Alakoulun ja lastensuojelulaitoksen työntekijöiden välinen yhteistyö lapsen tilanteen vakautumisen edistämiseksi
Helin, Tea (2020)
Helin, Tea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100621069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100621069
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään satakuntalaisen kunnan alueella toimivien lastensuojelulaitosten sekä alakoulujen näkemyksiä yhteistyöstä sekä lapsen tilanteen vakauttamisesta. Tarkoituksena oli myös lisätä opettajien tietämystä lastensuojelulaitoksista sekä siellä asumisesta. Tietoisuuden lisäämisen tarkoituksena oli helpottaa kaikkien työskentelyä. Kyseessä on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty henkilökohtaisilla teemahaastatteluilla, vapaamuotoisesti. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että työntekijät voivat lähteä työskentelyssä liikkeelle hyvin vähäisillä tiedoilla lapsesta, joka taas korostaa tiedonkulun tärkeyttä. Alakoulujen ja lastensuojelulaitosten yhteistyö koetaan tärkeäksi lapsen kuntoutumisenkin vuoksi. Yhteistyöhön oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta joitain sen osia tahdottiin korostaa ja tietoisuutta toimintatapojen tärkeydestä lisätä. Jokaisella toimijalla on lapsen asioissa sama tavoite, lapsen etu, mutta siitä huolimatta kehitettävää löytyi. Lastensuojelulaitosten salassapitovelvollisuuden koettiin hankaloittavan yhteistyötä tiedonkulussa. Lapsen tilanteen vakauttaminen nähtiin asettumisena, jota strukturoidun arjen jatkuminen, hoitosuhteiden ylläpitäminen sekä omaohjaajuuden korostaminen edesauttavat. Koulun tehtäväksi nähtiin se, että kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi saisi tarvitsemansa tuen ja avun koulunkäyntiin, mieluiten enemmän tukea kuin tarvitsisi. Haastatellut olivat yhtä mieltä siitä, että tilanteen vakautuessa lapsen oireilu myös yleensä aluksi pahenee. Opinnäytetyö tuotti tietoa sekä kokemuksia yhteistyön toimivuudesta, vakauttamisvaiheen kokemuksesta sekä kehittämisehdotuksista.