Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia seksuaalikasvatuksesta
Kauppila, Pia (2020)
Kauppila, Pia
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100621054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100621054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia varhaiskasvattajilla on seksuaalikasvatuksesta päiväkodissa. Opinnäytetyön työelämäyhteytenä oli Hämeenlinnan kaupunki. Tavoitteena oli tuottaa tietoa seksuaalikasvatuksen toteutumisesta sekä herättää kasvattajia pohtimaan aihetta tietoisesti. Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa ei ole omaa osiota seksuaalikasvatuksesta – huolimatta siitä, että seksuaalisuus on osa ihmisen elämää syntymästä lähtien.
Tietoperustassa tarkasteltiin, miltä osin seksuaalikasvatuksen osa-alueet sisältyvät valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, mitä alle kouluikäisen seksuaalikasvatukseen tulisi kuulua, millä tavoin lapsi kehittyy seksuaalisena olentona sekä miten lapsen seksuaalisuus ilmenee. Lisäksi avattiin käsitteet ikä- ja kehitystasoisuus, sukupuoli, sukupuolisensitiivisyys, seksuaalioikeudet sekä turvataidot. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, ja tutkimusaineisto kerättiin toteuttamalla teemahaastattelut viidelle varhaiskasvatuksen opettajille. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan kasvattajat toteuttivat seksuaalikasvatusta arjessa erilaisina toimintoina, esimerkiksi tunnetaitojen opettamisena. Seksuaalikasvatuksessa painottuivatkin tunne- ja turvataidot sekä kaveri- ja leikkitaidot. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että seksuaalikasvatus on osa jokapäiväistä kasvatustyötä päiväkodissa niiltä osin, kuin sen osa-alueet sisältyvät varhaiskasvatussuunnitelmaan. Lapsen seksuaalisuuteen suhtaudutaan luonnollisena osana lapsen kehitystä, mutta seksuaalikasvatus ei toteudu suunnitelmallisesti eikä kokonaisvaltaisesti. Tulosten pohjalta voidaan kysyä, tulisiko seksuaalikasvatuksen sisältyä osiona valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.
Tietoperustassa tarkasteltiin, miltä osin seksuaalikasvatuksen osa-alueet sisältyvät valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, mitä alle kouluikäisen seksuaalikasvatukseen tulisi kuulua, millä tavoin lapsi kehittyy seksuaalisena olentona sekä miten lapsen seksuaalisuus ilmenee. Lisäksi avattiin käsitteet ikä- ja kehitystasoisuus, sukupuoli, sukupuolisensitiivisyys, seksuaalioikeudet sekä turvataidot. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, ja tutkimusaineisto kerättiin toteuttamalla teemahaastattelut viidelle varhaiskasvatuksen opettajille. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan kasvattajat toteuttivat seksuaalikasvatusta arjessa erilaisina toimintoina, esimerkiksi tunnetaitojen opettamisena. Seksuaalikasvatuksessa painottuivatkin tunne- ja turvataidot sekä kaveri- ja leikkitaidot. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että seksuaalikasvatus on osa jokapäiväistä kasvatustyötä päiväkodissa niiltä osin, kuin sen osa-alueet sisältyvät varhaiskasvatussuunnitelmaan. Lapsen seksuaalisuuteen suhtaudutaan luonnollisena osana lapsen kehitystä, mutta seksuaalikasvatus ei toteudu suunnitelmallisesti eikä kokonaisvaltaisesti. Tulosten pohjalta voidaan kysyä, tulisiko seksuaalikasvatuksen sisältyä osiona valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.