Opiskelijoiden keskeytysten vähentäminen liiketoiminnan osastolla : Case Hyria koulutus Oy
Aunola, Anu (2020)
Aunola, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220909
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Hyria koulutuksen toimeksiannosta selvittää syitä, jotka voivat aiheuttaa opintojen keskeytyksiä kyseisen oppilaitoksen liiketoiminnan osastolla. Tutkimuksen pohjalta oli tarkoitus löytää toimintamalleja, joilla keskeytyksiä voitaisiin vähentää. Tätä selvitystyötä tehtiin yhteishaun kautta tulleiden opiskelijoiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tietoperustassa perehdyttiin ammatilliseen koulutukseen ja ammatillisen koulutuksen reformiuudistukseen. Tarkastelun kohteena olivat myös aiemmat tutkimukset opintojen keskeytysten vähentämisestä. Tietopohjassa syvennyttiin palvelumuotoiluun ja palvelumuotoilun eri prosessimallien hyödyntämiseen toimintamallien suunnittelussa, kun mietitään keskeytysten vähentämistä. Palvelumuotoilu valikoitui tutkimuksen pohjaksi, koska koulutus voidaan nähdä myös palveluna, jota voidaan palvelumuotoilun keinoin kehittää. Tutkimusaineistoa koottiin opiskelijoille suunnatulla kyselyllä sekä oppilaitoksen henkilökunnalle tehdyillä teemahaastatteluilla.
Tulosten mukaan keskeyttämisten syyt ovat useimmiten henkilökohtaisia ja peilaavat heikkoon opiskelumotivaatiotasoon. Motivaatiotasoa voidaan nostaa ja ylläpitää hyvällä ryhmäytymisellä, henkilökohtaistamalla opintoja sekä suunnittelemalla opinnoista monipuolisia.
Tutkimuksen tietoperustassa perehdyttiin ammatilliseen koulutukseen ja ammatillisen koulutuksen reformiuudistukseen. Tarkastelun kohteena olivat myös aiemmat tutkimukset opintojen keskeytysten vähentämisestä. Tietopohjassa syvennyttiin palvelumuotoiluun ja palvelumuotoilun eri prosessimallien hyödyntämiseen toimintamallien suunnittelussa, kun mietitään keskeytysten vähentämistä. Palvelumuotoilu valikoitui tutkimuksen pohjaksi, koska koulutus voidaan nähdä myös palveluna, jota voidaan palvelumuotoilun keinoin kehittää. Tutkimusaineistoa koottiin opiskelijoille suunnatulla kyselyllä sekä oppilaitoksen henkilökunnalle tehdyillä teemahaastatteluilla.
Tulosten mukaan keskeyttämisten syyt ovat useimmiten henkilökohtaisia ja peilaavat heikkoon opiskelumotivaatiotasoon. Motivaatiotasoa voidaan nostaa ja ylläpitää hyvällä ryhmäytymisellä, henkilökohtaistamalla opintoja sekä suunnittelemalla opinnoista monipuolisia.