Ryhmätoiminta Päiväkeskus Tikankulman asiakkaiden yhteisöllisyyden vahvistajana
Leminen, Ida; Rikkilä, Elina (2020)
Leminen, Ida
Rikkilä, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321312
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää ryhmätoimintaa Päiväkeskus Tikankulmaan. Tavoitteena oli vahvistaa Tikankulman asiakkaiden yhteisöllisyyttä ryhmätoiminnan avulla. Asiakkaiden ideoita ja toiveita ryhmätoiminnan sisällöstä selvitettiin käyttämällä haastattelua.
Viitekehyksessä kuvattiin huono-osaisuuden eri muotoja. Mielenterveyden häiriöihin ja päihdeongelmiin keskityttiin tarkemmin, sillä ne koskettivat erityisesti opinnäytetyön kohderyhmää. Lisäksi määriteltiin päiväkeskustoiminnan ja yhteisöllisyyden käsitteitä, sekä niiden roolia huono-osaisuuden vähentämisessä.
Ryhmätoiminta järjestettiin Päiväkeskus Tikankulmassa asiakkaiden ideoiden ja toiveiden pohjalta. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelun lisäksi havainnointia ryhmätoiminnan aikana ja palautelomaketta toiminnan päätteeksi.
Ryhmätoimintaan osallistuneilta kerätyn palautteen ja suoritetun havainnoinnin perusteella opinnäytetyö onnistui tavoitteessaan. Osallistujat kokivat ryhmätoiminnan vahvistaneen yhteisöllisyyttä. Lisäksi toiminta koettiin mielekkääksi ja sen toivottiin jatkuvan. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että avoimella ryhmätoiminnalla on mahdollista vahvistaa yhteisöllisyyttä.
Viitekehyksessä kuvattiin huono-osaisuuden eri muotoja. Mielenterveyden häiriöihin ja päihdeongelmiin keskityttiin tarkemmin, sillä ne koskettivat erityisesti opinnäytetyön kohderyhmää. Lisäksi määriteltiin päiväkeskustoiminnan ja yhteisöllisyyden käsitteitä, sekä niiden roolia huono-osaisuuden vähentämisessä.
Ryhmätoiminta järjestettiin Päiväkeskus Tikankulmassa asiakkaiden ideoiden ja toiveiden pohjalta. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelun lisäksi havainnointia ryhmätoiminnan aikana ja palautelomaketta toiminnan päätteeksi.
Ryhmätoimintaan osallistuneilta kerätyn palautteen ja suoritetun havainnoinnin perusteella opinnäytetyö onnistui tavoitteessaan. Osallistujat kokivat ryhmätoiminnan vahvistaneen yhteisöllisyyttä. Lisäksi toiminta koettiin mielekkääksi ja sen toivottiin jatkuvan. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että avoimella ryhmätoiminnalla on mahdollista vahvistaa yhteisöllisyyttä.