Työhyvinvointi –podcastin luominen yrityksen sisäiseen käyttöön: Case Ropo Capital
Purmonen, Kaisa; Arsiola, Ursula; Purmonen, Kaisa (2020)
Purmonen, Kaisa
Arsiola, Ursula
Purmonen, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101921433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101921433
Tiivistelmä
Podcastien kuuntelun yleistyessä kiinnostuttiin siitä, kuinka podcastia voidaan hyödyntää yrityksen sisäisessä viestinnässä ja työyhteisöviestinnän tukena. Viestin sisällöksi valittiin työhyvinvointi opinnäytetyöntekijöiden kiinnostuksen sekä tietotaidon pohjalta ja yhteistyöyrityksen tarvetta tukien. Opinnäytetyössä yhdistyvät työyhteisöviestintä, työhyvinvointi ja uudenlainen viestintäkanava, joka on podcast. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyöyrityksen työhyvinvoinnilliset ja viestinnälliset tarpeet huomioiden. Työn tavoitteena oli välittää kohdennettua työhyvinvoinnillista viestiä yrityksen sisällä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, mutta prosessin eri vaiheissa hyödynnettiin niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmien elementtejä. Opinnäytetyönä toteutettiin yksinoikeudella toimeksiantajalle, Ropo Capital brändiin ja työyhteisökulttuuriin sopiva, viiden jakson mittainen työhyvinvointi–podcast. Podcastin sisältö pohjautuu tutkittuun sekä kokemustietoon työhyvinvoinnista. Toimintaa varten perehdyttiin toimeksiantajan työhyvinvointimateriaaleihin kuten työhyvinvointikyselyn tuloksiin sekä haastateltiin ja havainnoitiin henkilöstöä. Jaksot jaettiin kuunneltavaksi 15 hengen pilottiryhmälle, johon henkilöstöllä oli mahdollisuus vapaaehtoisesti osallistua. Palautekysely jaeltiin kaikille kuuntelijoille jaksojen yhteydessä. Opinnäytetyöraportissa
kuvataan podcastin brändäykseen ja tuottamiseen vaadittavaa tietoa sekä taitoa.
Palautekyselyn perusteella podcastia voidaan käyttää jatkossakin viestinnän välineenä toimeksiantajan yrityksessä. Sisällön koettiin lisäävän ymmärrystä työhyvinvoinnista sekä kykyä vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Jatkossa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että henkilöstöllä on mahdollisuus kuunnella podcast työajalla, kun kyseessäon työn tekemistä edistävä toiminta kuten työhyvinvointi. Podcastin käytön toivotaan lisääntyvän yritysten sisäisessä viestinnässä Suomessa.
kuvataan podcastin brändäykseen ja tuottamiseen vaadittavaa tietoa sekä taitoa.
Palautekyselyn perusteella podcastia voidaan käyttää jatkossakin viestinnän välineenä toimeksiantajan yrityksessä. Sisällön koettiin lisäävän ymmärrystä työhyvinvoinnista sekä kykyä vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Jatkossa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että henkilöstöllä on mahdollisuus kuunnella podcast työajalla, kun kyseessäon työn tekemistä edistävä toiminta kuten työhyvinvointi. Podcastin käytön toivotaan lisääntyvän yritysten sisäisessä viestinnässä Suomessa.