Salon yhteispäivystyksen hoitohenkilökunnan kokemuksia päivystyksen toiminnasta
Santanen, Eemeli; Lindström, Aleksi; Järvinen, Valtteri (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Santanen, Eemeli
Lindström, Aleksi
Järvinen, Valtteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Salon yhteispäivystyksen hoitohenkilökunnan kokemuksia päivystyksen toiminnasta kyselytutkimuksen avulla. Tavoitteena on kehittää Salon päivystyksen toimintaa hoitohenkilökunnan kokemuksesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tyks Akuutti.
Opinnäytetyön kohderyhmänä toimi Salon yhteispäivystyksen hoitohenkilökunta. Tutkimuksen aineisto koostui sairaanhoitajien (n=22) kokemuksesta. Aineisto kerättiin Webropolkyselytyökalulla tehdyn kyselylomakkeen avulla. Aineisto analysoitiin sekä induktiivisella että tilastollisella analyysimenetelmällä.
Tutkimuksen kysymysalueet koostuivat hoidon tarpeen arvioinnista, tietoturvallisuudesta, työhyvinvoinnista, yhteistyöstä, päivystyksen tiloista, potilasohjauksesta sekä potilastietojärjestelmistä. Kyselyssä oli myös avoin kysymys lopussa.
Tutkimustulosten perusteella hoitajat kokivat triageluokituksen potilashoitoa parantavaksi tekijäksi sekä hoidon tarpeen arvioinnin olevan tehokasta. Potilaiden tietoturvallisuudessa todettiin olevan puutteita potilaspaikoilla sekä ilmoittautumisluukulla. Hoitajat myös kokivat, etteivät tämänhetkiset työtilat ilmoittautumisluukulla ja kanslioissa tue hoitotyötä. Yhteistyötoiminta koettiin hyväksi. Hoitajat kokivat oman potilasjaottelun perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä toimivaksi. Lisäksi hoitajilla ja lääkäreillä on yhteinen käsitys missä kukin potilas hoidetaan. Myös hoitajien pääsääntöisesti käyttämä potilastietojärjestelmä koettiin tarkoituksenmukaiseksi, mutta haastavaksi koettiin kaksi eri potilastietojärjestelmää, mitkä tuottivat ongelmia kirjaukseen. Hoitajat kokivat työilmapiirinsä hyväksi ja työtä tukevaksi, mutta kuitenkin virkistystoiminnan vähyys, sekä esimiestoiminta eivät tukeneet hoitajien työssäjaksamista.
Opinnäytetyön tuloksissa Salon päivystyksen toiminnasta selkeinä vahvuuksina nousevat yhteistyö ja kommunikointi sekä potilasohjaus. Selkeiksi kehityskohteiksi nousivat tietoturvallisuus, potilastietojärjestelmät, tilat, välineet sekä työilmapiiri ja työssä jaksaminen. Yhteispäivystyksen toimintaa on tutkittu vähän, kuitenkin jo tehdyissä tutkimuksissa tulee ilmi ongelmia kahdesta eri tietojärjestelmästä, potilasjaottelusta, kommunikaatiosta johtuvista ongelmista sekä esimiestoiminnasta. The purpose of this thesis was to survey nursing staff´s experiences of the emergency services at Salo´s coordinated accident and emergency services with a help of questionnaire survey. The aim is to improve Salo´s emergency services by nursing staff´s experiences. The thesis was commissioned by Tyks Acute.
The thesis target group was Salo´s coordinated accident and emergency services nursing staff. Data for the research consisted from nurse´s (n=22) experience. The data were collected with questionnaire. The data were analyzed with statistical and inductive analysis methods.
Research consisted questions about assessment of the need for treatment, information security, on well-being at work, cooperation, facilities of emergency services, patient guidance, and patient information systems. The survey also included an open question at the end.
By the outcome of research nurses experienced triage rating to improve patient care and assessment of the need for treatment to be effective. Flaws were found in the patient information security at the patient sites and registration door. Nurses also experienced that the current workspaces do not support their nursing in the patient sites and office. The cooperation activities were experienced for the good. The nurses patient distribution between primary health care and special health care was experienced for the good. Doctors and nurses had similar understanding which organization the patients are treated. main patient information systems used by the nurses were experienced appropriate. However, two different patient information systems were experienced challenging and caused difficulties with writing patient reports. The nurses experienced the working environment good and supporting. The lack of recreational activities and the management did not support nurses working ability.
