Lisättyä todellisuutta hyödyntävä näyttelysovellus
Lehtinen, Santtu (2020)
Lehtinen, Santtu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100621048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100621048
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda tilaajalle iPadilla toimiva, lisätyn todellisuuden näyttelysovellus. Sen kriteereihin kuului mahdollistaa käyttö näyttelytilasta riippumatta. Työn toissijaisena tavoitteena oli perehtyä lisätyn todellisuuden tekniikoihin.
Sovellus toteutettiin Unity-pelimoottorilla ja lisätyn todellisuuden toiminnallisuus mahdollistettiin Unityn ARFoundation-ohjelmistokehyksellä. Ohjelmointiympäristönä toimi Visual Studio for Mac ja lopullisen iPad-sovelluksen kääntämiseen käytettiin Applen Xcode-ohjelmankehitysympäristöä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen on teoriaosuus, jossa perehdytään lisättyyn todellisuuteen, sovelluskehityksessä käytettyihin työkaluihin sekä erilaisiin lisätyn todellisuuden ratkaisuihin. Toisessa osassa käsitellään sovelluksen kehitystä keskittyen lisätyn todellisuuden toiminnallisuuden toteutukseen.
Lopputuloksena syntyi tilasta riippumaton, lisättyä todellisuutta hyödyntävä näyttelysovellus. Sovellus luovutettiin projektista vastanneelle yritykselle ja ladattiin App Storeen valmiina tilaajan käyttöön.
Sovellus toteutettiin Unity-pelimoottorilla ja lisätyn todellisuuden toiminnallisuus mahdollistettiin Unityn ARFoundation-ohjelmistokehyksellä. Ohjelmointiympäristönä toimi Visual Studio for Mac ja lopullisen iPad-sovelluksen kääntämiseen käytettiin Applen Xcode-ohjelmankehitysympäristöä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen on teoriaosuus, jossa perehdytään lisättyyn todellisuuteen, sovelluskehityksessä käytettyihin työkaluihin sekä erilaisiin lisätyn todellisuuden ratkaisuihin. Toisessa osassa käsitellään sovelluksen kehitystä keskittyen lisätyn todellisuuden toiminnallisuuden toteutukseen.
Lopputuloksena syntyi tilasta riippumaton, lisättyä todellisuutta hyödyntävä näyttelysovellus. Sovellus luovutettiin projektista vastanneelle yritykselle ja ladattiin App Storeen valmiina tilaajan käyttöön.