Tiimityön kehittäminen yrityksessä X
Salomaa, Niina (2020)
Salomaa, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102121503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102121503
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää erään yrityksen tiimikokeilun toimivuutta. Tiimikokeilu kulkee yrityksessä nimellä tiimipilotti, jota termiä käytän myös tässä työssäni. Tarkoituksena on kartoittaa tiimipilotin tähänastinen kehitys ja ideoida seuraavia kehitysaskeleita tiimikokeilun tulevaisuutta varten. Tarkoituksena on kehittää nykyistä tiimityöskentelyä entistä paremmaksi.
Tiimipilotti on ollut nyt noin kaksi vuotta käytössä yrityksessä ja sen koetaan olleen edistyksellinen askel yrityksen toiminnassa. Tiimipilotin kulmakivenä on asiakaslähtöisyys. Tavoitteena on, että kaikki toiminnot tehdään asiakasnäkökulmasta.
Opinnäytetyössäni perehdytään ensin tietoperustaan, miten tiimi toimii, miten tiimi voi kehittyä, millaisia ongelmia voi tulla eteen tiimityössä sekä millaisia tavoitteita tiimityöhön voidaan asettaa. Tietoperustaa olen hankkinut eri kirja- ja verkkolähteistä, sekä yrityksen X omasta sisäisestä materiaalista koskien tiimipilottia.
Olen tutkinut tiimipilotin toimivuutta kyselyn muodossa, jonka olen jakanut kaikille tiimin jäsenille vastattavaksi. Tutkimuksen merkittävinä tuloksina pidän tietoa siitä, että jokainen tiimin jäsen on kokenut tiimipilotin kannattavana kokeiluna ja tiimin toivotaan saavan jatkaa toimintaansa myös tulevaisuudessakin. Tutkimuksessani selvisi myös tiedottamisessa sekä tiedon jakamisessa olevan parantamisen varaa. Tiimin yhteishenki koetaan olevan hyvällä tasolla. Koettiin, ettei työn tekemisestä jaeta tarpeeksi palautetta, varsinkaan positiivista palautetta. Tiimin toiminnan tavoitteista koettiin ristiriitaisuutta.
Kehittämisehdotuksina pyrin ottamaan esille sellaisia työkaluja, jotka olisivat resurssien puolesta mahdolliset toteuttaa. Tiedon kulun edistämiseksi pyrittäisiin pitämään kerran viikossa palaveri, jossa jaettaisiin tietoa jokaisella tiimin jäsenellä olevista ajankohtaisista projekteista ja tehtävistä. Positiivisten palautteiden ja onnistumisten kirjaaminen otettaisiin käyttöön kuukausipalavereissa. Lisäksi tiimihuoneeseen otettaisiin käyttöön taulu, josta näkisi konkreettisesti kaikki työt, mitkä menevät tiimin läpi ja seurattaisiin niiden edistymistä.
Tiimipilotti on ollut nyt noin kaksi vuotta käytössä yrityksessä ja sen koetaan olleen edistyksellinen askel yrityksen toiminnassa. Tiimipilotin kulmakivenä on asiakaslähtöisyys. Tavoitteena on, että kaikki toiminnot tehdään asiakasnäkökulmasta.
Opinnäytetyössäni perehdytään ensin tietoperustaan, miten tiimi toimii, miten tiimi voi kehittyä, millaisia ongelmia voi tulla eteen tiimityössä sekä millaisia tavoitteita tiimityöhön voidaan asettaa. Tietoperustaa olen hankkinut eri kirja- ja verkkolähteistä, sekä yrityksen X omasta sisäisestä materiaalista koskien tiimipilottia.
Olen tutkinut tiimipilotin toimivuutta kyselyn muodossa, jonka olen jakanut kaikille tiimin jäsenille vastattavaksi. Tutkimuksen merkittävinä tuloksina pidän tietoa siitä, että jokainen tiimin jäsen on kokenut tiimipilotin kannattavana kokeiluna ja tiimin toivotaan saavan jatkaa toimintaansa myös tulevaisuudessakin. Tutkimuksessani selvisi myös tiedottamisessa sekä tiedon jakamisessa olevan parantamisen varaa. Tiimin yhteishenki koetaan olevan hyvällä tasolla. Koettiin, ettei työn tekemisestä jaeta tarpeeksi palautetta, varsinkaan positiivista palautetta. Tiimin toiminnan tavoitteista koettiin ristiriitaisuutta.
Kehittämisehdotuksina pyrin ottamaan esille sellaisia työkaluja, jotka olisivat resurssien puolesta mahdolliset toteuttaa. Tiedon kulun edistämiseksi pyrittäisiin pitämään kerran viikossa palaveri, jossa jaettaisiin tietoa jokaisella tiimin jäsenellä olevista ajankohtaisista projekteista ja tehtävistä. Positiivisten palautteiden ja onnistumisten kirjaaminen otettaisiin käyttöön kuukausipalavereissa. Lisäksi tiimihuoneeseen otettaisiin käyttöön taulu, josta näkisi konkreettisesti kaikki työt, mitkä menevät tiimin läpi ja seurattaisiin niiden edistymistä.