Lean UX: käyttäjäkokemussuunnittelu monialaisissa tiimeissä
Ahlström, Mikael (2020)
Ahlström, Mikael
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100921197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100921197
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli uudelleensuunnitella kohdeyrityksen työvuorosuunnittelusovelluksen työvuorosuunnitteluominaisuus monialaisessa suunnittelutiimissä Lean UX -menetelmää hyödyntäen. Työssä tutkittiin olemassa olevan toteutuksen ongelmia ja suunniteltiin vaihtoehtoinen käyttöliittymä, jossa löydetyt tiedollista ylikuormaa aiheuttavat ongelmat pyrittiin ratkaisemaan.
Lean UX on suunnittelumenetelmä, jossa osallistetaan koko kehitystiimi suunnitteluun ja karsitaan kaikki sellainen ylimääräinen dokumentaatio pois, joka ei johda haluttujen liiketoimintatavoitteiden saavuttamiseen. Suunnittelumenetelmää usein sovelletaan yritysten omiin tarpeisiin, ja Lean UX -periaatteita voidaan toteuttaa useissa eri muodoissa, mutta perusrakenne on kuitenkin aina sama, ongelmien määrittäminen ja hypoteesilauseke, suunnittelu, testaus ja iterointi. Näitä vaiheita voidaan kuitenkin toteuttaa lukuisilla eri harjoituksilla ja työtavoilla.
Projektin alussa järjestettiin taustatutkimus, jossa selvitettiin tuotteen suurimpia epäkohtia. Taustatutkimuksen tulokset raportoitiin Lean UX -menetelmän hypoteesilausekkeiden avulla. Suunnitteluprojektin aikana käytiin Lean UX -menetelmän tavoin tiivistä keskustelua sovelluskehittäjien ja tuotesuunnittelijoiden välillä. Lisäksi yhden ominaisuuden suunnittelun avuksi järjestettiin Design Studio -työpaja, jossa kerättiin ideoita monialaiselta suunnittelutiimiltä tuotesuunnittelun tueksi.
Lopputuloksena työstä saatiin vaihtoehtoinen käyttöliittymä, johon taustatutkimuksessa löydettyjen ongelmien perustella suunniteltiin uudelleen visuaaliset elementit, interaktiot ja informaatiorakenne. Työ jäi osittain kesken COVID-19-pandemian aiheuttamien yrityksen sisäisten prioriteettimuutosten vuoksi. Työn tuloksia hyödynnetään kehitysvaiheessa osana kehittäjien toteutusmäärittelyjä.
Lean UX on suunnittelumenetelmä, jossa osallistetaan koko kehitystiimi suunnitteluun ja karsitaan kaikki sellainen ylimääräinen dokumentaatio pois, joka ei johda haluttujen liiketoimintatavoitteiden saavuttamiseen. Suunnittelumenetelmää usein sovelletaan yritysten omiin tarpeisiin, ja Lean UX -periaatteita voidaan toteuttaa useissa eri muodoissa, mutta perusrakenne on kuitenkin aina sama, ongelmien määrittäminen ja hypoteesilauseke, suunnittelu, testaus ja iterointi. Näitä vaiheita voidaan kuitenkin toteuttaa lukuisilla eri harjoituksilla ja työtavoilla.
Projektin alussa järjestettiin taustatutkimus, jossa selvitettiin tuotteen suurimpia epäkohtia. Taustatutkimuksen tulokset raportoitiin Lean UX -menetelmän hypoteesilausekkeiden avulla. Suunnitteluprojektin aikana käytiin Lean UX -menetelmän tavoin tiivistä keskustelua sovelluskehittäjien ja tuotesuunnittelijoiden välillä. Lisäksi yhden ominaisuuden suunnittelun avuksi järjestettiin Design Studio -työpaja, jossa kerättiin ideoita monialaiselta suunnittelutiimiltä tuotesuunnittelun tueksi.
Lopputuloksena työstä saatiin vaihtoehtoinen käyttöliittymä, johon taustatutkimuksessa löydettyjen ongelmien perustella suunniteltiin uudelleen visuaaliset elementit, interaktiot ja informaatiorakenne. Työ jäi osittain kesken COVID-19-pandemian aiheuttamien yrityksen sisäisten prioriteettimuutosten vuoksi. Työn tuloksia hyödynnetään kehitysvaiheessa osana kehittäjien toteutusmäärittelyjä.