Keuhkoembolia ensihoidossa: itseopiskelumateriaalin kehittäminen ensihoitajaopiskelijoille
Hjelm, Harri-Veikko; Kiias, Nicolas (2019)
Hjelm, Harri-Veikko
Kiias, Nicolas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101421323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101421323
Tiivistelmä
Keuhkoembolia on ensihoidossa harvinainen ja sen tunnistaminen on haastavaa, koska oireet voivat viitata useisiin eri sairauksiin. Kuolleisuus vaihtelee keuhkoembolian koon mukaan. Hoidetuilla potilailla kuolleisuus on pieni, mutta menehtyneistä potilaista suuri osa kuolee ennen oikean diagnoosin saamista.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tutkimus- ja teoriatietoa keuhkoemboliasta, sen tunnistamisesta ja hoidosta sekä ensihoidossa että sairaalan sisällä. Tavoitteena oli toteuttaa itseopiskelumateriaali Metropolia Ammattikorkeakoulun ensihoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Itseopiskelumateriaalin avulla pyritään tukemaan ja edistämään opiskelijoiden osaamista keuhkoembolian tunnistamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa osassa. Ensin suoritettiin systemaattinen tiedonhaku, joka rajattiin neljällä tutkimuskysymyksellä. Teoriaosuudessa käsitellään keuhkoemboliapotilaan tutkimisen, diagnostiikan ja hoidon lisäksi myös alahengitysteiden anatomia ja syvälle laskimotukokselle altistavat tekijät. Toisessa osuudessa luotiin itseopiskelumateriaali Moodle-oppimisalustalle. Itseopiskelumateriaali koostuu kolmesta eri aihealueesta sisältäen: keuhkoembolia, anatomia ja keuhkoembolian tunnistaminen ja hoito. Materiaalin loppuun luotiin tietotesti, jolla opiskelija voi testata omaa osaamistaan.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää ensihoitajaopiskelijoiden opinnoissa ja se soveltuu myös akuuttihoitoon suuntautuville hoitoalan opiskelijoille. Työn tilaajana toimi Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tutkimus- ja teoriatietoa keuhkoemboliasta, sen tunnistamisesta ja hoidosta sekä ensihoidossa että sairaalan sisällä. Tavoitteena oli toteuttaa itseopiskelumateriaali Metropolia Ammattikorkeakoulun ensihoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Itseopiskelumateriaalin avulla pyritään tukemaan ja edistämään opiskelijoiden osaamista keuhkoembolian tunnistamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa osassa. Ensin suoritettiin systemaattinen tiedonhaku, joka rajattiin neljällä tutkimuskysymyksellä. Teoriaosuudessa käsitellään keuhkoemboliapotilaan tutkimisen, diagnostiikan ja hoidon lisäksi myös alahengitysteiden anatomia ja syvälle laskimotukokselle altistavat tekijät. Toisessa osuudessa luotiin itseopiskelumateriaali Moodle-oppimisalustalle. Itseopiskelumateriaali koostuu kolmesta eri aihealueesta sisältäen: keuhkoembolia, anatomia ja keuhkoembolian tunnistaminen ja hoito. Materiaalin loppuun luotiin tietotesti, jolla opiskelija voi testata omaa osaamistaan.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää ensihoitajaopiskelijoiden opinnoissa ja se soveltuu myös akuuttihoitoon suuntautuville hoitoalan opiskelijoille. Työn tilaajana toimi Metropolia Ammattikorkeakoulu.