Tukihenkilötoiminnan manuaalin kehittämisprosessi : Manuaali kunnan, yrityksen ja oppilaitoksen yhteistyössä toteutettavasta tukihenkilötoiminnasta
Korva, Anna-Sofia; Kumpula, Saaramari (2020)
Korva, Anna-Sofia
Kumpula, Saaramari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101021230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101021230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kirjallisessa muodossa oleva sähköinen manuaali, jonka avulla malli eri toimijoiden yhteistyössä toteutettavasta tukihenkilötoiminnasta voitaisiin helposti ottaa käyttöön eri kunnissa ilman aikaisempaa kokemusta manuaalista tai siinä kuvastusta tukihenkilötoiminnasta. Tavoitteena oli, että manuaali on tiivis, mutta kattava käyttöopas tukihenkilötoiminnan käytännöistä ja toiminnan hyödyistä eri osapuolille. Manuaalia tultaisiin hyödyntämään muun muassa uusien tukihenkilöiden toimintaan perehdyttämisessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Neljä Astetta Oy, joka tilasi manuaalin lukuvuonna 2019–2020 toteutetun tukihenkilötoiminnan pilottiprojektin aikana.
Manuaalin keskeinen tarkoitus oli kuvantaa uudenlainen tapa tuottaa tukihenkilötoimintaa eri toimijoiden ja sektoreiden välisellä yhteistyöllä, jotta useammalle lapselle ja nuorelle mahdollistuisi tukihenkilötoiminta. Yhä useampi lapsi ja nuori tarvitsee enemmän aikuisten tukea ja läsnäoloa elämäänsä, jonka vuoksi tukihenkilötoiminnan palveluiden tarve on ollut jatkuvassa kasvussa. Haasteeksi palveluiden tarjoamiselle on kuitenkin osoittautunut vapaaehtoisten tukihenkilöiden puute sekä ammattilaisten resurssien rajallisuus. Manuaalissa kuvatun tukihenkilötoiminnan tavoitteena on vastata tukihenkilöiden tarpeeseen opiskelijaresursseja hyödyntäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan tukihenkilötoiminnan perusteita, viitekehystä sekä käytännön toteutusta. Lisäksi teoriaosuus käsittelee moniammatillista yhteistyötä sekä sen kehittämistä, sillä manuaalissa kuvattu tukihenkilötoiminta sekä manuaalin kehittäminen on tehty yhteistyössä kunnan, yrityksen ja oppilaitoksen kanssa. Manuaalin tuotekehitys toteutettiin viiden vaiheen kautta. Tuotekehitysprosessin aikana toteutettiin kysely kunnan, yrityksen ja oppilaitoksen toimijoille käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi. Opiskelijoiden näkökulma tuotekehitykseen tuli itseltämme ja kokemuksistamme tukihenkilöinä toimimisesta pilottiprojektissa lukuvuonna 2019–2020.
Manuaalin kehittämisprosessi toteutettiin moniammatillisessa projektiryhmässä. Manuaalin sisältö kehitettiin reflektoiden pilottiprojektin kokemuksia, hyödyntäen kyselyistä saatuja vastauksia sekä suunnaten tuotosta sille asetettuja laatutavoitteita kohti. Opinnäytetyön lopputuloksena saavutettiin valmis manuaali kunnan, yrityksen ja oppilaitoksen yhteistyössä toteutettavasta tukihenkilötoiminnasta. Manuaali otetaan käyttöön syksyllä 2020 Oulun ammattikorkeakoulun, Oulun kaupungin ja Neljä Astetta Oy:n yhteistyössä. Manuaalin jatkokehittäminen on mahdollista esimerkiksi lisäämällä tarvittavia liitteitä tai muokkaamalla manuaalin sisältöä soveltumaan erilaisiin yhteistyökuvioihin, kuten muille korkeakouluille tai nuoriso- ja sivistystoimen käyttöön. The purpose of this thesis was to develop the support person activity between municipalities, private companies, and educational institutions by creating a written electronic manual that allows the support person activity model to be easily implemented in different municipalities. The goal was for the manual to be a concise but comprehensive user guide of the support person activity’s practices and the benefits of the activity for different parties. The manual will also be used during introduction of the new support persons. Neljä Astetta Oy ordered the manual during a pilot project implemented in the academic year 2019-2020.
The goal of the manual was to create a new way of providing the support person activity by focusing more on the collaboration between the parties and thus making the support person activity available to an increasing number of people. More and more kids and adolescents need extra support and presence from adults in their lives which causes the need of the support person activity to continuously grow. However, the lack of professionals and capable volunteers has proven to be a remarkable challenge. The manual attempts to respond to this challenge by using student resources as a way of providing more workforce.
