taktinen vaihe. Vaiheittaisen ohjeistuksen tiivistelmä löytyy raportin julkisena liitteenä, jonka lisäksi raportin luvussa neljä on avattu syvällisemmin ohjeistuksen eri kohtia.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö, jossa toiminnallista osuutta edustaa vaiheittaisen ohjeistuksen sekä toimeksiantajan käyttöön tarkoitetun markkinointisuunnitelman laadinta. Opinnäytetyön tekemiseen on käytetty myös muita tutkimusmenetelmiä, joita ovat laadulliset haastattelut sekä kirjallisuuskatsaus.
Tämän opinnäytteen tuotoksina syntyi vaiheittainen ohjeistus, jota suomalaiset urheiluseurat voivat käyttää markkinointinsa kehittämiseen, sekä markkinointisuunnitelma liitteinen toimeksiantajan käyttöön. Johtopäätöksenä voi todeta, että suomalaisessa urheilumarkkinoinnissa tulisi kiinnittää enemmän huomiota markkinoinnin suunnitteluun. Tässä tulisi hyödyntää laajemmin yleisiä markkinoinnin suunnittelun oppeja ja teorioita, vaikka urheilu onkin tuotteena uniikki ennustamattoman lopputuloksen takia. Toinen tärkeä johtopäätös on se, että urheiluliiketoiminnassa asiakassuhteista on mahdollista rakentaa poikkeuksellisen pitkäkestoisia, ja niihin sisältyvää liiketoiminnallista mahdollisuutta suomalaisessa urheilussa ei ole varaa hukata.
Suomi on väkilukuunsa nähden yksi menestyneimpiä valtioita kansainvälisessä urheilussa, mutta urheilumarkkinoinnin ja -liiketoiminnan saralla löytyy vielä reilusti kehitettävää. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää suomalaista urheilumarkkinointia luomalla vaiheittainen ohjeistus, jota urheiluseurat voivat käyttää markkinointinsa kehittämiseen. Tätä ohjeistusta käytettiin myös toimeksiantajan markkinointisuunnitelman laatimiseen. Ohjeistus koostuu kolmesta vaiheesta, jotka ovat strateginen vaihe, brändivaihe ja taktinen vaihe. Vaiheittaisen ohjeistuksen tiivistelmä löytyy raportin julkisena liitteenä, jonka lisäksi raportin luvussa neljä on avattu syvällisemmin ohjeistuksen eri kohtia.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö, jossa toiminnallista osuutta edustaa vaiheittaisen ohjeistuksen sekä toimeksiantajan käyttöön tarkoitetun markkinointisuunnitelman laadinta. Opinnäytetyön tekemiseen on käytetty myös muita tutkimusmenetelmiä, joita ovat laadulliset haastattelut sekä kirjallisuuskatsaus.
Tämän opinnäytteen tuotoksina syntyi vaiheittainen ohjeistus, jota suomalaiset urheiluseurat voivat käyttää markkinointinsa kehittämiseen, sekä markkinointisuunnitelma liitteinen toimeksiantajan käyttöön. Johtopäätöksenä voi todeta, että suomalaisessa urheilumarkkinoinnissa tulisi kiinnittää enemmän huomiota markkinoinnin suunnitteluun. Tässä tulisi hyödyntää laajemmin yleisiä markkinoinnin suunnittelun oppeja ja teorioita, vaikka urheilu onkin tuotteena uniikki ennustamattoman lopputuloksen takia. Toinen tärkeä johtopäätös on se, että urheiluliiketoiminnassa asiakassuhteista on mahdollista rakentaa poikkeuksellisen pitkäkestoisia, ja niihin sisältyvää liiketoiminnallista mahdollisuutta suomalaisessa urheilussa ei ole varaa hukata.