Varhaiskasvatus perheen erotilanteessa: Kohtaaminen ja tukeminen varhaiskasvatuksen opettajan työssä
Nurminen, Jasmina (2020)
Nurminen, Jasmina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220919
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata kysymyksiin, miten varhaiskasvatuksen opettaja kohtaa ja työskentelee erotilanteessa olevan perheen kanssa ja miten lasta tuetaan erotilanteessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimus tarjoaa teoreettisen otannan Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajien tekemästä yhteistyöstä vanhempien kanssa eron aikana ja lapsen huomioimisesta ja tukemisesta erotilanteessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee aiheita perhe käsitteenä, vanhempien ero, lapsi osana eroa, varhaiskasvatus ja varhaiskasvatuksen opettaja. Tutkimuksessa kerrotaan myös aiheista varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukainen yhteistyö vanhempien kanssa ja ammattilainen osana perheen erotilannetta. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastatteluista saadut äänitiedostot litteroitiin tekstitiedostoiksi. Saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä.
Tutkimuksessa todettiin, että lapsen tukeminen vanhempien eron aikana koetaan tärkeäksi. Lasta ja perhettä tuetaan perheestä lähtevällä tavalla. Tuen tarve arvioidaan tilanteen mukaan yksilöllisesti. Lapselle tarjotaan tukea, turvaa ja läheisyyttä. Päiväkoti tarjoaa lapselle struktuuria ja jatkuvuuden tunnetta kotitilanteiden muuttuessa. Useimmissa tilanteissa varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että vanhemmat kertovat avoimesti, mitä kotona tapahtuu. Erotilanteesta kertominen voidaan nähdä eräänlaisena avunpyyntönä. Vanhemmat toivovat tukea lapselleen ja usein kysyvät apua kotona toimiseenkin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee aiheita perhe käsitteenä, vanhempien ero, lapsi osana eroa, varhaiskasvatus ja varhaiskasvatuksen opettaja. Tutkimuksessa kerrotaan myös aiheista varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukainen yhteistyö vanhempien kanssa ja ammattilainen osana perheen erotilannetta. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastatteluista saadut äänitiedostot litteroitiin tekstitiedostoiksi. Saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä.
Tutkimuksessa todettiin, että lapsen tukeminen vanhempien eron aikana koetaan tärkeäksi. Lasta ja perhettä tuetaan perheestä lähtevällä tavalla. Tuen tarve arvioidaan tilanteen mukaan yksilöllisesti. Lapselle tarjotaan tukea, turvaa ja läheisyyttä. Päiväkoti tarjoaa lapselle struktuuria ja jatkuvuuden tunnetta kotitilanteiden muuttuessa. Useimmissa tilanteissa varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että vanhemmat kertovat avoimesti, mitä kotona tapahtuu. Erotilanteesta kertominen voidaan nähdä eräänlaisena avunpyyntönä. Vanhemmat toivovat tukea lapselleen ja usein kysyvät apua kotona toimiseenkin.