Kokeva-harjoitteet osana vuorovaikutusta muistisairaan kanssa
Lehtonen, Anu (2020)
Lehtonen, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli haastatella vapaaehtoisia ja omaisia, jotka tekevät Kokeva-harjoitteita muistisairaiden kanssa. Tavoitteena oli selvittää muistisairaiden omaisten ja vapaaehtoisten kokemuksia sekä Kokeva-harjoitteiden tekemisestä että siitä, miten ne ovat apuna vuorovaikutuksessa muistisairaan kanssa. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin keväällä 2020. Tutkimuksessa haastateltiin kahta vapaaehtoista ja viittä muistisairaiden omaista, jotka tekivät Kokeva-harjoitteita muistisairaiden kanssa.
Haastatteluissa nousi esille tyytyväisyys harjoitteisiin. Harjoitteet koettiin mielekkäiksi, selkeiksi ja monipuolisiksi. Harjoitteista ja Kokeva-oppaasta sai tietoa ja tukea käsitellä läheisen muistisairautta. Muistisairauden myötä omaehtoinen keskustelu saattaa hiipua, jolloin keskusteleminen läheisen kanssa voi tuntua raskaalta. Harjoitteista saatiin puheenaiheita ja tukea keskusteluihin, ja ne toimivat kuin ohjenuorana muisteluun ja vuorovaikutukseen. Usean vastaajan mukaan harjoitteiden tekeminen ja läsnäolo muistisairaan kanssa nostivat muistisairaan vireystilaa. Kun puheen tuottaminen hiipui, keskiöön nousivat kosketus, kuvat ja musiikki.
Kehitysehdotuksina nousi esiin Kokeva-oppaan liitesivu, johon voisi kerätä käytännön vinkkejä harjoitteiden tekemiseen. Musiikin käytön osalta vastauksissa mietittiin, miten musiikkia voi hyödyntää erilaisissa käytännön tilanteissa. Liitteisiin voisi koota esimerkiksi musiikin kuuntelemista koskevan vinkkilistan, joka voisi sisältää tietoa siitä, mistä musiikkia voi soittaa ja miten, niin että sen kuulee, vaikka kuulo olisi huonontunut. Muiden aistien käyttöä myös mietittiin. Näön ja kuulon heiketessä maku- ja hajuaisti voivat vielä olla tallella. Näitä hyödyntäen voi makujen ja hajujen avulla tehdä aistimatkoja lapsuuteen.
Haastatteluissa nousi esille tyytyväisyys harjoitteisiin. Harjoitteet koettiin mielekkäiksi, selkeiksi ja monipuolisiksi. Harjoitteista ja Kokeva-oppaasta sai tietoa ja tukea käsitellä läheisen muistisairautta. Muistisairauden myötä omaehtoinen keskustelu saattaa hiipua, jolloin keskusteleminen läheisen kanssa voi tuntua raskaalta. Harjoitteista saatiin puheenaiheita ja tukea keskusteluihin, ja ne toimivat kuin ohjenuorana muisteluun ja vuorovaikutukseen. Usean vastaajan mukaan harjoitteiden tekeminen ja läsnäolo muistisairaan kanssa nostivat muistisairaan vireystilaa. Kun puheen tuottaminen hiipui, keskiöön nousivat kosketus, kuvat ja musiikki.
Kehitysehdotuksina nousi esiin Kokeva-oppaan liitesivu, johon voisi kerätä käytännön vinkkejä harjoitteiden tekemiseen. Musiikin käytön osalta vastauksissa mietittiin, miten musiikkia voi hyödyntää erilaisissa käytännön tilanteissa. Liitteisiin voisi koota esimerkiksi musiikin kuuntelemista koskevan vinkkilistan, joka voisi sisältää tietoa siitä, mistä musiikkia voi soittaa ja miten, niin että sen kuulee, vaikka kuulo olisi huonontunut. Muiden aistien käyttöä myös mietittiin. Näön ja kuulon heiketessä maku- ja hajuaisti voivat vielä olla tallella. Näitä hyödyntäen voi makujen ja hajujen avulla tehdä aistimatkoja lapsuuteen.