Markkinatutkimus ilmastusratkaisusta Sednove Oy
Valjakka, Mikko (2020)
Valjakka, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101621378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101621378
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on laatia markkinatutkimus loviisalaiselle teknisen alan palveluyritykselle Sednove Oy:lle. Tavoitteena on selvittää Sednove Oy:lle, onko yrityksen liiketaloudellisesti kannattavaa laajentaa ilmastusratkaisun myyntiä uudelle kohderyhmälle. Sednove Oy:n vedenkäsittelyratkaisut ovat saaneet hyvää palautetta asiakkailta, mutta niitä on käytetty pääasiassa yksityisissä kotitalouksissa poistamaan mm. radonia. Yritys halusi selvittää, onko kannattavaa muokata tuotteet vesiosuuskuntien ja pienten vesilaitosten tarpeisiin. Lisäksi kilpailijoista pyrittiin samaan tietoa. Markkinatutkimus on laadittu yhteistyössä Sednove Oy:n toimitusjohtaja Raimo Lapin kanssa. Hänen tiedoistaan on ollut apua tutkimuksen suunnittelussa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2020. Tutkimuksen kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen osa suoritettiin kesäkuussa 2020. Kvantitatiivinen osa suoritettiin lähettämällä kyselylomake vesiosuuskuntien yhteyshenkilöille. Kvalitatiivinen osuus suoritettiin teemahaastatteluna. Teemahaastatteluun osallistuneet valikoituivat kyselyyn osallistuneiden pohjalta. Teemahaastattelu suoritettiin pääosin puhelimitse koronasuositusten mukaisesti. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinatutkimuksen suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi teoriaosiossa käsitellään sitä, mitä on radon, mitä on ilmastus, mikä on vesiosuuskunta ja mitkä lait siihen liittyvät. Tutkimustuloksista ilmeni, että Sednove Oy:n uudelle tuotteelle ei ole merkittävästi kysyntää vesiosuuskunnissa, koska radonongelmia ei juuri löytynyt tutkituista vesiosuuskunnista.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa esitetään ongelman ja tavoitteen määrittäminen, tutkimusten toteutukset, tutkimusten tulokset, tulosten analysointi, yhteenveto ja pohdinta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2020. Tutkimuksen kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen osa suoritettiin kesäkuussa 2020. Kvantitatiivinen osa suoritettiin lähettämällä kyselylomake vesiosuuskuntien yhteyshenkilöille. Kvalitatiivinen osuus suoritettiin teemahaastatteluna. Teemahaastatteluun osallistuneet valikoituivat kyselyyn osallistuneiden pohjalta. Teemahaastattelu suoritettiin pääosin puhelimitse koronasuositusten mukaisesti. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinatutkimuksen suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi teoriaosiossa käsitellään sitä, mitä on radon, mitä on ilmastus, mikä on vesiosuuskunta ja mitkä lait siihen liittyvät. Tutkimustuloksista ilmeni, että Sednove Oy:n uudelle tuotteelle ei ole merkittävästi kysyntää vesiosuuskunnissa, koska radonongelmia ei juuri löytynyt tutkituista vesiosuuskunnista.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa esitetään ongelman ja tavoitteen määrittäminen, tutkimusten toteutukset, tutkimusten tulokset, tulosten analysointi, yhteenveto ja pohdinta.