Varsinais-Suomen maaseutuhallinnon asiakaspalvelu tulevaisuuden toimintaympäristössä
Lepistö, Kirsti (2020)
Lataukset:
Lepistö, Kirsti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101121241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101121241
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Varsinais-Suomen maaseutuhallinnon keskeiset asiakaspalvelutavoitteet tulevaisuuden toimintaympäristössä. Työn toimeksiantaja oli Maataloustuottajain Varsinais-Suomen liitto.
Asiakkaiden kokemukset ja odotukset paikallisen maaseutuhallinnon toimivuudesta hankittiin kyselytutkimuksen avulla. Saatua palautetta peilattiin toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin ja saadun aineiston avulla kerättiin toimivan asiakaspalvelun painopistealueet.
Kyselyyn vastasi 489 viljelijää. Tulos edustaa laajasti koko Varsinais-Suomen aluetta. Maaseutuhallinnon yt-alueet saivat asiakaspalvelustaan kiitettävät arvosanat. Henkilökohtainen palvelu ja hyvä tavoitettavuus nähtiin tärkeiksi myös tulevaisuuden toimintaympäristössä, vaikka sähköisten palveluiden toivottiin kehittyvän entistäkin neuvonnallisempaan suuntaan. Yleisen tiedotuksen tarve on suurta, mutta samalla sitä tulee täydentää henkilökohtaisella palvelulla, jolloin hyvää tavoitettavuutta arvostetaan.
Muutokset maaseutuhallinnon rakenteisiin tulee tehdä maltillisesti asiakkaiden tarpeita kuunnellen ja sähköisiä palveluita kehittäen.
Asiakkaiden kokemukset ja odotukset paikallisen maaseutuhallinnon toimivuudesta hankittiin kyselytutkimuksen avulla. Saatua palautetta peilattiin toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin ja saadun aineiston avulla kerättiin toimivan asiakaspalvelun painopistealueet.
Kyselyyn vastasi 489 viljelijää. Tulos edustaa laajasti koko Varsinais-Suomen aluetta. Maaseutuhallinnon yt-alueet saivat asiakaspalvelustaan kiitettävät arvosanat. Henkilökohtainen palvelu ja hyvä tavoitettavuus nähtiin tärkeiksi myös tulevaisuuden toimintaympäristössä, vaikka sähköisten palveluiden toivottiin kehittyvän entistäkin neuvonnallisempaan suuntaan. Yleisen tiedotuksen tarve on suurta, mutta samalla sitä tulee täydentää henkilökohtaisella palvelulla, jolloin hyvää tavoitettavuutta arvostetaan.
Muutokset maaseutuhallinnon rakenteisiin tulee tehdä maltillisesti asiakkaiden tarpeita kuunnellen ja sähköisiä palveluita kehittäen.