Kuraattorin rooli esiopetuksessa Vaasassa : Selvitys kuraattorin ja esiopetusryhmien yhteistyöstä ja sen kehittämisen tarpeesta
Iso-Oja, Jessica; Rantakangas, Marleena (2020)
Iso-Oja, Jessica
Rantakangas, Marleena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100521001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100521001
Tiivistelmä
Oppilashuoltolaki (L30.12.2013/1287) uudistui vuonna 2014, jolloin oppilashuollon palvelut tulivat osaksi esiopetusta. Yhteistyö kuraattoreiden ja esiopetusryhmien välillä on vielä uutta ja toimintatavat eivät ole olleet yhtenäisiä. Vaasan kaupungin kuraattorit kokivat huolta siitä, että heidän ammatillisuuttaan ei hyödynnetä vielä tarpeeksi esiopetusryhmissä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selkeyttää kuraattorin roolia ja työnkuvaa esiopetuksen henkilöstölle niin, että kuraattorin ammatillisuutta hyödynnettäisiin enemmän tulevaisuudessa. Toisena tarkoituksena oli yhtenäistää kuraattorin toimintatapoja eri esiopetusryhmien välillä.
Opinnäytetyön teoria koostuu koulukuraattorin työnkuvasta ja roolista, oppilashuollon kokonaisuudesta, varhaiskasvatuksen sisällöstä sekä koulukuraattoria ja varhaiskasvatusta ohjaavasta lainsäädännöstä. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin hyödyntäen e- lomaketta aineistonkeruumenetelmänä. Tutkimus on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että kuraattorin ja esiopetuksen välinen yhteistyö on pääosin hyvää, mutta kehittämiskohteita löytyi niin kuraattorin saavutettavuudessa, yksilökohtaisen oppilashuollon sekä yhteisöllisen oppilashuollon sisällöstä kuin toimintatavoistakin. Keskeisimmät havainnot olivat, että esiopetuksen henkilöstölle ei aina ollut selvää, milloin ja missä tilanteissa kuraattoriin tulisi olla yhteydessä. Yhteisöllisen oppilashuollon sisältö oli myös epäselvää osalle esiopetuksen henkilöstöstä. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin Kuraattoriesite varhaiskasvatuksen esiopetuksen henkilöstölle kuraattoriyhteistyön lisäämiseksi.
Opinnäytetyön teoria koostuu koulukuraattorin työnkuvasta ja roolista, oppilashuollon kokonaisuudesta, varhaiskasvatuksen sisällöstä sekä koulukuraattoria ja varhaiskasvatusta ohjaavasta lainsäädännöstä. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin hyödyntäen e- lomaketta aineistonkeruumenetelmänä. Tutkimus on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että kuraattorin ja esiopetuksen välinen yhteistyö on pääosin hyvää, mutta kehittämiskohteita löytyi niin kuraattorin saavutettavuudessa, yksilökohtaisen oppilashuollon sekä yhteisöllisen oppilashuollon sisällöstä kuin toimintatavoistakin. Keskeisimmät havainnot olivat, että esiopetuksen henkilöstölle ei aina ollut selvää, milloin ja missä tilanteissa kuraattoriin tulisi olla yhteydessä. Yhteisöllisen oppilashuollon sisältö oli myös epäselvää osalle esiopetuksen henkilöstöstä. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin Kuraattoriesite varhaiskasvatuksen esiopetuksen henkilöstölle kuraattoriyhteistyön lisäämiseksi.