The cooperation, communications and patient guidance´s stands up from the research as a strong suit for the Salo´s emergency services. On the other hand, information security, patient´s information systems, spaces, instruments, working environment and working ability needs improvements. There is not much researches done about coordinated accident and emergency services. In these researches turns out that two different patient information systems, patient distributions, communication problems and management needs improvements.
Opinnäytetyön kohderyhmänä toimi Salon yhteispäivystyksen hoitohenkilökunta. Tutkimuksen aineisto koostui sairaanhoitajien (n=22) kokemuksesta. Aineisto kerättiin Webropolkyselytyökalulla tehdyn kyselylomakkeen avulla. Aineisto analysoitiin sekä induktiivisella että tilastollisella analyysimenetelmällä.
Tutkimuksen kysymysalueet koostuivat hoidon tarpeen arvioinnista, tietoturvallisuudesta, työhyvinvoinnista, yhteistyöstä, päivystyksen tiloista, potilasohjauksesta sekä potilastietojärjestelmistä. Kyselyssä oli myös avoin kysymys lopussa.
Tutkimustulosten perusteella hoitajat kokivat triageluokituksen potilashoitoa parantavaksi tekijäksi sekä hoidon tarpeen arvioinnin olevan tehokasta. Potilaiden tietoturvallisuudessa todettiin olevan puutteita potilaspaikoilla sekä ilmoittautumisluukulla. Hoitajat myös kokivat, etteivät tämänhetkiset työtilat ilmoittautumisluukulla ja kanslioissa tue hoitotyötä. Yhteistyötoiminta koettiin hyväksi. Hoitajat kokivat oman potilasjaottelun perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä toimivaksi. Lisäksi hoitajilla ja lääkäreillä on yhteinen käsitys missä kukin potilas hoidetaan. Myös hoitajien pääsääntöisesti käyttämä potilastietojärjestelmä koettiin tarkoituksenmukaiseksi, mutta haastavaksi koettiin kaksi eri potilastietojärjestelmää, mitkä tuottivat ongelmia kirjaukseen. Hoitajat kokivat työilmapiirinsä hyväksi ja työtä tukevaksi, mutta kuitenkin virkistystoiminnan vähyys, sekä esimiestoiminta eivät tukeneet hoitajien työssäjaksamista.
Opinnäytetyön tuloksissa Salon päivystyksen toiminnasta selkeinä vahvuuksina nousevat yhteistyö ja kommunikointi sekä potilasohjaus. Selkeiksi kehityskohteiksi nousivat tietoturvallisuus, potilastietojärjestelmät, tilat, välineet sekä työilmapiiri ja työssä jaksaminen. Yhteispäivystyksen toimintaa on tutkittu vähän, kuitenkin jo tehdyissä tutkimuksissa tulee ilmi ongelmia kahdesta eri tietojärjestelmästä, potilasjaottelusta, kommunikaatiosta johtuvista ongelmista sekä esimiestoiminnasta.
The thesis target group was Salo´s coordinated accident and emergency services nursing staff. Data for the research consisted from nurse´s (n=22) experience. The data were collected with questionnaire. The data were analyzed with statistical and inductive analysis methods.
Research consisted questions about assessment of the need for treatment, information security, on well-being at work, cooperation, facilities of emergency services, patient guidance, and patient information systems. The survey also included an open question at the end.
By the outcome of research nurses experienced triage rating to improve patient care and assessment of the need for treatment to be effective. Flaws were found in the patient information security at the patient sites and registration door. Nurses also experienced that the current workspaces do not support their nursing in the patient sites and office. The cooperation activities were experienced for the good. The nurses patient distribution between primary health care and special health care was experienced for the good. Doctors and nurses had similar understanding which organization the patients are treated. main patient information systems used by the nurses were experienced appropriate. However, two different patient information systems were experienced challenging and caused difficulties with writing patient reports. The nurses experienced the working environment good and supporting. The lack of recreational activities and the management did not support nurses working ability.
The cooperation, communications and patient guidance´s stands up from the research as a strong suit for the Salo´s emergency services. On the other hand, information security, patient´s information systems, spaces, instruments, working environment and working ability needs improvements. There is not much researches done about coordinated accident and emergency services. In these researches turns out that two different patient information systems, patient distributions, communication problems and management needs improvements.