Kuntosalijäsenyyksien myynninedistäminen ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Louhisola, Enni (2020)
Louhisola, Enni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101121242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101121242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kuntosalijäsenyyksien myynninedistäminen ja ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Työn toimeksiantajana toimii M&M Kuntotalo, joka on Turussa vuodesta 1987 asti toiminut kuntokeskus. Yrityksellä on tarve selvittää mitkä tekijät vaikuttavat kuntosalijäsenyyden ostopäätökseen ja minkälaisia myynninedistämisen keinoja tulisi käyttää kuntosalijäsenyyksien myynnin lisäämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kahta ydinaihetta: ostopäätökseen vaikuttavia asioita sekä myynninedistämisen eri menetelmiä. Teorian ensimmäinen osa luo pohjan tutkimusmenetelmän sisällölle ja yhdessä tutkimustulosten kanssa antaa yritykselle vastauksen ensimmäiseen tutkimusongelmaan. Teorian toisessa osassa keskitytään loppuasiakkaisiin kohdistuvaan myynninedistämiseen ja sivutaan myös hieman myyjiin kohdistuvaa myynninedistystä. Kun tutkimustulokset yhdistetään teorian toisessa osassa opittuun tietoon, saadaan vastaus myös toiseen toimeksiantajan asettamaan tutkimusongelmaan.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselytutkimus ja tutkimuksen kohteena olivat Turussa ja Turun lähialueilla asuvat ihmiset. Tutkimusongelmiksi toimeksiantajayritys asetti kaksi ongelmaa: minkälaisia asioita asiakas pitää tärkeänä kuntosalijäsenyyden ostopäätöstä tehdessä, sekä minkälaiset keinot toimivat tehokkaimmin kuntosalijäsenyyksien myynninedistämiseen.
Tutkimuksesta saatiin paljon informaatiota, jota hyödyntämällä toimeksiantajayritys voi kehittää kuntosalia asiakkaita miellyttävämpään suuntaan. Näitä tietoja hyödyntämällä ja teoriaosaan tukeutumalla löydettiin monia uusia keinoja kuntosalijäsenyyksien myynninedistämiseksi. Viimeinen osio on salainen, sillä se sisältää kilpailutilanteeseen räätälöityjä kehitysideoita. The subject of this thesis is to find out what are the elements that affects to sales promotion of gym memberships and decision of purchase. Assignment of this thesis is M&M Kuntotalo, which is a fitness centre operating in Turku since 1987. Company has a need to find out which are the main factors that impacts gym memberships decision of purchase, and what kind of sales promotion methods should be in use in order to increase sales.
There are two core-subjects in the theory part of this thesis: things that impact to decision of purchase and different methods of sales promotion. First part of theory creates the base for content of the research method and together with the research results gives the company an answer for the first research problem.
The part two concentrates to the sales promotion focusing to the end customers and few site notes about sales promotion focusing to salesman. When we take the research results and combine it with the knowledge that we got on the part two, we resolve also the other clients research problem. The empirical part of the research was executed as a quantitative research. Survey was the main data-source and field of this research was people living in Turku and the neighbouring area. There were two research problems according the client: What are the most important things that customer thinks when he/she is doing a decision of purchase the gym membership, and what are the methods that are most effective for the sales promotion.
Research gave lots of information which the client can study and develop their fitness club more attractive for their customers. With this information and leaning on to the theory part, thesis found many new ways to increase the sales promotion of the gym memberships. The last part of the thesis includes a secret confidential material which is relevant for the competition in the industry, and that’s why it is confidential.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kahta ydinaihetta: ostopäätökseen vaikuttavia asioita sekä myynninedistämisen eri menetelmiä. Teorian ensimmäinen osa luo pohjan tutkimusmenetelmän sisällölle ja yhdessä tutkimustulosten kanssa antaa yritykselle vastauksen ensimmäiseen tutkimusongelmaan. Teorian toisessa osassa keskitytään loppuasiakkaisiin kohdistuvaan myynninedistämiseen ja sivutaan myös hieman myyjiin kohdistuvaa myynninedistystä. Kun tutkimustulokset yhdistetään teorian toisessa osassa opittuun tietoon, saadaan vastaus myös toiseen toimeksiantajan asettamaan tutkimusongelmaan.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselytutkimus ja tutkimuksen kohteena olivat Turussa ja Turun lähialueilla asuvat ihmiset. Tutkimusongelmiksi toimeksiantajayritys asetti kaksi ongelmaa: minkälaisia asioita asiakas pitää tärkeänä kuntosalijäsenyyden ostopäätöstä tehdessä, sekä minkälaiset keinot toimivat tehokkaimmin kuntosalijäsenyyksien myynninedistämiseen.
Tutkimuksesta saatiin paljon informaatiota, jota hyödyntämällä toimeksiantajayritys voi kehittää kuntosalia asiakkaita miellyttävämpään suuntaan. Näitä tietoja hyödyntämällä ja teoriaosaan tukeutumalla löydettiin monia uusia keinoja kuntosalijäsenyyksien myynninedistämiseksi. Viimeinen osio on salainen, sillä se sisältää kilpailutilanteeseen räätälöityjä kehitysideoita.
There are two core-subjects in the theory part of this thesis: things that impact to decision of purchase and different methods of sales promotion. First part of theory creates the base for content of the research method and together with the research results gives the company an answer for the first research problem.
The part two concentrates to the sales promotion focusing to the end customers and few site notes about sales promotion focusing to salesman. When we take the research results and combine it with the knowledge that we got on the part two, we resolve also the other clients research problem. The empirical part of the research was executed as a quantitative research. Survey was the main data-source and field of this research was people living in Turku and the neighbouring area. There were two research problems according the client: What are the most important things that customer thinks when he/she is doing a decision of purchase the gym membership, and what are the methods that are most effective for the sales promotion.
Research gave lots of information which the client can study and develop their fitness club more attractive for their customers. With this information and leaning on to the theory part, thesis found many new ways to increase the sales promotion of the gym memberships. The last part of the thesis includes a secret confidential material which is relevant for the competition in the industry, and that’s why it is confidential.