Nuorten tupakkatuotteiden käytön puheeksi ottamisen keinot ja merkitys koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Salmi, Jenna; Vainio, Annika (2020)
Salmi, Jenna
Vainio, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220914
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota tietoa nuorten tupakkatuotteiden käyttöön liittyvistä riskitekijöistä, tupakkatuotteiden käytön puheeksi oton merkityksestä sekä siitä, millaiset tekijät vaikuttavat nuorten tupakkatuotteiden käytön lopettamiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Mukaan kirjallisuuskatsaukseen on valikoitu 21 tutkimusta, jotka on julkaistu Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Euroopassa, Yhdysvalloissa, Taiwanissa, Malesiassa, Hongkongissa ja Havaijissa. Tutkimukset analysoitiin sisällönanalyysilla. Teoriaosassa käsitellään kokonaiskuvan saamiseksi myös yleisesti nuoruutta, tupakkatuotteita ja niiden käytön määrää sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella nuoren tupakkatuotteiden käytön aloitukseen vaikuttavat vahvasti erilaiset ulkoiset tekijät, kuten ystävät, perhe ja media sekä sisäiset tekijät kuten heikko itsetunto, mielenterveyden ongelmat ja käyttäytymishäiriöt. Tupakkatuotteiden puheeksi ottamisella on suuri merkitys nuoren tupakkatuotteiden käyttöön. Puheeksi ottamisessa on tärkeää suosia nuorta osallistavaa, visuaalista valistusta, puheeksi oton eri muotoja ja keinoja, lopettamista tukevia ohjelmia sekä välttää kieltävää ja pelottelevaa valistusta. Moniammatillisen tiimin avulla voidaan parhaiten ehkäistä ja vähentää nuorten tupakkatuotteiden käyttöä. Tupakkatuotteiden käytön lopettamista edesauttavat etenkin sosiaaliset tekijät, tietoisuus tupakkatuotteiden haitoista, tupakanvastainen media sekä tupakkatuotteiden käyttöön puuttuminen ja rajoittaminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorten tupakkatuotteiden käytön puheeksi ottamisella on mahdollista vähentää nuorten tupakkatuotteiden käyttöä. Puheeksi ottamisessa tulee huomioida nuorten tupakkatuotteiden käyttöä lisäävät riskitekijät ja tupakkatuotteiden käytön lopettamista edesauttavat tekijät. Nuoria tulisi valistaa entistä enemmän tupakkatuotteiden haitoista, etenkin nuuskan ja sähkösavukkeen käytön haittavaikutuksista. Valistuksessa tulisi huomioida nuoren osallistaminen esimerkiksi pelien ja median avulla. The objective of the thesis was to search for information about risk factors that are related to tobacco product use of adolescents, the importance of talking about the use of tobacco products and the factors that influence adolescents in stopping the use of tobacco products.
This thesis was carried out as a descriptive literature review. 21 studies conducted in Finland, Sweden, Norway, Europe, the United States, Taiwan, Malaysia, Hong Kong and Hawaii were selected for the literature review. The studies were analysed using content analysis. In order to get a comprehensive view of the subject, the theory section also discusses youth, tobacco products and the extent of their use as well as school and student health care.
Based on the results of the literature review the start of a young person’s use of tobacco products is strongly influenced by external factors such as friends, family and media as well as internal factors such as low self-esteem, mental health problems and behavioral disorders. Raising tobacco products for discussion has great importance in terms of adolescents’ use of tobacco products. When bringing up the topic, it’s important to favor visual education supporting participation, different forms and means of bringing up the topic, smoking cessation programs and avoiding negative and intimidating education. A multi-professional team can best help prevent and reduce adolescents’ use of tobacco products. Social factors, awareness of the dangers of tobacco products, anti-tobacco media as well as absence and limitation of the use of tobacco products especially helps to quit using tobacco products.
