Pelin suunnittelu ja toteutus Dreams-kehitysympäristössä
Huopalainen, Noora (2020)
Huopalainen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101221272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101221272
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on pelin suunnittelu ja toteutus käyttäen PlayStation 4 -pelikonsolille julkaistua Dreams-kehitysympäristöä sekä toteutetun pelin käyttöliittymän yksityiskohtien ja käyttäjäkokemuksen tarkastelu. Työssä perehdytään lisäksi Dreams-alustan kehittämistyökalujen ominaisuuksiin sekä niiden mahdollisuuksiin pelikehityksessä.
Työn tilaajana on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kotkan kampuksella sijaitseva Gamelab, joka on peliohjelmoinnin insinööriopiskelijoille suunnattu oppimisympäristö. Kehittämistyön tavoitteena on antaa toimeksiantajalle tietoa Dreams-kehitysympäristön ominaisuuksista ja sen käytettävyydestä pelikehityksessä.
Työssä käydään läpi Dreams-alustan teoriaa ja kuvataan kehittämistyökalut sekä pelin suunnittelu- ja kehitysvaiheet. Työn toteutuksessa käytettiin Dreams-kehitysympäristön työkaluja sekä Dreamiverse-yhteisöpalvelinta. Peliin on toteutettu Dreams-alustan työkalujen avulla peligrafiikat, pelihahmo, pelikentät, viholliset, animaatiot, musiikit ja äänitehosteet sekä tarvittava pelilogiikka.
Toiminallinen opinnäytetyö on kaksiosainen kokonaisuus, joka jakautuu toiminnalliseen osuuteen sekä kirjalliseen raporttiosuuteen. Havaintoaineistoa kerätään Dreams-kehitysympäristössä pelin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Opinnäytetyön kirjalliseen osuuteen on kerätty toiminallisen vaiheen havaintoaineistot sekä työn tulokset. Lähdemateriaalina on käytetty kirjallista ja sähköistä materiaalia, jotka käsittelevät Dreams-kehitysympäristöä, pelisuunnittelua, pelikehitystä sekä peliteollisuutta.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Dreams-kehitysympäristössä toteutettu peli. Työssä kuvataan Dreams-kehitysympäristön työkalujen käytettävyyttä pelikehityksen näkökulmasta. Tulososion johtopäätöksen mukaan Dreams-alustan kehittämistyökalut ja toiminnot ovat monipuolisia, joten Dreams-kehitysympäristö soveltuu erinomaisesti pelien toteuttamiseen. Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää Gamelabin käyttäjät sekä Dream Surfing -palvelun jäsenet, joilla on mahdollisuus pelata valmista peliä sekä myös Dreamiverse-yhteisöpalvelun käyttäjät, jotka voivat käyttää toteutettuja teoksia omiin projekteihinsa.
Työn tilaajana on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kotkan kampuksella sijaitseva Gamelab, joka on peliohjelmoinnin insinööriopiskelijoille suunnattu oppimisympäristö. Kehittämistyön tavoitteena on antaa toimeksiantajalle tietoa Dreams-kehitysympäristön ominaisuuksista ja sen käytettävyydestä pelikehityksessä.
Työssä käydään läpi Dreams-alustan teoriaa ja kuvataan kehittämistyökalut sekä pelin suunnittelu- ja kehitysvaiheet. Työn toteutuksessa käytettiin Dreams-kehitysympäristön työkaluja sekä Dreamiverse-yhteisöpalvelinta. Peliin on toteutettu Dreams-alustan työkalujen avulla peligrafiikat, pelihahmo, pelikentät, viholliset, animaatiot, musiikit ja äänitehosteet sekä tarvittava pelilogiikka.
Toiminallinen opinnäytetyö on kaksiosainen kokonaisuus, joka jakautuu toiminnalliseen osuuteen sekä kirjalliseen raporttiosuuteen. Havaintoaineistoa kerätään Dreams-kehitysympäristössä pelin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Opinnäytetyön kirjalliseen osuuteen on kerätty toiminallisen vaiheen havaintoaineistot sekä työn tulokset. Lähdemateriaalina on käytetty kirjallista ja sähköistä materiaalia, jotka käsittelevät Dreams-kehitysympäristöä, pelisuunnittelua, pelikehitystä sekä peliteollisuutta.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Dreams-kehitysympäristössä toteutettu peli. Työssä kuvataan Dreams-kehitysympäristön työkalujen käytettävyyttä pelikehityksen näkökulmasta. Tulososion johtopäätöksen mukaan Dreams-alustan kehittämistyökalut ja toiminnot ovat monipuolisia, joten Dreams-kehitysympäristö soveltuu erinomaisesti pelien toteuttamiseen. Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää Gamelabin käyttäjät sekä Dream Surfing -palvelun jäsenet, joilla on mahdollisuus pelata valmista peliä sekä myös Dreamiverse-yhteisöpalvelun käyttäjät, jotka voivat käyttää toteutettuja teoksia omiin projekteihinsa.