Brändin sisäinen rakentaminen
Mustonen, Enni (2020)
Mustonen, Enni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220896
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle Kioski 100
brändistrategiaa. Kioski 100 on perinteinen rantakioski ja brändin luominen oli
ajankohtaista, koska kioski on toiminut vasta yhden kesän ja brändiä ei ole aiemmin
rakennettu tietoisesti. Ensimmäisen kesän aikana oli jo selvinnyt kioskin toimintatapoja,
joita opinnäytetyössä hyödynnettiin brändin rakentamiseen.
Opinnäytetyössä käsitellään brändiä terminä ja käydään läpi brändin sisäiseen
rakentamiseen liittyviä teemoja, kuten arvolupaus, tavoitemielikuva, tarinallistaminen,
visio, missio ja arvot. Teemojen lisäksi opinnäytetyössä on analyyseja brändin
rakentamisen tukena ja teemahaastattelujen avulla saadaan teoriaosuuden tueksi
käytännön kokemuksia asiantuntijoilta. Lopuksi työssä on toiminnallinen osuus, jossa
brändistrategiaa luodaan laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin
asiantuntijahaastatteluilla. Teoriaosuudessa lähteinä on käytetty kirjallisuutta, sähköisiä
lähteitä ja toiminnallisessa osuudessa on poimintoja teemahaastatteluista.
Teemahaastattelujen ja teorian avulla saadaan toimeksiantaja yritykselle luotua
opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa sisäinen brändistrategia, jonka avulla brändiä
saadaan yhtenäisemmäksi ja selvemmäksi yrityksen yrittäjille. Opinnäytetyön tulokset
ovat yrityksen brändin jatkokehitystä ajattelen alku kaikelle.
brändistrategiaa. Kioski 100 on perinteinen rantakioski ja brändin luominen oli
ajankohtaista, koska kioski on toiminut vasta yhden kesän ja brändiä ei ole aiemmin
rakennettu tietoisesti. Ensimmäisen kesän aikana oli jo selvinnyt kioskin toimintatapoja,
joita opinnäytetyössä hyödynnettiin brändin rakentamiseen.
Opinnäytetyössä käsitellään brändiä terminä ja käydään läpi brändin sisäiseen
rakentamiseen liittyviä teemoja, kuten arvolupaus, tavoitemielikuva, tarinallistaminen,
visio, missio ja arvot. Teemojen lisäksi opinnäytetyössä on analyyseja brändin
rakentamisen tukena ja teemahaastattelujen avulla saadaan teoriaosuuden tueksi
käytännön kokemuksia asiantuntijoilta. Lopuksi työssä on toiminnallinen osuus, jossa
brändistrategiaa luodaan laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin
asiantuntijahaastatteluilla. Teoriaosuudessa lähteinä on käytetty kirjallisuutta, sähköisiä
lähteitä ja toiminnallisessa osuudessa on poimintoja teemahaastatteluista.
Teemahaastattelujen ja teorian avulla saadaan toimeksiantaja yritykselle luotua
opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa sisäinen brändistrategia, jonka avulla brändiä
saadaan yhtenäisemmäksi ja selvemmäksi yrityksen yrittäjille. Opinnäytetyön tulokset
ovat yrityksen brändin jatkokehitystä ajattelen alku kaikelle.