It can be concluded that bringing up adolescents’ tobacco use has the potential to reduce it. The factors that increase adolescents’ use of tobacco products and the factors that contribute to stopping their use should be paid attention to when bringing up the topic. Adolescents should be made more aware of the dangers of tobacco products, especially the side effects of using snus and e-cigarette. In education the involvement of adolescents should be taken into account through games and media, for example.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Mukaan kirjallisuuskatsaukseen on valikoitu 21 tutkimusta, jotka on julkaistu Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Euroopassa, Yhdysvalloissa, Taiwanissa, Malesiassa, Hongkongissa ja Havaijissa. Tutkimukset analysoitiin sisällönanalyysilla. Teoriaosassa käsitellään kokonaiskuvan saamiseksi myös yleisesti nuoruutta, tupakkatuotteita ja niiden käytön määrää sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella nuoren tupakkatuotteiden käytön aloitukseen vaikuttavat vahvasti erilaiset ulkoiset tekijät, kuten ystävät, perhe ja media sekä sisäiset tekijät kuten heikko itsetunto, mielenterveyden ongelmat ja käyttäytymishäiriöt. Tupakkatuotteiden puheeksi ottamisella on suuri merkitys nuoren tupakkatuotteiden käyttöön. Puheeksi ottamisessa on tärkeää suosia nuorta osallistavaa, visuaalista valistusta, puheeksi oton eri muotoja ja keinoja, lopettamista tukevia ohjelmia sekä välttää kieltävää ja pelottelevaa valistusta. Moniammatillisen tiimin avulla voidaan parhaiten ehkäistä ja vähentää nuorten tupakkatuotteiden käyttöä. Tupakkatuotteiden käytön lopettamista edesauttavat etenkin sosiaaliset tekijät, tietoisuus tupakkatuotteiden haitoista, tupakanvastainen media sekä tupakkatuotteiden käyttöön puuttuminen ja rajoittaminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorten tupakkatuotteiden käytön puheeksi ottamisella on mahdollista vähentää nuorten tupakkatuotteiden käyttöä. Puheeksi ottamisessa tulee huomioida nuorten tupakkatuotteiden käyttöä lisäävät riskitekijät ja tupakkatuotteiden käytön lopettamista edesauttavat tekijät. Nuoria tulisi valistaa entistä enemmän tupakkatuotteiden haitoista, etenkin nuuskan ja sähkösavukkeen käytön haittavaikutuksista. Valistuksessa tulisi huomioida nuoren osallistaminen esimerkiksi pelien ja median avulla.
This thesis was carried out as a descriptive literature review. 21 studies conducted in Finland, Sweden, Norway, Europe, the United States, Taiwan, Malaysia, Hong Kong and Hawaii were selected for the literature review. The studies were analysed using content analysis. In order to get a comprehensive view of the subject, the theory section also discusses youth, tobacco products and the extent of their use as well as school and student health care.
Based on the results of the literature review the start of a young person’s use of tobacco products is strongly influenced by external factors such as friends, family and media as well as internal factors such as low self-esteem, mental health problems and behavioral disorders. Raising tobacco products for discussion has great importance in terms of adolescents’ use of tobacco products. When bringing up the topic, it’s important to favor visual education supporting participation, different forms and means of bringing up the topic, smoking cessation programs and avoiding negative and intimidating education. A multi-professional team can best help prevent and reduce adolescents’ use of tobacco products. Social factors, awareness of the dangers of tobacco products, anti-tobacco media as well as absence and limitation of the use of tobacco products especially helps to quit using tobacco products.
It can be concluded that bringing up adolescents’ tobacco use has the potential to reduce it. The factors that increase adolescents’ use of tobacco products and the factors that contribute to stopping their use should be paid attention to when bringing up the topic. Adolescents should be made more aware of the dangers of tobacco products, especially the side effects of using snus and e-cigarette. In education the involvement of adolescents should be taken into account through games and media, for example.