Brändäys yhdistyksen jäsenhankinnan tukena : Case Nicehearts ry
Järvinen, Neea (2020)
Järvinen, Neea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhdistyksen jäsenhankintaa markkinoinnin ja brändäyksen kautta sekä kartoittaa yhdistyksen tunnettuutta. Päätutkimuskysymys oli: ”Miten Nicehearts ry:n jäsenhankintaa voi kehittää markkinoinnin ja brändäyksen kautta?” Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena ja sen tilaajana toimi Nicehearts ry, joka on naisja tyttötyötä tuottava yhdistys.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui brändäyksen ja markkinoinnin teorioista. Teoriaosuudessa käsittelin myös mielikuvien muodostumista, joka linkittyy aiheeseen vahvasti. Tutkimusmenetelminä toimivat kysely sekä mediatutkimus. Kyselyn avulla selvitettiin satunnaisen ihmisjoukon ajatuksia yhdistyksen jäsenyydestä sekä mieltymyksiä markkinoinnin osalta. Kyselyllä myös hahmotettiin työn tunnettuutta ja sitä, kuinka merkittävänä sitä pidetään. Mediatutkimus eli median kanavien seuranta ja analysointi toteutettiin sekä painetusta että sosiaalisen median kanavista. Tutkimuksessa selvitettiin tämänhetkistä markkinointiviestintää ja jäsenhankinnan näkyvyyttä markkinoinnissa. Mediatutkimuksen avulla saatiin myös kuva siitä, millainen mediabrändi ja median luoma julkisuuskuva yhdistyksestä on.
Tutkimukset osoittivat, että yhdistyksen tunnettuus on melko matalaa ja ylipäätään nais- ja tyttötyöstä ei juurikaan tiedetä. Monet voisivat tukea yhdistystä rahallisesti, mutta tietoa toiminnasta kaivataan enemmän. Median perusteella yhdistyksestä on vaikea luoda selkeää mielikuvaa, koska yhdistyksen toiminta on hyvin laajaa, eikä strategista viestintää olla toteutettu. Mediakuva vaihtelee paljon sen mukaan, mitä tekstiä luetaan ja missä kanavassa. Yhdistys on kuitenkin aktiivinen sosiaalisessa mediassa tuoden esille omaa toimintaansa sekä osallistuen ajankohtaisiin keskusteluihin.
Tulosten pohjalta luotiin kehittämisehdotukset, jotka on jaettu kolmeen osa-alueeseen: tunnettuuden lisääminen ja brändäys, jäsenhankinta markkinoinnissa sekä sosiaalisen median kanavien eheyttäminen. Näitä kolmea osaa kehittämällä yhdistyksen tunnettuus kasvaisi ja brändi selkeytyisi, jonka myötä myös jäsenmäärän olisi mahdollista kasvaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui brändäyksen ja markkinoinnin teorioista. Teoriaosuudessa käsittelin myös mielikuvien muodostumista, joka linkittyy aiheeseen vahvasti. Tutkimusmenetelminä toimivat kysely sekä mediatutkimus. Kyselyn avulla selvitettiin satunnaisen ihmisjoukon ajatuksia yhdistyksen jäsenyydestä sekä mieltymyksiä markkinoinnin osalta. Kyselyllä myös hahmotettiin työn tunnettuutta ja sitä, kuinka merkittävänä sitä pidetään. Mediatutkimus eli median kanavien seuranta ja analysointi toteutettiin sekä painetusta että sosiaalisen median kanavista. Tutkimuksessa selvitettiin tämänhetkistä markkinointiviestintää ja jäsenhankinnan näkyvyyttä markkinoinnissa. Mediatutkimuksen avulla saatiin myös kuva siitä, millainen mediabrändi ja median luoma julkisuuskuva yhdistyksestä on.
Tutkimukset osoittivat, että yhdistyksen tunnettuus on melko matalaa ja ylipäätään nais- ja tyttötyöstä ei juurikaan tiedetä. Monet voisivat tukea yhdistystä rahallisesti, mutta tietoa toiminnasta kaivataan enemmän. Median perusteella yhdistyksestä on vaikea luoda selkeää mielikuvaa, koska yhdistyksen toiminta on hyvin laajaa, eikä strategista viestintää olla toteutettu. Mediakuva vaihtelee paljon sen mukaan, mitä tekstiä luetaan ja missä kanavassa. Yhdistys on kuitenkin aktiivinen sosiaalisessa mediassa tuoden esille omaa toimintaansa sekä osallistuen ajankohtaisiin keskusteluihin.
Tulosten pohjalta luotiin kehittämisehdotukset, jotka on jaettu kolmeen osa-alueeseen: tunnettuuden lisääminen ja brändäys, jäsenhankinta markkinoinnissa sekä sosiaalisen median kanavien eheyttäminen. Näitä kolmea osaa kehittämällä yhdistyksen tunnettuus kasvaisi ja brändi selkeytyisi, jonka myötä myös jäsenmäärän olisi mahdollista kasvaa.