Automarkkinoiden tulevaisuus : robottiautojen yleistymisen vaikutukset autojen kuluttajamarkkinoihin
Långstedt, Erik (2020)
Långstedt, Erik
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021463
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää robottiautojen yleistymisen vaikutuksia autojen kuluttajamarkkinoihin. Käsitteeseen automarkkinat sisällytän kuluttajille suunnatun autokaupan, vuokrauksen ja kyytikutsupalvelut. Yleistyessään robottiautot tulisivat muuttamaan liikennettä ja tapoja liikkua merkittävästi.
Tavoitteenani on muodostaa kuva tulevaisuuden automarkkinoista robottiautojen yleistyessä. Tutkimuksessani pyrin ymmärtämään kuluttajien tarpeiden ja mieltymysten vaikutusta tulevaisuuden automarkkinoihin, sillä oletuksella, että robottiautot yleistyisivät tulevaisuudessa. Käsittelen työssäni myös muita muuttujia, jotka vaikuttavat robottiautojen yleistymiseen. Pyrin myös selvittämään, miten automarkkinat jakautuisivat tulevaisuudessa myynnin, vuokrauksen ja kyytikutsupalveluiden välillä.
Tietopohjina työlleni ovat autoilevien kuluttajien, vuokraajien ja asiantuntijoiden haastattelut sekä saamani koulutus liiketalouden ja tietojenkäsittelytieteiden aloilla. Haastattelut toteutin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimuksella. Edellä mainittujen lisäksi työ pohjautuu kirjallisiin lähteisiin, jo olemassa olevaan tutkimusaineistoon sekä eri tietojen yhdistämiseen havaintojen kanssa.
Opinnäytetyöni myötä kävi selväksi, että robottiautojen yleistyminen tulisi muuttamaan kuluttaja-automarkkinoita hyvin radikaalisti. Todennäköisesti kuluttaja-automarkkinat tulevat silloin muuttumaan vuokraus- ja yhteiskäyttöön painottuviksi automyynnin kustannuksella. Täysin autonomisten robottiautojen yleistymisen arvioin tapahtuvan vuoteen 2050 mennessä. Opinnäytetyöni auttaa ymmärtämään, mitä mahdollisuuksia sekä haasteita robottiautot tuovat kuluttaja-automarkkinoille ja miten autokauppa tulee niiden yleistymisen myötä muuttumaan. The purpose of this thesis is to investigate the effects of the forthcoming of robot cars on the consumer car market. In this thesis, the car markets, includes consumer car sales, car renting services and pick-up services. The subject is interesting and topical, as the technology that enables robotic cars is currently being developed by many different parties. As widespread, robotic cars would change traffic and ways of moving significantly.
My goal is to form a picture of the car markets of the future as robotic cars become more common. In my research, I seek to understand the impact of consumer needs and preferences on the car markets of the future, with the assumption that robot cars will become more common in the future. In my work, I also address other variables that affect the forthcoming of robot cars. I will also try to find out how the car market would be divided in the future between sales, rental, and pick-up services.
The knowledge bases for my work are interviews with consumers, renters and experts who drive cars, as well as the training I have received in the fields of business administration and computer science. I conducted the interviews with qualitative research. In addition to the above, the work is based on written sources, existing research material and combining different data with observations.
When I did my thesis, it became clear that the forthcoming of robot cars would change the consumer car markets very radically. It is likely that the consumer car market will then become more emphasis on rental and shared use at the expense of car sales. I estimate the proliferation of fully autonomous robotic cars by 2050. My thesis helps to understand what opportunities and challenges robot cars bring to the consumer car markets and how the car trade will be changed by them.
Tavoitteenani on muodostaa kuva tulevaisuuden automarkkinoista robottiautojen yleistyessä. Tutkimuksessani pyrin ymmärtämään kuluttajien tarpeiden ja mieltymysten vaikutusta tulevaisuuden automarkkinoihin, sillä oletuksella, että robottiautot yleistyisivät tulevaisuudessa. Käsittelen työssäni myös muita muuttujia, jotka vaikuttavat robottiautojen yleistymiseen. Pyrin myös selvittämään, miten automarkkinat jakautuisivat tulevaisuudessa myynnin, vuokrauksen ja kyytikutsupalveluiden välillä.
Tietopohjina työlleni ovat autoilevien kuluttajien, vuokraajien ja asiantuntijoiden haastattelut sekä saamani koulutus liiketalouden ja tietojenkäsittelytieteiden aloilla. Haastattelut toteutin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimuksella. Edellä mainittujen lisäksi työ pohjautuu kirjallisiin lähteisiin, jo olemassa olevaan tutkimusaineistoon sekä eri tietojen yhdistämiseen havaintojen kanssa.
Opinnäytetyöni myötä kävi selväksi, että robottiautojen yleistyminen tulisi muuttamaan kuluttaja-automarkkinoita hyvin radikaalisti. Todennäköisesti kuluttaja-automarkkinat tulevat silloin muuttumaan vuokraus- ja yhteiskäyttöön painottuviksi automyynnin kustannuksella. Täysin autonomisten robottiautojen yleistymisen arvioin tapahtuvan vuoteen 2050 mennessä. Opinnäytetyöni auttaa ymmärtämään, mitä mahdollisuuksia sekä haasteita robottiautot tuovat kuluttaja-automarkkinoille ja miten autokauppa tulee niiden yleistymisen myötä muuttumaan.
My goal is to form a picture of the car markets of the future as robotic cars become more common. In my research, I seek to understand the impact of consumer needs and preferences on the car markets of the future, with the assumption that robot cars will become more common in the future. In my work, I also address other variables that affect the forthcoming of robot cars. I will also try to find out how the car market would be divided in the future between sales, rental, and pick-up services.
The knowledge bases for my work are interviews with consumers, renters and experts who drive cars, as well as the training I have received in the fields of business administration and computer science. I conducted the interviews with qualitative research. In addition to the above, the work is based on written sources, existing research material and combining different data with observations.
When I did my thesis, it became clear that the forthcoming of robot cars would change the consumer car markets very radically. It is likely that the consumer car market will then become more emphasis on rental and shared use at the expense of car sales. I estimate the proliferation of fully autonomous robotic cars by 2050. My thesis helps to understand what opportunities and challenges robot cars bring to the consumer car markets and how the car trade will be changed by them.