”Millanen olo tosta tulee?” : Päiväkodin perheilta tukemassa lasten tunnetaitojen kehitystä osana kiusaamisen ehkäisyä
Ketola, Noora; Peltola, Heli (2020)
Ketola, Noora
Peltola, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221551
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tarkoituksena oli järjestää perheilta yhteistyössä Naantalin kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Perheillassa keskityttiin
tunnetaitoihin, jotka ovat osa kiusaamisen ehkäisyä. Perheillan tavoitteena oli tukea perheiden hyvinvointia sekä olla osana varhaiskasvatuksen järjestämää tukea perheille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toiminnallisin menetelmin, miten
varhaiskasvatus voi olla tukemassa lasten tunnetaitojen kehitystä ja perheiden tunnekasvatusta. Tämän opinnäytetyön lopputuloksena on laadittu Naantalin varhaiskasvatukseen perheillan malli.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta, tunnetaitoja, tunnetaitokasvatusta ja kiusaamisen ehkäisyä sekä tunnetaitoja osana kiusaamisen ehkäisyä. Perheilta järjestettiin syksyllä 2020 Naantalin kaupungin varhaiskasvatuksen päiväkotiyksikössä. Perheilta oli toiminnallinen tapahtuma, joka järjestettiin varhaiskasvatuksessa oleville 3–6-vuotiaille lapsille ja heidän perheilleen. Perheiltaan osallistui neljä perhettä, kaksi varhaiskasvattajaa sekä päiväkodin johtaja.
Palautteiden perusteella perheilta oli onnistunut tapahtuma, jonka avulla vahvistettiin perheiden tunnetaitokasvatusta sekä varhaiskasvatuksen ja perheiden välistä kasvatuskumppanuutta. Perheillasta saatiin hyvää palautetta ja ideoita tunnetaitokasvatuksen edistämiseen varhaiskasvatuksen tuella. Tärkeimmäksi asiaksi perheillassa perheille muodostui yhdessä vietetty aika oman lapsen kanssa. Opinnäytetyössä kävi perheillan avulla ilmi, että varhaiskasvatus voisi tukea perheiden tunnetaitokasvatusta järjestämällä vanhempainiltoja, lainaamalla tai tarjoamalla perheille materiaalia, opettamalla tunteiden käsittelystä, pienten kotitehtävien avulla sekä keskusteluilla, jotka painottavat tunnetaitoja.
tunnetaitoihin, jotka ovat osa kiusaamisen ehkäisyä. Perheillan tavoitteena oli tukea perheiden hyvinvointia sekä olla osana varhaiskasvatuksen järjestämää tukea perheille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toiminnallisin menetelmin, miten
varhaiskasvatus voi olla tukemassa lasten tunnetaitojen kehitystä ja perheiden tunnekasvatusta. Tämän opinnäytetyön lopputuloksena on laadittu Naantalin varhaiskasvatukseen perheillan malli.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta, tunnetaitoja, tunnetaitokasvatusta ja kiusaamisen ehkäisyä sekä tunnetaitoja osana kiusaamisen ehkäisyä. Perheilta järjestettiin syksyllä 2020 Naantalin kaupungin varhaiskasvatuksen päiväkotiyksikössä. Perheilta oli toiminnallinen tapahtuma, joka järjestettiin varhaiskasvatuksessa oleville 3–6-vuotiaille lapsille ja heidän perheilleen. Perheiltaan osallistui neljä perhettä, kaksi varhaiskasvattajaa sekä päiväkodin johtaja.
Palautteiden perusteella perheilta oli onnistunut tapahtuma, jonka avulla vahvistettiin perheiden tunnetaitokasvatusta sekä varhaiskasvatuksen ja perheiden välistä kasvatuskumppanuutta. Perheillasta saatiin hyvää palautetta ja ideoita tunnetaitokasvatuksen edistämiseen varhaiskasvatuksen tuella. Tärkeimmäksi asiaksi perheillassa perheille muodostui yhdessä vietetty aika oman lapsen kanssa. Opinnäytetyössä kävi perheillan avulla ilmi, että varhaiskasvatus voisi tukea perheiden tunnetaitokasvatusta järjestämällä vanhempainiltoja, lainaamalla tai tarjoamalla perheille materiaalia, opettamalla tunteiden käsittelystä, pienten kotitehtävien avulla sekä keskusteluilla, jotka painottavat tunnetaitoja.