Turvallista arkea nuorta tukien, yhdessä nuoren rinnalla : omaohjaaja perehdytysoppaan kehittäminen
Päkkilä, Juho; Kivimurto, Iida-Emilia (2020)
Päkkilä, Juho
Kivimurto, Iida-Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102321565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102321565
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja päivittää perehdytysopas omaohjaajuudesta toimeksiantajamme sijaishuoltoyksiköihin. Omaohjaajuus on suunnitelmallista hoitoa ja kasvatusta ja sen ensisijainen tarkoitus on vastata lapsen yksilöllisiin tarpeisiin. Omaohjaaja vastaa pääasiassa lapsen hoitoon ja kasvatukseen liittyvistä asioista sekä pitää muun työyhteisön ajan tasalla lapsen asioista.
Perehdytysopas omaohjaajuudesta toimii työvälineenä yksiköissä perehdyttämisen tukena. Tavoitteena oli, että perehdytysopas palvelisi henkilökunnan tämänhetkisiä tarpeita ja tukisi niin esimiesten tekemää perehdytystä kuin uusien työntekijöiden perehtymistä. Toimiakseen oppaan tulisi olla selkeä ja informatiivinen. Oppaasta tuli käydä ilmi, mitä omaohjaajuus on sijoituksen eri vaiheissa sekä miksi omaohjaajuus on merkittävä työmenetelmä lastensuojelun sijaishuollossa.
Opinnäytetyömme teoreettinen osuus käsittelee omaohjaajuutta lastensuojelun sijaishuollossa eri näkökulmista. Tarkastelemme omaohjaajuutta osittain Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisun Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus kautta toimeksiantajamme toiveen mukaisesti. Lisäksi teoreettinen osuus käsittelee työhön perehdytystä, sen tavoitteita ja hyötyjä sekä perehdytyksen suunnittelua ja toteutusta. Opinnäytetyömme tuotekehityksen prosessi eteni Jämsän ja Mannisen (2000.) tuotekehitysmallin mukaisesti viiden vaiheen kautta. Nämä vaiheet olivat ongelmien ja kehittämistarpeiden tunnistaminen, ideointi, luonnostelu, kehittely sekä viimeistely. Oppaan sisältö on laadittu yhteistyössä toimeksiantajamme kanssa heidän näkemysten ja toiveiden mukaan sekä tietoperustaan pohjautuen. Lisäksi päivitetyssä perehdytysoppaassa on hyödynnetty yhteistyökumppanimme aikaisempaa perehdytysopasta omaohjaajuudesta sekä työntekijöille tekemäämme kyselyä.
Oppaan valmistuttua keräsimme palautteen tuotteesta toimeksiantajamme esimiehiltä. Palautteen kerääminen tapahtui kyselynä, jonka lähetimme sähköpostitse. Johtopäätöksenä saamistamme palautteista voidaan pitää, että opas onnistui tavoitteissaan ja sitä pidettiin hyödyllisenä. Opas luovutettiin toimeksiantajallemme ja heille annettiin oikeudet muokata oppaan sisältöä tarvittaessa. The purpose of this practice-based thesis was to update and develop a guide in personal instructor operating model for employees at foster care units of a private foundation. Personal instructing refers to planned care and upbringing primarily purposed to meet the individual needs of a child. Personal instructors answer for matters related to the child’s care and upbringing and keep the rest of the work community up to date with the child’s situation. The guide works as a tool in employee orientation. It serves both the current needs of the personnel as well as new employee onboarding. To fulfil its purpose, the guide has to be both lucid and informative. The guide was required to explain what personal instructing means at each stage of the child’s placement outside the home in addition to why personal instructing is a significant method in foster care. The theoretical section of the thesis studies personal instructing in foster care from different angles. We use the THL publication Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus as a theoretical framework. In addition, we discuss new employee onboarding, its objectives, and advantages as well as its planning and execution. The development process of the guide followed a five-step product of Jämsä and Manninen (2000.) development method. These steps were identifying issues and development needs, ideating, sketching, developing, and polishing. The contents of the guide were compiled in collaboration with representatives of the foundation based on their views and wishes together with our research. After finishing the guide, we collected feedback of the product from the supervisors working at the foundation. The feedback was collected in the form of an email survey. Based on the feedback, the guide was considered useful and it fulfilled its purpose. The guide was handed over to the foundation and they were given the right to update the contents of the guide if needed.
Perehdytysopas omaohjaajuudesta toimii työvälineenä yksiköissä perehdyttämisen tukena. Tavoitteena oli, että perehdytysopas palvelisi henkilökunnan tämänhetkisiä tarpeita ja tukisi niin esimiesten tekemää perehdytystä kuin uusien työntekijöiden perehtymistä. Toimiakseen oppaan tulisi olla selkeä ja informatiivinen. Oppaasta tuli käydä ilmi, mitä omaohjaajuus on sijoituksen eri vaiheissa sekä miksi omaohjaajuus on merkittävä työmenetelmä lastensuojelun sijaishuollossa.
Opinnäytetyömme teoreettinen osuus käsittelee omaohjaajuutta lastensuojelun sijaishuollossa eri näkökulmista. Tarkastelemme omaohjaajuutta osittain Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisun Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus kautta toimeksiantajamme toiveen mukaisesti. Lisäksi teoreettinen osuus käsittelee työhön perehdytystä, sen tavoitteita ja hyötyjä sekä perehdytyksen suunnittelua ja toteutusta. Opinnäytetyömme tuotekehityksen prosessi eteni Jämsän ja Mannisen (2000.) tuotekehitysmallin mukaisesti viiden vaiheen kautta. Nämä vaiheet olivat ongelmien ja kehittämistarpeiden tunnistaminen, ideointi, luonnostelu, kehittely sekä viimeistely. Oppaan sisältö on laadittu yhteistyössä toimeksiantajamme kanssa heidän näkemysten ja toiveiden mukaan sekä tietoperustaan pohjautuen. Lisäksi päivitetyssä perehdytysoppaassa on hyödynnetty yhteistyökumppanimme aikaisempaa perehdytysopasta omaohjaajuudesta sekä työntekijöille tekemäämme kyselyä.
Oppaan valmistuttua keräsimme palautteen tuotteesta toimeksiantajamme esimiehiltä. Palautteen kerääminen tapahtui kyselynä, jonka lähetimme sähköpostitse. Johtopäätöksenä saamistamme palautteista voidaan pitää, että opas onnistui tavoitteissaan ja sitä pidettiin hyödyllisenä. Opas luovutettiin toimeksiantajallemme ja heille annettiin oikeudet muokata oppaan sisältöä tarvittaessa.