The theoretical part of this thesis focuses on viewing the basics, framework, and practical realisation of the support person activity in the manual. It will also look into multiprofessional co-operation and its development in terms of the support person activity, since the support person activity and the development of the manual have been done in co-operation with the municipality, the company and the educational institution. The product development of the manual was executed in five different stages. The officials of the municipality, the company and the school were heard to make the product more user oriented. The student input needed for the product development was received from the authors themselves and their own experiences as support persons during the pilot project were used as a reference.
The development process of the manual was executed in a multiprofessional project team. The content of the manual was developed reflecting the experiences of the pilot project, utilizing the answers received from the inquiry and directing the output towards the set quality goals. The thesis resulted in a ready-to-use manual. The manual will be taken into use during the fall of 2020 by the Oulu University of Applied Sciences, the city of Oulu and Neljä Astetta Oy. Future development of the manual is possible by for example adding appropriate annexes or by making the manual more suitable for different varieties of cooperation with other universities or institutes.
Manuaalin keskeinen tarkoitus oli kuvantaa uudenlainen tapa tuottaa tukihenkilötoimintaa eri toimijoiden ja sektoreiden välisellä yhteistyöllä, jotta useammalle lapselle ja nuorelle mahdollistuisi tukihenkilötoiminta. Yhä useampi lapsi ja nuori tarvitsee enemmän aikuisten tukea ja läsnäoloa elämäänsä, jonka vuoksi tukihenkilötoiminnan palveluiden tarve on ollut jatkuvassa kasvussa. Haasteeksi palveluiden tarjoamiselle on kuitenkin osoittautunut vapaaehtoisten tukihenkilöiden puute sekä ammattilaisten resurssien rajallisuus. Manuaalissa kuvatun tukihenkilötoiminnan tavoitteena on vastata tukihenkilöiden tarpeeseen opiskelijaresursseja hyödyntäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan tukihenkilötoiminnan perusteita, viitekehystä sekä käytännön toteutusta. Lisäksi teoriaosuus käsittelee moniammatillista yhteistyötä sekä sen kehittämistä, sillä manuaalissa kuvattu tukihenkilötoiminta sekä manuaalin kehittäminen on tehty yhteistyössä kunnan, yrityksen ja oppilaitoksen kanssa. Manuaalin tuotekehitys toteutettiin viiden vaiheen kautta. Tuotekehitysprosessin aikana toteutettiin kysely kunnan, yrityksen ja oppilaitoksen toimijoille käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi. Opiskelijoiden näkökulma tuotekehitykseen tuli itseltämme ja kokemuksistamme tukihenkilöinä toimimisesta pilottiprojektissa lukuvuonna 2019–2020.
Manuaalin kehittämisprosessi toteutettiin moniammatillisessa projektiryhmässä. Manuaalin sisältö kehitettiin reflektoiden pilottiprojektin kokemuksia, hyödyntäen kyselyistä saatuja vastauksia sekä suunnaten tuotosta sille asetettuja laatutavoitteita kohti. Opinnäytetyön lopputuloksena saavutettiin valmis manuaali kunnan, yrityksen ja oppilaitoksen yhteistyössä toteutettavasta tukihenkilötoiminnasta. Manuaali otetaan käyttöön syksyllä 2020 Oulun ammattikorkeakoulun, Oulun kaupungin ja Neljä Astetta Oy:n yhteistyössä. Manuaalin jatkokehittäminen on mahdollista esimerkiksi lisäämällä tarvittavia liitteitä tai muokkaamalla manuaalin sisältöä soveltumaan erilaisiin yhteistyökuvioihin, kuten muille korkeakouluille tai nuoriso- ja sivistystoimen käyttöön.
The goal of the manual was to create a new way of providing the support person activity by focusing more on the collaboration between the parties and thus making the support person activity available to an increasing number of people. More and more kids and adolescents need extra support and presence from adults in their lives which causes the need of the support person activity to continuously grow. However, the lack of professionals and capable volunteers has proven to be a remarkable challenge. The manual attempts to respond to this challenge by using student resources as a way of providing more workforce.
The theoretical part of this thesis focuses on viewing the basics, framework, and practical realisation of the support person activity in the manual. It will also look into multiprofessional co-operation and its development in terms of the support person activity, since the support person activity and the development of the manual have been done in co-operation with the municipality, the company and the educational institution. The product development of the manual was executed in five different stages. The officials of the municipality, the company and the school were heard to make the product more user oriented. The student input needed for the product development was received from the authors themselves and their own experiences as support persons during the pilot project were used as a reference.
The development process of the manual was executed in a multiprofessional project team. The content of the manual was developed reflecting the experiences of the pilot project, utilizing the answers received from the inquiry and directing the output towards the set quality goals. The thesis resulted in a ready-to-use manual. The manual will be taken into use during the fall of 2020 by the Oulu University of Applied Sciences, the city of Oulu and Neljä Astetta Oy. Future development of the manual is possible by for example adding appropriate annexes or by making the manual more suitable for different varieties of cooperation with other universities or institutes.