Asiakaslähtöisyys ja moniammatillisuus asiakasohjauksessa
Niemi, Mira (2020)
Niemi, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221546
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tuotettu Metropolia ammattikorkeakoululle. Sen tavoitteena on tuottaa lisää tutkittua teoriatietoa siitä, miten moniammatillisuus ja asiakaslähtöisyys toteutuvat asiakasohjauksessa. Tietoa toivotaan voivan käyttää moniammatillisen ja asiakaslähtöisen asiakasohjauksen kehittämisessä ja sen myötä haastavien asiakkaiden kohtaamisen osaamisen parantamisessa.
Katsaus koostettiin 15 artikkelista, jotka analysoitiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin, miten moniammatillisuus toteutuu asiakasohjauksessa sekä miten asiakaslähtöinen ajattelutapa toteutuu asiakasohjauksessa. Aineistosta muodostettiin kolme kategoriaa kuvaamaan kumpaakin tutkimuskysymyksen vastausta: asiakkaalta ja hoitajalta vaadittavat ominaisuudet asiakaskeskeisessä työssä, hoitajalta vaadittavat ominaisuudet moniammatillisessa työssä haasteet asiakaskeskeisessä ja moniammatillisessa työssä ja moniammatillisuus asiakasohjauksessa vähentää terveyttä uhkaavia riskejä.
Asiakkaalta vaadittavat ominaisuudet ovat motivoituneisuus ja sitoutuneisuus omaan hoitoonsa, hoitajalta vaadittavat ominaisuudet ammatillisuus, joustavuus, vuorovaikutustaidot ja tiimityötaidot.
Haasteina koettiin resurssien ja tiimityötaitojen puute. Moniammatillisen prevention nähtiin vähentävän terveyttä uhkaavia riskejä mm. vähentämällä lääkkeiden väärinkäyttöä.
Asiakaskeskeisyys on terveydenhoitotyön perusta ja moniammatillisuus parantaa hoidon tulosta. Tutkimustietoa aiheesta terveydenhoitotyössä on kuitenkin vähän, ja sitä tulisi tehdä lisää ja hyödyntää terveydenhuoltoalan ammattilaisia koulutettaessa kohtaamaan asiakkaita.
Katsaus koostettiin 15 artikkelista, jotka analysoitiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin, miten moniammatillisuus toteutuu asiakasohjauksessa sekä miten asiakaslähtöinen ajattelutapa toteutuu asiakasohjauksessa. Aineistosta muodostettiin kolme kategoriaa kuvaamaan kumpaakin tutkimuskysymyksen vastausta: asiakkaalta ja hoitajalta vaadittavat ominaisuudet asiakaskeskeisessä työssä, hoitajalta vaadittavat ominaisuudet moniammatillisessa työssä haasteet asiakaskeskeisessä ja moniammatillisessa työssä ja moniammatillisuus asiakasohjauksessa vähentää terveyttä uhkaavia riskejä.
Asiakkaalta vaadittavat ominaisuudet ovat motivoituneisuus ja sitoutuneisuus omaan hoitoonsa, hoitajalta vaadittavat ominaisuudet ammatillisuus, joustavuus, vuorovaikutustaidot ja tiimityötaidot.
Haasteina koettiin resurssien ja tiimityötaitojen puute. Moniammatillisen prevention nähtiin vähentävän terveyttä uhkaavia riskejä mm. vähentämällä lääkkeiden väärinkäyttöä.
Asiakaskeskeisyys on terveydenhoitotyön perusta ja moniammatillisuus parantaa hoidon tulosta. Tutkimustietoa aiheesta terveydenhoitotyössä on kuitenkin vähän, ja sitä tulisi tehdä lisää ja hyödyntää terveydenhuoltoalan ammattilaisia koulutettaessa kohtaamaan asiakkaita.