Brändikirjasta visuaalinen Look Book viestinnän välineenä
Sandberg, Paloma (2020)
Sandberg, Paloma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101221254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101221254
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Good Hair Day:n (GHD:n) brändimielikuvia. Tavoitteena oli tutkia, mikä on GHD:n brändi, minkälaisia mielikuvia afrosuomalainen yhteisö liittää GHD:n brändiin ja onko GHD onnistunut haluamassaan brändimielikuvien luomisessa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Good Hair Day – kollektiiville, jossa tekijä on itse myös mukana. Tutkimuksen lisäksi tekijä loi brändikirjan, josta voidaan erottaa visuaalinen Look Book, joka toimii ulkoisen viestinnän työkaluna. Brändikirjasta erotettava Look Book toimii kätevänä työkaluna visuaalisessa viestinnässä ja sitä voidaan hyödyntää ulkoista markkinointia varten.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu brändin määritelmästä, brändi mielikuvista, brändi-identiteetistä, imagosta ja maineesta sekä miten visuaalinen ilme toimii viestinnän välineenä. Empiriaosuudessa tutkittiin GHD:n brändin visuaalisia elementtejä. Lisäksi suoritettiin kysely afrosuomalaiselle yhteisölle, jossa tutkittiin GHD:n brändin mielikuvia. Opinnäytetyön tuloksena syntyi GHD:lle brändikirja sekä visuaalinen Look Book, jota kollektiivi pystyy hyödyntämään haluamallaan tavallaan tulevaisuudessa.
Tulosten pohjalta muodostettiin johtopäätöksiä siitä, millainen on afrosuomalaisten mielikuva GHD:n brändistä ja onko GHD onnistunut haluamassaan brändimielikuvien luomisessa. Lisäksi työn lopussa muodostettiin kehitysehdotuksia, joilla GHD voi parantaa brändiään. Tutkimustulosten perusteella GHD:n brändiin liitettiin pääosin vahvoja ja positiivisia mielikuvia. This thesis focuses on the brand image of Good Hair Day(GHD). The aim of this study is to find out what GHD’sbrand is, what kind of brand images do Afrofinns associate to the GHD brand and whether GHD has succeeded in its own brand image building. This thesis was executed for the GHDcollective; the authoris also a part of the GHD collective.In addition to the thesis,the author created a brand book with a separate visual GHD Look Book that can be used as a tool for visual communication.The brand book’svisual Look Book is a useful tool for visual communication and can also be used for external marketing.
The theoretical part of this thesis consistsof the definition of a brand, brand images, brand identity image and reputation and how a brandsvisual look can be used as a marketing tool. The empirical part examinesGHD’s visual elements. In addition,a questionnaire was submitted to the Afrofinnish community to examine GHD’s brand images. As a result,a brand book and a visual Look Book was made for GHD, that the collective can use however they please in the future.
Based on the results, the thesis presents conclusions regarding what kind of brand associations AfroFinns have about the GHD brand and whether GHD has successfully implemented its own vision in creating a brand image. In addition, the thesis presents development suggestions to help GHD improve its brand.According to the results of the study, the community had mainly positive and strong brand images towards GHD.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu brändin määritelmästä, brändi mielikuvista, brändi-identiteetistä, imagosta ja maineesta sekä miten visuaalinen ilme toimii viestinnän välineenä. Empiriaosuudessa tutkittiin GHD:n brändin visuaalisia elementtejä. Lisäksi suoritettiin kysely afrosuomalaiselle yhteisölle, jossa tutkittiin GHD:n brändin mielikuvia. Opinnäytetyön tuloksena syntyi GHD:lle brändikirja sekä visuaalinen Look Book, jota kollektiivi pystyy hyödyntämään haluamallaan tavallaan tulevaisuudessa.
Tulosten pohjalta muodostettiin johtopäätöksiä siitä, millainen on afrosuomalaisten mielikuva GHD:n brändistä ja onko GHD onnistunut haluamassaan brändimielikuvien luomisessa. Lisäksi työn lopussa muodostettiin kehitysehdotuksia, joilla GHD voi parantaa brändiään. Tutkimustulosten perusteella GHD:n brändiin liitettiin pääosin vahvoja ja positiivisia mielikuvia.
The theoretical part of this thesis consistsof the definition of a brand, brand images, brand identity image and reputation and how a brandsvisual look can be used as a marketing tool. The empirical part examinesGHD’s visual elements. In addition,a questionnaire was submitted to the Afrofinnish community to examine GHD’s brand images. As a result,a brand book and a visual Look Book was made for GHD, that the collective can use however they please in the future.
Based on the results, the thesis presents conclusions regarding what kind of brand associations AfroFinns have about the GHD brand and whether GHD has successfully implemented its own vision in creating a brand image. In addition, the thesis presents development suggestions to help GHD improve its brand.According to the results of the study, the community had mainly positive and strong brand images towards GHD.