Varhaiskasvatus ja koira-avusteinen pedagogiikka : Huoltajien ajatuksia
Heiskanen, Tuulia; Reimavuo, Pia (2020)
Heiskanen, Tuulia
Reimavuo, Pia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120879
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen piirissä olevien lasten huoltajien ajatuksia ja näkemyksiä koira-avusteisesta pedagogiikasta, ja näin edistää sen yleistymistä. Työn tilaaja oli Espoon kaupunki, ja aineisto kerättiin yhdessä kunnan suomenkielisessä varhaiskasvatusyksikössä.
Tietoperustassa tarkasteltiin Green Care - toimintaa ja luonnon hyvinvointivaikutuksia, eläinlähtöisiä menetelmiä sekä koira-avusteisuuden teoriaa ja vaatimuksia. Tietoperustassa perehdyttiin myös varhaiskasvatuksen tarkoitukseen ja varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä koira-avusteisuuden mahdollisuuksiin varhaiskasvatusympäristössä pedagogisena järjestelynä. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää huoltajaa ja analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että huoltajat suhtautuvat positiivisesti ja kannustavasti koira-avusteisen pedagogiikan käyttöön varhaiskasvatuksessa. Huoltajien mielestä koira-avusteisen pedagogiikan hyödyt olisivat monipuolisia ja laajoja. Menetelmän avulla voitaisiin harjoitella motorisia, kielellisiä ja sosiaalisia taitoja. Mahdollisina haasteina nähdyt asiat liittyivät koiran läsnäoloon varhaiskasvatuksessa, kuten koiran hyvinvoinnin varmistamiseen varhaiskasvatusympäristössä sekä mahdollisiin allergioihin. Tulokset luovat pohjaa ja antavat suuntaa lisätutkimukselle ja auttavat kehittämään koira-avusteisen pedagogiikan aloittamista ja siitä tiedottamista huoltajille, niin tutkimuspäiväkodissa kuin muissakin varhaiskasvatusyksiköissä
Tietoperustassa tarkasteltiin Green Care - toimintaa ja luonnon hyvinvointivaikutuksia, eläinlähtöisiä menetelmiä sekä koira-avusteisuuden teoriaa ja vaatimuksia. Tietoperustassa perehdyttiin myös varhaiskasvatuksen tarkoitukseen ja varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä koira-avusteisuuden mahdollisuuksiin varhaiskasvatusympäristössä pedagogisena järjestelynä. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää huoltajaa ja analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että huoltajat suhtautuvat positiivisesti ja kannustavasti koira-avusteisen pedagogiikan käyttöön varhaiskasvatuksessa. Huoltajien mielestä koira-avusteisen pedagogiikan hyödyt olisivat monipuolisia ja laajoja. Menetelmän avulla voitaisiin harjoitella motorisia, kielellisiä ja sosiaalisia taitoja. Mahdollisina haasteina nähdyt asiat liittyivät koiran läsnäoloon varhaiskasvatuksessa, kuten koiran hyvinvoinnin varmistamiseen varhaiskasvatusympäristössä sekä mahdollisiin allergioihin. Tulokset luovat pohjaa ja antavat suuntaa lisätutkimukselle ja auttavat kehittämään koira-avusteisen pedagogiikan aloittamista ja siitä tiedottamista huoltajille, niin tutkimuspäiväkodissa kuin muissakin varhaiskasvatusyksiköissä