”ON MULLA ISI” : Lapsen surun ymmärtäminen ja myötäeläminen varhaiskasvatuksessa, kun läheinen kuolee
Granqvist, Riina; Harjula, Sanni; Torikka, Sini (2020)
Granqvist, Riina
Harjula, Sanni
Torikka, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100521000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100521000
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten tietoisuutta lapsen surusta sekä sen kohtaamisesta. Tarkoitus oli lisätä tietoa siitä, kuinka lasta ja hänen perhettään voidaan tukea surussa ja kohdata osana varhaiskasvatuksen tunnekasvatusta. Tavoitteena oli auttaa varhaiskasvattajia tukemaan lasta sekä edistää lasten ja perheiden hyvinvointia.
Opas tuotettiin lapsen surun kohtaamisesta yhteistyössä Tuusulan varhaiskasvatuksen sekä Tuusulan seurakunnan kanssa. Päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajille toteutettiin puhelinhaastattelu, jonka avulla suunnittelimme oppaan rakennetta ja sisältöä käytettävyyden mukaan. Toteutimme puhelinhaastattelut myös seurakunnan varhaiskasvatuksen työalajohtajan sekä varhaiskasvatuksen ohjaajan kanssa. Haastattelun avulla saimme oppaaseen myös seurakunnan näkemyksen. Opas tuli avuksi varhaiskasvatuksen ammattilaisille nopeisiin tilanteisiin, joissa havaitaan lapsen tai perheen kohtaamaa läheisen kuolemasta johtuvaa surua. Opas sisälsi tietoa lapsen surusta ja sen myötäelämisen merkityksestä. Oppaassa oli kirjallisuus- sekä menetelmävinkkejä lapsen surun käsittelyyn. Opas tarjosi tietoa myös yhteistyökumppaneista, jotka tukevat lasta surun kanssa ja palveluohjaamiseen suunnatut yhteistyötahot.
Palaute oppaasta oli hyvää ja opasta on toivottu myös laajempaan käyttöön esimerkiksi neuvolaan, seurakunnalle ja muiden kuntien varhaiskasvatusyksiköihin.
Opas tuotettiin lapsen surun kohtaamisesta yhteistyössä Tuusulan varhaiskasvatuksen sekä Tuusulan seurakunnan kanssa. Päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajille toteutettiin puhelinhaastattelu, jonka avulla suunnittelimme oppaan rakennetta ja sisältöä käytettävyyden mukaan. Toteutimme puhelinhaastattelut myös seurakunnan varhaiskasvatuksen työalajohtajan sekä varhaiskasvatuksen ohjaajan kanssa. Haastattelun avulla saimme oppaaseen myös seurakunnan näkemyksen. Opas tuli avuksi varhaiskasvatuksen ammattilaisille nopeisiin tilanteisiin, joissa havaitaan lapsen tai perheen kohtaamaa läheisen kuolemasta johtuvaa surua. Opas sisälsi tietoa lapsen surusta ja sen myötäelämisen merkityksestä. Oppaassa oli kirjallisuus- sekä menetelmävinkkejä lapsen surun käsittelyyn. Opas tarjosi tietoa myös yhteistyökumppaneista, jotka tukevat lasta surun kanssa ja palveluohjaamiseen suunnatut yhteistyötahot.
Palaute oppaasta oli hyvää ja opasta on toivottu myös laajempaan käyttöön esimerkiksi neuvolaan, seurakunnalle ja muiden kuntien varhaiskasvatusyksiköihin.