Toimittajaverkoston kehittäminen toimittajatyytyväisyyskyselyn avulla: case Relicomp Oy
Kangas, Tommi (2020)
Kangas, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102121499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102121499
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Relicomp Oy:lle. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten toimittajaverkostoa voisi kehittää palvelemaan toimeksiantajaa parhaalla mahdollisella tavalla. Tehdyt vastaavanlaiset työt ovat kaikki yrityskohtaisia eikä siten yleistettävissä kaikkiin yrityksiin. Työn avulla haluttiin saada vastauksia siihen, onko toimittajaverkoston kyvykkyys riittävällä tasolla, mitä voitaisiin tehdä toisin ja onko toimeksiantajalla oikeat toimittajat. Lisäksi haluttiin päästä irti tavasta katsoa vain tuotteen hintaa, kun halutaan selvittää, miten muuten toimittajaverkostosta saadaan enemmän hyötyä. Teoreettisen viitekehyksen keskeisiä käsitteitä ovat toimittajasuhteiden hallinta, verkostot liiketoiminnan kehittämisessä, toimittajatyytyväisyys ja strateginen kumppanuus.
Opinnäytetyö toteutui teemahaastatteluna kymmenen suurimman toimittajan osalta ja internetkyselyllä lopuille 60 toimittajalle. Kysely kattaa 96 % yrityksen ostoista.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että parannuksia halutaan valmistuskuviin, muutoksen hallintaan, reklamaatioprosessiin, informaationkulkuun ja kommunikointiin sekä kehitysyhteistyöhön. Tutkimus osoittaa kuitenkin sen, ettei mitään laajamittaisia parannuksia haluta vaan pieniä viilauksia toimintatapoihin. Jatkotoimenpiteenä voidaan ehdottaa uutta tutkimusta joko teemahaastatteluin, internetkyselyllä tai molemmilla.
Opinnäytetyö toteutui teemahaastatteluna kymmenen suurimman toimittajan osalta ja internetkyselyllä lopuille 60 toimittajalle. Kysely kattaa 96 % yrityksen ostoista.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että parannuksia halutaan valmistuskuviin, muutoksen hallintaan, reklamaatioprosessiin, informaationkulkuun ja kommunikointiin sekä kehitysyhteistyöhön. Tutkimus osoittaa kuitenkin sen, ettei mitään laajamittaisia parannuksia haluta vaan pieniä viilauksia toimintatapoihin. Jatkotoimenpiteenä voidaan ehdottaa uutta tutkimusta joko teemahaastatteluin, internetkyselyllä tai molemmilla.