Asiakasfoorumi Syvälahden perhekeskuksessa
Rantala, Pia (2020)
Rantala, Pia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321287
Tiivistelmä
Kehittämisprojekti oli osa Turun kaupungin perhekeskustoiminnan kehittämistä. Tilaajana toimi Turun kaupungin ehkäisevä terveydenhuolto. Kehittämisprojekti toteutettiin Syvälahden perhekeskuksessa, joka on Turun ensimmäinen perhekeskus. Syvälahden perhekeskuksessa toimivat lapsiperheen arjen keskeiset toimijat kuten koulu, päiväkoti, kirjasto, nuorisotila sekä neuvola ja kouluterveydenhuolto.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda vuoropuhelua Syvälahden perhekeskuksen asiakkaiden ja siellä työskentelevien ammattilaisten välille. Kehittämisprojektin tarkoitus oli osallistaa lapsiperheitä perhekeskuksen kehittämiseen sekä perhekeskuksessa toimivien työntekijöiden, terveydenhuollon, varhaiskasvatuksen ja koulun moniammatillisen yhteistyön vahvistaminen.
Kehittämisprojektissa kehitettiin asiakasfoorumitoiminta osaksi Syvälahden perhekeskuksen toimintaa. Tarkoituksena oli luoda kanava asiakkaiden ja työntekijöiden yhteisen ymmärryksen lisäämiseksi sekä kehitysajatusten eteenpäin viemiseksi. Asiakasfoorumi pilotoitiin Syvälahden perhekeskuksessa lukuvuoden 2019-2020 ajan.
Asiakasfoorumin ideana on, että asiakkaat saavat mahdollisuuden vaikuttaa asiakasfoorumin kautta ja kehittää neuvolan, koulun ja varhaiskasvatuksen palveluita asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Asiakasfoorumi osallistaa asiakkaat palveluiden kehittämiseen. Kehittämisprojektin tuotoksena on pilotoitu Syvälahden perhekeskuksen asiakasfoorumi. Kehittämisprojektin toiminta-ajatuksena on palveluja kehittäminen ja järjestäminen yhdessä asiakkaiden kanssa.
Perhekeskustoiminta on moniammatillista, hallinnonalat ylittävää yhteistyötä. Se on yhteistyöosaamista, joka kohdentaa voimavarat perheiden, lasten ja nuorten tarpeiden mukaan. Kehittämisprojektissa selvitettiin palvelujen käyttäjien käyttökokemuksia perhekeskuksen palveluista.
Kehittämisprojektissa rakennettiin yhteistyösuhteet eri toimijoiden kanssa, suunniteltiin asiakasfoorumeiden aihekokonaisuudet ja niissä käsiteltävät asiat. Aihekokonaisuudet nousivat eri käyttäjäryhmien tarpeista kuulla asiakkaiden kokemukset ja mielipiteet oman palvelualueensa asioista. Kehittämisprojektissa mallinnettu asiakasfoorumi on hyödyksi myös muiden Turun perhekeskusten toiminnan kehittämisessä. Asiakasfoorumitoiminta juurrutettiin Syvälahden perhekeskuksen toimintaan ja toiminta jatkuu Syvälahdessa. Tammikuussa 2021 asiakasfoorumi toimintamalli aloittaa Ypsilonin perhekeskuksessa. The development project was part of the development of the City of Turku's family center operations. The client was the City of Turku's preventive health care. The development project was implemented at the Syvälahti Family Center, which is Turku's first family center. The Syvälahti family center has key actors in the daily lives of families with children, such as a school, kindergarten, library, youth center and counseling and school health care.
The aim of the development project was to create a dialogue between the customers of the Syvälahti Family Center and the professionals working there. The purpose of the development project was to involve families with children in the development of the family center and to strengthen the multi-professional cooperation between the staff working in the family center, health care, early childhood education and the school.
In the development project, customer forum activities were developed into the operations of the Syvälahti Family Center. The aim was to create a channel to increase the common understanding of customers and employees and to take development ideas forward. The customer forum was piloted at the Syvälahti Family Center during the academic year 2019-2020.
The idea of the customer forum is that customers get the opportunity to influence through the customer forum and develop counseling, school and early childhood education services to meet the needs of the customers. The customer forum involves customers in the development of services. The output of the development project is the piloted customer forum of the Syvälahti Family Center. The operating idea of the development project is to develop and organize services together with customers.
Family center operations are multi-professional, cross-sectoral co-operation. It is a collaborative competence that targets resources according to the needs of families, children and young people. In the development project, the users' experiences of the services of the family center were investigated.
