Psykofyysinen fysioterapia varhaiskasvatuksessa : Rentoutusharjoitusopas 4–5-vuotiaille
Issakova, Diana; Ronkanen, Anna (2020)
Issakova, Diana
Ronkanen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101221266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101221266
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaiset rentoutusharjoitukset edistävät 4–5-vuotiaan lapsen rentoutumista varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tavoitteena oli koostaa rentoutusharjoitusopas rentoutumisen tueksi varhaiskasvatusyksikön käyttöön. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä erään Etelä-Karjalassa sijaitsevan varhaiskasvatusyksikön kanssa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin havainnoimalla varhaiskasvatusyksikön 4–5-vuotiaista lapsista koostuvaa ryhmää järjestettyjen interventioiden aikana ja keräämällä palautetta interventioissa mukana olleilta ryhmänohjaajilta. Interventiot koostuivat rentoutusharjoituksista, jotka ohjattiin ryhmälle. Interventiot jaettiin kolmen eri teeman mukaisesti, joista jokaisesta toteutettiin kaksi interventiota. Teemat olivat liike, kosketus sekä kuunteleminen ja katsominen. Interventioihin osallistui vaihdellen 7–14 lasta.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että kaikkien kolmen teeman mukaisilla rentoutusharjoituksilla oli suurimmaksi osaksi kehollista liikehdintää vähentäviä ja keskittymistä lisääviä vaikutuksia. Liikkeeseen ja kosketukseen perustuvilla harjoituksilla oli verbaalista ilmaisua vähentäviä vaikutuksia ja vuorovaikutus muuttui normaalista puheesta kuiskaukseksi. Lisäksi liikkeeseen ja kosketukseen perustuvien harjoitusten aikana osalla lapsista havaittiin jännittämisen lisääntymistä ja osalla sen vähenemistä. Kuuntelemiseen ja katsomiseen perustuvilla harjoituksilla oli verbaalista ilmaisua ja vuorovaikutusta vähentäviä ja lisääviä vaikutuksia. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että eri teemojen yhdistäminen toimi kohderyhmänä olleille 4–5-vuotiaille lapsille suunnatuissa rentoutusharjoituksissa parhaiten. Lisäksi tarinoiden, mielikuvien, rekvisiitan ja leikinomaisuuden liittäminen harjoituksiin edisti lasten keskittymistä ja rentoutumista.
Opinnäytetyön valmis tuotos eli opas sisältää yhteensä 15 ohjeistettua rentoutusharjoitusta jaettuina kolmeen teemaan, jotka ovat samat kuin interventioissa. Opas on suunnattu ensisijaisesti yhteistyökumppanina olleen varhaiskasvatusyksikön käyttöön. Opasta voidaan kuitenkin hyödyntää rentoutumisen tukena eri ammattiryhmien parissa ja lasten kotona. Opinnäytetyöraportti toimii tietolähteenä kaikille asiasta kiinnostuneille.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin havainnoimalla varhaiskasvatusyksikön 4–5-vuotiaista lapsista koostuvaa ryhmää järjestettyjen interventioiden aikana ja keräämällä palautetta interventioissa mukana olleilta ryhmänohjaajilta. Interventiot koostuivat rentoutusharjoituksista, jotka ohjattiin ryhmälle. Interventiot jaettiin kolmen eri teeman mukaisesti, joista jokaisesta toteutettiin kaksi interventiota. Teemat olivat liike, kosketus sekä kuunteleminen ja katsominen. Interventioihin osallistui vaihdellen 7–14 lasta.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että kaikkien kolmen teeman mukaisilla rentoutusharjoituksilla oli suurimmaksi osaksi kehollista liikehdintää vähentäviä ja keskittymistä lisääviä vaikutuksia. Liikkeeseen ja kosketukseen perustuvilla harjoituksilla oli verbaalista ilmaisua vähentäviä vaikutuksia ja vuorovaikutus muuttui normaalista puheesta kuiskaukseksi. Lisäksi liikkeeseen ja kosketukseen perustuvien harjoitusten aikana osalla lapsista havaittiin jännittämisen lisääntymistä ja osalla sen vähenemistä. Kuuntelemiseen ja katsomiseen perustuvilla harjoituksilla oli verbaalista ilmaisua ja vuorovaikutusta vähentäviä ja lisääviä vaikutuksia. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että eri teemojen yhdistäminen toimi kohderyhmänä olleille 4–5-vuotiaille lapsille suunnatuissa rentoutusharjoituksissa parhaiten. Lisäksi tarinoiden, mielikuvien, rekvisiitan ja leikinomaisuuden liittäminen harjoituksiin edisti lasten keskittymistä ja rentoutumista.
Opinnäytetyön valmis tuotos eli opas sisältää yhteensä 15 ohjeistettua rentoutusharjoitusta jaettuina kolmeen teemaan, jotka ovat samat kuin interventioissa. Opas on suunnattu ensisijaisesti yhteistyökumppanina olleen varhaiskasvatusyksikön käyttöön. Opasta voidaan kuitenkin hyödyntää rentoutumisen tukena eri ammattiryhmien parissa ja lasten kotona. Opinnäytetyöraportti toimii tietolähteenä kaikille asiasta kiinnostuneille.