Matematiikkaa liikunnan keinoin 4–5-vuotiaille
Filippova, Polina; Lappalainen, Eveliina (2020)
Filippova, Polina
Lappalainen, Eveliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100320928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100320928
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli harjoittaa lasten matemaattisia taitoja liikunnan avulla. Tavoitteena oli valmistaa varhaiskasvattajille opas, jota apuna käyttäen 4–5-vuotiaiden lasten kanssa voidaan harjoitella matemaattisia taitoja liikunnan kautta. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja ohjata kuusi toimintakertaa, jotka innostivat lapsia matemaattiseen ajatteluun sekä liikkumiseen. Opas varhaiskasvattajille koottiin teoriatiedon, ohjausten ja niistä tehtyjen havaintojen sekä saadun palautteen perusteella. Toiminta toteutettiin Keski-Uudellamaalla sijaitsevassa kunnallisessa päiväkodissa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas varhaiskasvattajien käyttöön. Kyseinen opas on myös tulostettavissa opinnäytetyön liitteistä kenen tahansa käyttöön.
Teoreettinen viitekehys koostui liikunnan ja matematiikan teoriatiedosta ja niiden merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin toiminnalliseen oppimiseen sekä ohjaajan ja havainnoijan roolin merkitykseen ohjatussa toiminnassa. Koska opinnäytetyön harjoitukset olivat suunnattu 4–5-vuotiaille, teoriatieto keskitettiin tämän kyseisen ikäryhmän lasten kehityksen eri osa-alueisiin, painottuen matemaattisiin ja liikunnallisiin taitoihin.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Yhteistyökumppanilta saadun palautteen perusteella opas oli rakennettu selkeäksi kokonaisuudeksi, jota on helppo hyödyntää tulevaisuudessa työvälineenä. Yhteistyökumppani oli tyytyväinen harjoitusten monipuolisuuteen ja niiden sopivuuteen ikätasolle. Työn perusteella voi todeta, että kokemuksellisen toiminnan myötä varhaiskasvatuksessa pystytään liikunnan avulla lisäämään lasten matemaattisia taitoja ja ennen kaikkea matemaattista ajattelua sekä positiivista asennetta matematiikkaa kohtaan.
Teoreettinen viitekehys koostui liikunnan ja matematiikan teoriatiedosta ja niiden merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin toiminnalliseen oppimiseen sekä ohjaajan ja havainnoijan roolin merkitykseen ohjatussa toiminnassa. Koska opinnäytetyön harjoitukset olivat suunnattu 4–5-vuotiaille, teoriatieto keskitettiin tämän kyseisen ikäryhmän lasten kehityksen eri osa-alueisiin, painottuen matemaattisiin ja liikunnallisiin taitoihin.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Yhteistyökumppanilta saadun palautteen perusteella opas oli rakennettu selkeäksi kokonaisuudeksi, jota on helppo hyödyntää tulevaisuudessa työvälineenä. Yhteistyökumppani oli tyytyväinen harjoitusten monipuolisuuteen ja niiden sopivuuteen ikätasolle. Työn perusteella voi todeta, että kokemuksellisen toiminnan myötä varhaiskasvatuksessa pystytään liikunnan avulla lisäämään lasten matemaattisia taitoja ja ennen kaikkea matemaattista ajattelua sekä positiivista asennetta matematiikkaa kohtaan.