In the development project, co-operation relationships were built with various actors, the topics of the customer forums and the issues to be addressed in them were planned. The topics arose from the needs of different user groups to hear customers' experiences and opinions on issues in their own service area. The customer forum modeled in the development project is also useful in developing the operations of other family centers in Turku. The customer forum activities were rooted in the operations of the Syvälahti Family Center and the operations will continue in Syvälahti. In January 2021, the customer forum model will begin at the Ypsilon Family Center.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda vuoropuhelua Syvälahden perhekeskuksen asiakkaiden ja siellä työskentelevien ammattilaisten välille. Kehittämisprojektin tarkoitus oli osallistaa lapsiperheitä perhekeskuksen kehittämiseen sekä perhekeskuksessa toimivien työntekijöiden, terveydenhuollon, varhaiskasvatuksen ja koulun moniammatillisen yhteistyön vahvistaminen.
Kehittämisprojektissa kehitettiin asiakasfoorumitoiminta osaksi Syvälahden perhekeskuksen toimintaa. Tarkoituksena oli luoda kanava asiakkaiden ja työntekijöiden yhteisen ymmärryksen lisäämiseksi sekä kehitysajatusten eteenpäin viemiseksi. Asiakasfoorumi pilotoitiin Syvälahden perhekeskuksessa lukuvuoden 2019-2020 ajan.
Asiakasfoorumin ideana on, että asiakkaat saavat mahdollisuuden vaikuttaa asiakasfoorumin kautta ja kehittää neuvolan, koulun ja varhaiskasvatuksen palveluita asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Asiakasfoorumi osallistaa asiakkaat palveluiden kehittämiseen. Kehittämisprojektin tuotoksena on pilotoitu Syvälahden perhekeskuksen asiakasfoorumi. Kehittämisprojektin toiminta-ajatuksena on palveluja kehittäminen ja järjestäminen yhdessä asiakkaiden kanssa.
Perhekeskustoiminta on moniammatillista, hallinnonalat ylittävää yhteistyötä. Se on yhteistyöosaamista, joka kohdentaa voimavarat perheiden, lasten ja nuorten tarpeiden mukaan. Kehittämisprojektissa selvitettiin palvelujen käyttäjien käyttökokemuksia perhekeskuksen palveluista.
Kehittämisprojektissa rakennettiin yhteistyösuhteet eri toimijoiden kanssa, suunniteltiin asiakasfoorumeiden aihekokonaisuudet ja niissä käsiteltävät asiat. Aihekokonaisuudet nousivat eri käyttäjäryhmien tarpeista kuulla asiakkaiden kokemukset ja mielipiteet oman palvelualueensa asioista. Kehittämisprojektissa mallinnettu asiakasfoorumi on hyödyksi myös muiden Turun perhekeskusten toiminnan kehittämisessä. Asiakasfoorumitoiminta juurrutettiin Syvälahden perhekeskuksen toimintaan ja toiminta jatkuu Syvälahdessa. Tammikuussa 2021 asiakasfoorumi toimintamalli aloittaa Ypsilonin perhekeskuksessa.
The aim of the development project was to create a dialogue between the customers of the Syvälahti Family Center and the professionals working there. The purpose of the development project was to involve families with children in the development of the family center and to strengthen the multi-professional cooperation between the staff working in the family center, health care, early childhood education and the school.
In the development project, customer forum activities were developed into the operations of the Syvälahti Family Center. The aim was to create a channel to increase the common understanding of customers and employees and to take development ideas forward. The customer forum was piloted at the Syvälahti Family Center during the academic year 2019-2020.
The idea of the customer forum is that customers get the opportunity to influence through the customer forum and develop counseling, school and early childhood education services to meet the needs of the customers. The customer forum involves customers in the development of services. The output of the development project is the piloted customer forum of the Syvälahti Family Center. The operating idea of the development project is to develop and organize services together with customers.
Family center operations are multi-professional, cross-sectoral co-operation. It is a collaborative competence that targets resources according to the needs of families, children and young people. In the development project, the users' experiences of the services of the family center were investigated.
In the development project, co-operation relationships were built with various actors, the topics of the customer forums and the issues to be addressed in them were planned. The topics arose from the needs of different user groups to hear customers' experiences and opinions on issues in their own service area. The customer forum modeled in the development project is also useful in developing the operations of other family centers in Turku. The customer forum activities were rooted in the operations of the Syvälahti Family Center and the operations will continue in Syvälahti. In January 2021, the customer forum model will begin at the Ypsilon Family Center.