Vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuuden sekä eettisyyden vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Kärkinen, Hanna (2020)
Kärkinen, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621645
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa vaikutta-jamarkkinointia sekä sitä, miten vastuullisuus ja eettisyys vaikuttavat kuluttajien osto-päätökseen kyseisen markkinointikeinon näkökulmasta. Tutkimuksen aiheesta merkittävän tekee kuluttajien lisääntynyt läsnäolo sosiaalisessa mediassa sekä tästä seurannut markkinoinnin siirtyminen perinteisistä markkinoinnin kanavista sosiaalisen median ympäristöihin. Tutkimuksen ydin keskittyy avaamaan lukijalle, mitä vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan, kuinka yrityksen ja vaikuttajan tulee huomioida vastuullisuus sekä eettisyys markkinointia tehdessä ja kuinka nämä päätökset vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu kirjallisuuteen sekä verkkoaineistoon.
Empiirinen tutkimusaineisto hankittiin käyttämällä Webropol-kyselytyökalua ja siellä luodulla kyselylomakkeella kerättiin vastauksia hyödyntäen eri sosiaalisen median alustoja, kuten Facebookia ja Instagramia. Näin ollen tutkimuksen kohderyhmänä olivat sosiaalista mediaa käyttävät henkilöt. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 599 kappaletta. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmassa ristiintaulukoimalla sekä Khiin neliö -testeillä.
Saaduista tuloksista selvisi, että vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuus sekä eettisyys kiinnostavat kuluttajia ja näin ollen vaikuttajan sekä yhteistyöyrityksen markkinointitoi-menpiteillä on vaikutusta kuluttajan mielikuviin ja lopulliseen ostopäätökseen. Liiketaloudellisesta näkökulmasta tulokset tukevat vaikuttajamarkkinointia hyödyntävien yri-tysten päätöksentekoa ja auttavat ymmärtämään miten kuluttajat näkevät vastuullisuuden ja eettisyyden osana vaikuttajamarkkinointia.
Empiirinen tutkimusaineisto hankittiin käyttämällä Webropol-kyselytyökalua ja siellä luodulla kyselylomakkeella kerättiin vastauksia hyödyntäen eri sosiaalisen median alustoja, kuten Facebookia ja Instagramia. Näin ollen tutkimuksen kohderyhmänä olivat sosiaalista mediaa käyttävät henkilöt. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 599 kappaletta. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmassa ristiintaulukoimalla sekä Khiin neliö -testeillä.
Saaduista tuloksista selvisi, että vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuus sekä eettisyys kiinnostavat kuluttajia ja näin ollen vaikuttajan sekä yhteistyöyrityksen markkinointitoi-menpiteillä on vaikutusta kuluttajan mielikuviin ja lopulliseen ostopäätökseen. Liiketaloudellisesta näkökulmasta tulokset tukevat vaikuttajamarkkinointia hyödyntävien yri-tysten päätöksentekoa ja auttavat ymmärtämään miten kuluttajat näkevät vastuullisuuden ja eettisyyden osana vaikuttajamarkkinointia.