Osallisuudenopas Friisilän päiväkotiin
Kallio, Tuija (2020)
Kallio, Tuija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092920799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092920799
Tiivistelmä
Lasten näkemysten, tunteiden ja mielenkiinnon kohteiden avulla voidaan luoda lapselle merkityksellistä varhaiskasvatusta. Jokaisella lapsella tulee olla mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa itseään koskeviin valintoihin ja päätöksiin.
Opinnäytetyö käsittelee lasten osallisuuden merkitystä pedagogisessa toiminnassa. Lapsen osallisuuden mahdollistamiselle tarvitaan ymmärtäväistä, empaattista ja luottamuksellista vuorovaikutusta sekä lapsilähtöistä arkea. Lapsella on oikeus tulla nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi. Lasta osallistavan toiminnan avulla lapsella on mahdollisuus harjoitella erilaisia taitoja omalla turvallisella tavalla. Positiivinen ja kannustava oppimisympäristö houkuttelee lasta toimimaan ja kokeilemaan uusia asioita. Kokemusten kautta lapsi oppii luottamaan omiin taitoihin ja toimimaan yhteistyössä muiden lasten kanssa.
Toiminnallisena opinnäytetyönä laadittiin osallisuudenopas Friisilän päiväkodin henkilökunnan käyttöön. Oppaalla tarjotaan konkreettisia toimintamalleja, jotka perustuvat osallisuuteen liittyviin teorioihin. Osallisuudenopas toteutettiin blogisivustolle, josta löytyy teoriatiedon lisäksi osallisuuden menetelmiä ja vinkkejä, miten lasten osallisuutta voidaan lisätä varhaiskasvatuksen eri tilanteissa. Tietopohjana työssä ovat kasvatusalan kirjallisuus, varhaiskasvatuslaki, Espoon varhaiskasvatussuunnitelma ja omat kokemukset varhaiskasvatuksessa.
Tavoitteena oli, että lopputulos on selkeä ja visuaalinen sekä työyhteisöä palveleva. Osallisuudenoppaan kokoamisessa huomioitiin henkilökunnan alkuhaastattelussa esille tulleet toiveet ja osallisuuden menetelmiä testattiin lapsiryhmän kanssa. Opinnäytetyötä on arvioitu SWOT-analyysin, lasten havainnoinnin, työyhteisön arviointien ja itsearvioinnin kautta. Lopputuloksena syntyi Friisilän päiväkodin käyttöön osallisuuden menetelmiä sisältävä materiaalipaketti, jonka avulla on mahdollisuus kehittää lasten osallisuutta varhaiskasvatustoiminnassa.
Opinnäytetyö käsittelee lasten osallisuuden merkitystä pedagogisessa toiminnassa. Lapsen osallisuuden mahdollistamiselle tarvitaan ymmärtäväistä, empaattista ja luottamuksellista vuorovaikutusta sekä lapsilähtöistä arkea. Lapsella on oikeus tulla nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi. Lasta osallistavan toiminnan avulla lapsella on mahdollisuus harjoitella erilaisia taitoja omalla turvallisella tavalla. Positiivinen ja kannustava oppimisympäristö houkuttelee lasta toimimaan ja kokeilemaan uusia asioita. Kokemusten kautta lapsi oppii luottamaan omiin taitoihin ja toimimaan yhteistyössä muiden lasten kanssa.
Toiminnallisena opinnäytetyönä laadittiin osallisuudenopas Friisilän päiväkodin henkilökunnan käyttöön. Oppaalla tarjotaan konkreettisia toimintamalleja, jotka perustuvat osallisuuteen liittyviin teorioihin. Osallisuudenopas toteutettiin blogisivustolle, josta löytyy teoriatiedon lisäksi osallisuuden menetelmiä ja vinkkejä, miten lasten osallisuutta voidaan lisätä varhaiskasvatuksen eri tilanteissa. Tietopohjana työssä ovat kasvatusalan kirjallisuus, varhaiskasvatuslaki, Espoon varhaiskasvatussuunnitelma ja omat kokemukset varhaiskasvatuksessa.
Tavoitteena oli, että lopputulos on selkeä ja visuaalinen sekä työyhteisöä palveleva. Osallisuudenoppaan kokoamisessa huomioitiin henkilökunnan alkuhaastattelussa esille tulleet toiveet ja osallisuuden menetelmiä testattiin lapsiryhmän kanssa. Opinnäytetyötä on arvioitu SWOT-analyysin, lasten havainnoinnin, työyhteisön arviointien ja itsearvioinnin kautta. Lopputuloksena syntyi Friisilän päiväkodin käyttöön osallisuuden menetelmiä sisältävä materiaalipaketti, jonka avulla on mahdollisuus kehittää lasten osallisuutta varhaiskasvatustoiminnassa.