Potentiaaliset yritysaihiot korkeakouluopiskelijoiden opinnäytetöissä : Case: LAB-ammattikorkeakoulu, LSA-hanke
Pajunen, Minna (2020)
Pajunen, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102921814
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona LAMK Startup Accelerator (LSA) -hankkeelle, joka on LAB-ammattikorkeakoulun yrityskiihdyttämöhanke. Tavoitteena oli löytää toimintatapa yritysaihioiden tunnistamiseen ja tarkasteluun opinnäytetöistä LAB-ammattikorkeakoulussa.
Teoria koostuu yrittäjyysopintojen ja yrittäjävalmiuksien vaikutuksesta yrittäjäalttiuteen, sekä yritysidean ja innovaation tunnistamisen keinoista. Lisäksi teoriassa käsitellään opinnäytetöitä korkeakouluissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltavat olivat LAB-ammattikorkeakoulun lehtoreita eri koulutusaloilta sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan asiantuntijoita. Haastatteluita tehtiin yhteensä 7 kappaletta.
Tulosten mukaan selkeät yritysideat erottuvat opinnäytetöistä selkeästi. Varhaisessa vaiheessa olevien yritysaihioiden huomaamiseen taas tarvittaisiin toimintatapa, joka tunnistaa idean ja mahdollistaa sen potentiaalin arvioimisen. Toimintatavan tulisi jakaa tietoa eri koulutusaloille sekä toimia mahdollisena ideapankkina ideoille, jotka jäävät vaille toimenpiteitä. Opinnäytetyössä kehitettiin suunnitelma toimintatavalle, joka mahdollistaa ideoiden tunnistusprosessin integroimisen osaksi opinnäytetyöprosessia. Toimintatapa mahdollistaa opinnäytetöistä nousevien aihioiden ja ideoiden hyödyntämisen korkeakouluympäristössä.
Teoria koostuu yrittäjyysopintojen ja yrittäjävalmiuksien vaikutuksesta yrittäjäalttiuteen, sekä yritysidean ja innovaation tunnistamisen keinoista. Lisäksi teoriassa käsitellään opinnäytetöitä korkeakouluissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltavat olivat LAB-ammattikorkeakoulun lehtoreita eri koulutusaloilta sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan asiantuntijoita. Haastatteluita tehtiin yhteensä 7 kappaletta.
Tulosten mukaan selkeät yritysideat erottuvat opinnäytetöistä selkeästi. Varhaisessa vaiheessa olevien yritysaihioiden huomaamiseen taas tarvittaisiin toimintatapa, joka tunnistaa idean ja mahdollistaa sen potentiaalin arvioimisen. Toimintatavan tulisi jakaa tietoa eri koulutusaloille sekä toimia mahdollisena ideapankkina ideoille, jotka jäävät vaille toimenpiteitä. Opinnäytetyössä kehitettiin suunnitelma toimintatavalle, joka mahdollistaa ideoiden tunnistusprosessin integroimisen osaksi opinnäytetyöprosessia. Toimintatapa mahdollistaa opinnäytetöistä nousevien aihioiden ja ideoiden hyödyntämisen korkeakouluympäristössä.